سوال: دانشجویانى که در خوابگاه ده روز یا بیشتر مى ‏مانند و بین آنجا و محل تحصیل رفت و آمد مى‏ کنند و فاصله بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعى (۵/۲۲ کیلومتر) است، حکم نماز و روزه ‏شان چگونه است؟

امام: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت شکسته است و روزه صحیح نیست.

آیات عظام بهجت، سیستانى، فاضل، صافى، مکارم، نورى و وحید: در فرض یاد شده، نماز تمام و روزه صحیح است.

آیه اللَّه تبریزى: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.

آیه اللَّه خامنه‏اى: اگر در مدت ده روز، به اندازه یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.

دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ مُسْتَنّاً بِسُنَّهِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ

خدایا مرا در این ماه دلبسته اولیا، و دشمن دشمنانت قرار ده، و آراسته به راه و روش خاتم پیامبرانت گردان، اى نگهدارنده دلهاى پیامبران

* ثواب روزه روز بیست و پنجم ماه مبارک رمضان :

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید … و در روز بیست و پنجم، خداوند هزار سراى بارگاه سبز رنگ در زیر عرش براى شما بنا مى کند، که در فراز هر بارگاه، خیمه اى از نور قرار دارد، و خداوند تبارک و تعالى (شما را اعم از مرد و زن) مورد خطاب قرار داده مى فرماید: اى امت احمد! منم پروردگار شما و شما بندگان و کنیزان منید؛ در سایه عرش من و در این بارگاهها مقام کنید، و بخورید و بیاشامید، گواراى شما باد! هیچ ترسى براى شما نیست و غمگین نخواهید شد؛ اى امت محمد! به عزت و جلالم قسم، شما را به گونه اى به بهشت مى فرستم که موجب شگفتى پیشینیان و آیندگان گردد، و هر یک از شما را با هزار تاج از نور، تاجدار کرده، و بر مرکبى از نور سوار کنم که عنانش از نور است، و عنانش داراى هزار حلقه از طلا، و در هر حلقه اى فرشته اى گمارده شده است، و به دست هر فرشته اى عمودى از نور قرار دارد، تا آنکه با این هیأت و بدون محاسبه و حساب وارد بهشت شود. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب بیست و ششم ماه مبارک رمضان:

هشت رکعت (چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد یک سوره، هر سوره ای که باشد.

ثواب: مثل شب بیست و یکم است.