به گزارش رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور، ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) به تشریح تفصیلی احکام زکات فطریه ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: فطریه به تعداد افراد حاضر در یک خانواده و تحت تکفل سرپرست خانواده تعلق می گیرد؛ بر این اساس بانوان باردار توجه داشته باشند که جنین متولد نشده مشمول زکات فطریه نیست.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) پرداخت فطریه بچه شیر خوار را از نگاه شرع مقدس واجب توصیف کرد و گفت: فطریه آن دسته از خانواده‌هایی که فرزندانشان به هردلیلی در ماه مبارک رمضان در کنار خانواده نبوده‌اند؛ بر عهده سرپرست خانواده است.

وی ادامه داد: بر این اساس آن دسته از خانواده‌هایی که فرزندانشان سرباز یا دانشجو هستند پرداخت زکات فطریه فرزند در سفر یا غایب آنان بر عهده سرپرست خانواده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این دسته از خانواده‌ها از نگاه شرع مقدس باید بر اساس قاعده«نان خور یا تکفل» در پرداخت زکات فطریه فرزندان غایب خود اقدام کنند، گفت: مؤمن روزه دار توجه داشته باشد که در پرداخت فطریه حضور در خانه در ایام ماه مبارک رمضان و شب عید فطر برای فرزندان تحت تکفلشان از شرایط زکات فطریه نیست چراکه شرع مقدس قاعده تکفل را لازم برای سنجش میزان زکات فطریه برای سرپرست خانواده می داند.

حجت‌الاسلام والمسلمین وحیدپور به افطار روزه در شب عید فطر به کارمندان دولت اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال کارمندان بیمارستان‌ها، افراد نظامی و یا آتش نشان ها که شب عید فطر را در محل سازمان خود روزه را افطار می‌کنند؛ بر اساس دستور شرع مقدس پرداخت فطریه بر عهده خود مکلف روزه دار است.

وی ادامه داد: این دسته از افراد باید توجه داشته باشند به واسطه خدمتی که انجام می‌دهند و درآمدی که از این محل دارند در حقیقت خود  تکفلشان را بر عهده داشته و باید خودشان زکات فطریه را پرداخت کنند.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه زکات فطریه باید به فقیر مؤمن پرداخت شود: مکلف پرداخت فطریه در نظر داشته باشد که زکات فطریه را باید به مؤمن فقیری پرداخت کند که در راه گناه از آن استفاده نکند.

استاد حوزه علمیه قم به مکان پرداخت فطریه اشاره کرد و گفت: بر اساس فتوای رهبر معظم انقلاب مؤمن باید«بنابر احتیاط در همان شهری که هست پرداخت کند.»