حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی:

خوف و رجا لازمه حرکت در صراط مستقیم است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: مؤمن اگر برمدار خوف‌ورجا در مدیریت سبک زنگی حرکت کند همیشه در حدود متعادل خواهد ماند که چنین حدودی از اوصاف صراط مستقیم است.
خوف و رجا لازمه حرکت در صراط مستقیم است
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: مؤمن اگر برمدار خوف‌ورجا در مدیریت سبک زنگی حرکت کند همیشه در حدود متعادل خواهد ماند که چنین حدودی از اوصاف صراط مستقیم است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی امروز در آیین سحرگهان آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی آثار گناه بر زندگی فردی و اجتماعی مؤمن پرداخت و اظهار داشت: در شرع مقدس اسلام گناه با عناوین و کلمات خاصی توصیف‌شده است تا جایی که تعابیری مانند فجور، ذنب، خطیئه و فسق برای تخطی‌های عقلی و شرعی وضع‌شده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که اگر گناه انسان اعتقادی باشد در چنین وضعیتی انسان به حدود شرک واردشده است، ابراز داشت: ازنظر عقل و شرع مقدس اسلام هرکجا مؤمن از حدود تعیین‌شده عقلی و شرع مقدس تخطی کند گناه مرتکب شده است تا جایی که می‌توان حوزه‌های گناه را در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فردی، خانواده و حوزه‌هایی از این قبیل توصیف کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی کتاب «گناه شناسی» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی را یکی از آثار مناسب برای مطالعه در حوزه کتاب دانست و گفت: آن چیزی که مانع از شناخت آثار گناه از سوی انسان می‌شود این است که نگرش او به بدی‌ها تغییر کند به این معنا که لجن‌زارها را چمن‌زار ببیند.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به این‌که گاهی رفتارهای پس از گناه از خود گناه آثار بدتری دارد، ابراز داشت: نصوص ثقلین در این باب فرموده است که «أَرْبَعَةٌ فِی الذَّنْبِ شَرٌّ مِنَ الذَّنْبِ الِاسْتِحْقَارُ وَ الِافْتِخَارُ وَ الِاسْتِبْشَارُ وَ الْإِصْرَارُ؛ چهار چیز كه خطرش از خود گناه بدتر است». در این روایت شریف استحقار به معنای كوچك شمردن گناه، افتخار به معنای این‌که «من را می‌بینی این كار را كردم»، استبشار به این معنا که لبخند زدن به گناه و اصرار به معنای لجاجت در اقامه مجدد گناه است.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه دعای کمیل را دعای تعقیب شناسی گناه توصیف کرد و اظهار داشت: این دعا در فرازهای مختلفی گناه را با آثار آن بیان کرده است چنان‌که می‌توان ادبیات دعای کمیل را ادبیات آثار شناسی برای گناه دانست.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه به بیان گناهانی که برکت را از زندگی مؤمن می‌برد پرداخت و گفت: رعایت نکردن حق خداوند، اعراض کردن از حدود بندگی خدا، دروغ، شکر نکردن، عدم حضور در مجالس علما، غفلت، حضور در مجالس لغو و بیهوده و کم حیائی از منظر امام سجاد علیه السلام گناهانی هستند که برکت را از زندگی مؤمن خواهد برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان خوف‌ورجا را دو بال انسان برای رهایی از دام‌های گناه دانست و گفت: مؤمن اگر برمدار خوف‌ورجا در مدیریت سبک زنگی حرکت کند همیشه در حدود متعادل خواهد ماند که چنین حدودی از اوصاف صراط مستقیم است.(p1)

انتهای پیام/ ۹۶۱۱۲


۶ خرداد ۱۳۹۷ معارف کد خبر: ۳۰۳۸۱
دیدگاه‌ها