به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار علی رستگار، مدیرعامل بانک ملت که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از نقاط مهم و مثبت مطرح شده در متون دینی ما، شفافیت در امور اقتصادی است. خداوند و اهل بیت علیهم السلام از این که کارهای اقتصادی راحت، روان و شفاف باشد، تأکید دارند و از هر نوع پیچیدگی فعالیت های اقتصادی برای اهداف خاص، ما را بر حذر داشته اند.
وی با اشاره به داستان قوم حضرت موسی علیه السلام در متون دینی گفت: این قوم در مسائل اقتصادی حضور پررنگی داشتند؛ از این رو خداوند به آنها امر کرد که در روزهای شنبه ماهی صید نکنند ولی آنها با حقه هایی که زدند، شنبه ها ماهی را در گودالی جمع می کردند و یکشنبه ها ماهی صید می کردند.
وی با بیان این که شارع مقدس مسیر روشن را در فعالیت های اقتصادی در مقابل بندگان قرار داده است، ولی متأسفانه افراد با ایجاد پیچیدگی هایی، از این مسیر منحرف می شوند، تصریح کرد: خدا به ما امر می کند که از راه باطل درآمد کسب نکنید.
وی افزود: در گذشته و متأسفانه امروزه برخی به گونه ای پول هایی از مردم می گیرند و در مقابل سودهای فراوانی می کنند که تنها دیانت و عقل می تواند جلوی آنها را بگیرد.
وی به قوانین بانکی در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی، برای مسائل اقتصادی، یکی از نهادهای مهم، بانک ها بودند که در این مسیر قوانینی وضع شد که روابط اقتصادی سالم باشد که برخی از این قوانین برای مردم و برخی نیز برای بانک هاست که برای تحقق آن باید هر دو گروه قوانین را عمل کنند؛ به این معنی که اگر بانک ها به تمام قوانین عمل کنند ولی مردم بی توجه باشند، باز هم سیستم اقتصادی بانکی سالم نخواهد ماند.
وی با اشاره به اقدامات اقتصادی امام حسین علیه السلام در عاشورا گفت: این امام همام تا وارد کربلا شدند، زمین کربلا را از صاحبان آنها خریدند، چراکه این امام همام در این محل ساکن شدند و در آن نماز و عبادت به جای آوردند؛ این اقدام امام حسین علیه السلام جلوی حرف هایی که ممکن بود قیام امام حسین علیه السلام را زیر سؤال ببرد، گرفت.
وی افزود: اگر این زمین از صاحبان آن خریده نمی شد، خطبه ها، نمازها، عبادت ها و… که در این حرکت انجام شد، تحت تأثیر قرار می گرفت.
وی با اشاره به سخن امام حسین علیه السلام نسبت به اصحابشان که گفتند اگر کسی از شما دینی بر گردن دارد، این جمع را ترک کرده و دین خود را ادا نماید، تصریح کرد: این اقدام اقتصادی نشان داد که اگر مجموعه ای بخواهد کاری انجام دهد، باید دیونی را که بر عهده دارد، ادا کند.
وی خطاب به مدیران بانکی کشور خاطرنشان کرد: انقلاب ما بساط رژیم شاه را به هم زد ولی استقرار نظام اسلامی، فصل جدید و کاری بسیار پراضطراب و پرهزینه است که همچنان در این مسیر قرار داریم. شما باید در بعد اقتصادی به سهم خودتان برای رسیدن به آنچه مقام معظم رهبری تبیین داشته اند، رشد کنید و در مسیر اقتصاد مقاومتی تلاش نمایید.
وی با اشاره به شعار سال مقام معظم رهبری در ابتدای هر سال گفت: باید این شعارها را در دستور کار خود قرار دهیم و موانع رسیدن به آن را کنار بگذاریم.