پرتال جامع
سامانه نذورات
پیوند آسمانی
زیارت مجازی
سامانه منابع انسانی
سامانه خادم افتخاری
سامانه قرآن و عترت
کتابخانه، موزه و مرکز اسناد
سامانه مسابقه
سامانه مسابقه
موسسه زائر
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع:

نامه 31 نهج البلاغه مایحتاج تربیتی بشریت را تأمین کرده است

استاد حوزه علمیه قم گفت: با وجود اینکه نامه 31 نهج البلاغه پس از جنگ صفین نوشته شده در آن هیچ نکته ای از جنگ، خیانت و نفاق وجود ندارد و هر 17 بند این نامه دربردارنده مسائل تربیتی است و می توان این نامه 31 را تأمین کننده مایحتاج تربیتی انسان ها عنوان کرد.
نامه 31 نهج البلاغه مایحتاج تربیتی بشریت را تأمین کرده است
استاد حوزه علمیه قم گفت: با وجود اینکه نامه 31 نهج البلاغه پس از جنگ صفین نوشته شده در آن هیچ نکته ای از جنگ، خیانت و نفاق وجود ندارد و هر 17 بند این نامه دربردارنده مسائل تربیتی است و می توان این نامه 31 را تأمین کننده مایحتاج تربیتی انسان ها عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ارفع، ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر بابیان اینکه مهم‌ترین رسالت انبیای الهی تربیت انسان‌ها بوده و نتیجه هدایت تربیت و شکوفایی ابعاد وجودی انسان است، گفت: هدف از تربیت انسان خدا گونه شدن است.

وی افزود: مطابق با دیدگاه نهج‌البلاغه تربیت اولین و نخستین اولویت انسان‌ها است زیرا نامه 31 نهج‌البلاغه که یک نامه تربیتی است در بازگشت از یک جنگ یعنی جنگ صفین از سوی امام علی(ع) نوشته‌شده و نگارش این نامه پس از جنگ صفین که با مکر منافقان از پیروزی به شکست مبدل شد نشان‌دهنده اهمیت و اولویت تربیت بر همه امور است.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به اینکه اگر یک انسان عادی به جنگ صفین رفته و با ساده‌لوحی یاران و مکر منافقان با شکست مواجه می‌شد تا چند ماه امکان سخن گفتن نداشت، تصریح کرد: امام علی(ع) به دلیل رفعت جایگاه و بزرگی روح پس از بازگشت از چنین جنگی باز اولویت و اهمیت تربیت را از یاد نبرده و با نوشتن این نامه اهمیت تربیت بر سایر امور را به امت اسلامی گوشزد می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ارفع تصریح کرد: باوجوداینکه این نامه پس از جنگ صفین نوشته‌شده در آن هیچ نکته‌ای از جنگ، خیانت و نفاق وجود ندارد و هر 17 بند این نامه دربردارنده مسائل تربیتی است و می‌توان نامه 31 نهج‌البلاغه را تأمین‌کننده مایحتاج تربیتی انسان‌ها عنوان کرد.

روایتگر و مبلغ عرصه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این نامه اولویت پدران و مادران را در تربیت نسل‌ها بیان کرده و نشان می‌دهد که مسئله تربیت فرزند به حدی اهمیت دارد که شخصیتی مانند امام علی(ع) پس از یک جنگ جان‌فرسا و جانکاه باز از انجام این وظیفه غافل نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ارفع تصریح کرد: همچنین از نامه 31 نهج‌البلاغه امام علی(ع) می‌توان فهمید که علت شکست و قبول نشدن اهل صفین در امتحانی الهی همچون جنگ صفین به این دلیل است که این افراد به مسئله تربیت خود بی‌توجه بوده‌اند؛ زیرا اگر این گروه خود را درست تربیت می‌کردند از امتحان صفین سربلند بیرون آمده و این موضوع ضرورت تربیت را یادآوری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امام حسن(ع) در جنگ صفین در رکاب امام علی(ع) بوده و ایشان را همراهی می‌کردند، گفت: نگارش این نامه از سوی امام علی(ع) برای امام حسن(ع) که ایشان را همراهی می‌کرد تکلیف آوری امر تربیت را نشان می‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ویژگی‌های نامه‌نگاری در امر تربیت یادآور شد: مهم‌ترین ویژگی نامه ماندگاری آن است برخلاف کلام که از بین می‌رود و با نگارش نامه و ماندگار بودن آن، امکان رجوع مجدد به آن وجود دارد همچنین در نامه انسان بر نفس خود مهار بوده و مهار نفس را در اختیار دارد درحالی‌که در گفتن چنین ویژگی وجود نداشته و ممکن است فرد لگام نفس را از کف دهد.

انتهای پیام/ ۹۶۱۱۲


۳ بهمن ۱۳۹۶ معارف کد خبر: ۲۲۳۶۲
دیدگاه‌ها

دیدگاه بگذارید

wpDiscuz