به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میر باقری، در مراسم عزاداری شهادت حضرت رسول اکرم(ص) و امام حسن(ع) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حر مطهر با بیان اینکه توحید خالص و ناب تنها با تبعیت محض از حضرت رسول(ص) و اهل بیت ایشان به دست می آید، گفت: اگر کسی می‌خواهد به وادی توحید وارد شود تنها راه ورود تمسک به ولی خدا در روی زمین است.
وی افزود: به همین دلیل مقام ولی خدا در روی زمین به‌قدری بلند مرتبه است که جایگاه امامام معصوم(ع) حتی از بسیاری از انبیای گذشته هم بالاتر است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی تصریح کرد: حضرت رسول(ص) در همین زمینه فرموده اندکه«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلِیَّهً» یعنی هرآنچه که انبیاء الهی بیان فرموده اند ائمه (ع) در حقیقت به کمال حقیقی رساندند.
حجت‌الاسلام والمسلمین میر باقری با اشاره به اینکه هرچه خداوند متعال به انبیاء الهی عطا فرموده است به پیامبر اکرم(ص) یک‌جا عطا کرده است، گفت: در روایتی آمده است که هرآنچه در نزد حضرت رسول اکرم(ص) بوده است به امیرالمؤمنین امام علی(ع) منتقل شده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ادامه داد: امام صادق(ع) در همین زمنیه به داستان و حدیثی اشاره دارند و می‌فرمایند که « سؤالی معلم از موسی کرد که موسی بدان آگاه نبود و سؤالی موسی از حضرت خضر نمود که خضر نبی بدان آگاهی نداشت؛ به خدا قسم اگر من بودم هر دو سؤال را جواب می‌دادم و سؤالی از ایشان می‌پرسیدم که هر دو بر آن آگاهی نداشته باشند».
حجت‌الاسلام والمسلمین میر باقری به تشریح مفهوم علایم و نیازمندی های شناخت امام زمان‌ از نگاه مبانی شیعی پرداخت و گفت: دین مبین اسلام توحید خالص است و به معرفت و مَحبت الهی رسیدن به افق آن بیان شده است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم  اظهار کرد: توکل به ساحت الهی به معنای حقیقی آن مقدمه‌ای تام بر شناخت ولی خداست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم به معمای حقیقی اسلام را در سادگی واژه‌های همچون زهد توصیف کرد و ابراز کرد:«لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم  و من لم یاس علی الماضی و لم یفرح بالآتی فقد اخذ الزهد بطرفی».
وی افزود: بنابراین تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است خداوند می‌فرماید «نسبت به آنچه از دست می دهید تاسف نخورید و بر آن چه به دست می آورید شادمان نباشید و کسی که غم گذشته نخورد و از آینده خوشحال نشود هر دو جانب زهد را در اختیار گرفته است»
حجت‌الاسلام والمسلمین میر باقری به با اشاره به اینکه حقیقت زهد ترک تمام وابستگی های گذشته و آینده است، اظهار کرد: نزدیک شدن به این پیامبر روش حل این معما است؛ بنابراین تنها راه رسیدن به ساحت این پیامبر اکرم(ص) فقط امام معصوم است.
وی به تحلیل رفتاری حدیت شناخت امام که از سوی حضرت رسول اکرم(ص) بر مدار سیره نبوی پرداخت و گفت: حضرت رسول اکرم(ص) در این حدیث می‌فرماید که هدف از رسالتشان نجات دادن بشریت از جاهلیت است بنابراین ایشان شرط رسیدن به حقیقت را قرار گرفتن در مدار ولایت بیان شده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه این استدلال در کلام خود رسول اکرم(ص) آمده است، گفت: حضرت رسول اکرم(ص) می فرمایند«من أحب أن یحیی حیاتی و یموت میتتی و یدخل الجنه فلیتول علیاً و ذریته من بعده؛ یعنی هر کس می‌خواهد زندگیش و مرگش مانند منِ پیامبر باشد و وارد بهشت هم بشود علی و فرزندان او را به عنوان ولی و امام انتخاب بکند».