به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی (ره)  درباره وداع با این ماه اظهار داشت: وداع و خداحافظی نشانه ادب و درک اهمیت این ماه است؛ همانطور که معصومین علاوه بر این که خود به این کار اهتمام داشتند، بلکه آداب وداع با ماه مبارک رمضان را نیز بیان داشته اند.

وی با اشاره به دعای وداع با ماه مبارک رمضان که رسول اکرم(ص) به جناب جابر آموختند، گفت: در این دعا از خدا می خواهیم که این ماه مبارک را آخرین ماه رمضان عمر ما قرار ندهد؛ بنابراین اگر کسی تا رمضان سال آینده از دنیا برود، معلوم می شود که آمرزیده شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در ادامه درباره برخی آداب شب عید فطر گفت: احیای شب عید فطر، قرائت سوره های انعام، کهف و یاسین، گفتن صد مرتبه استغفر الله و اتوب الیه و نمازهای مخصوص وارد شده، از جمله اعمال شب عید فطر است.

وی با اشاره به اهمیت زیارت امام حسین علیه السلام در این شب گفت: سه مناسبت است که زیارت امام حسین علیه السلام در آن شب اهمیت زیادی دارد که شامل شب عید فطر، شب عید قربان و نیمه شعبان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از امام معصوم گفت: بر اساس روایت این امام معصوم، در روز عید فطر ملائکه الهی در راه ها قرار می گیرند و به کسانی که برای نماز عید می روند، بشارت می دهند که خداوند امروز گناهان بزرگ را می بخشد و به بندگانش جایزه ویژه می دهد.

وی با بیان این که باید مراقب باشیم که این معنویت رمضان از ما جدا نشود، گفت: این که افراد در ماه مبارک رمضان حرمت نگه داشته و از گناهان دوری می کند، باید بعد از رمضان نیز این حرمت نگه داشتن را در خود حفظ نماید.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: بر اساس روایات در این روز باید بهترین لباس ها را پوشید و خود را خوشبو نموده و بعد به سمت اقامه نماز عید فطر برود.

وی در ادامه با اشاره به سیره امام علی علیه السلام در زمان خلافت ظاهریشان گفت: امام علی علیه السلام در این ایام، در میان  مردم خطبه هایی ایراد می کردند. بر اساس روایات، امام علی علیه السلام در روز عید به مردم سفارشاتی کردند. از جمله این که روز قیامت، میدان مسابقه است، هر که در این مسابقه برنده شود، به بهشت و هر که بازنده شود، به جهنم می رود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تعاون در نیکی را از دیگر توصیه های امام علی علیه السلام در روز عید فطر عنوان کرد و گفت: توصیه دیگر این امام همام، رحم کردن به یکدیگر است. قوانینی که تصویب می شود، اجرا می شود و…، همگی باید در راستای خدمت به مردم و کمک به محرومان باشد.

وی افزود: در این کشور اگر برخی اجناس قیمتشان صد برابر هم شود، متوجه نمی شوند، ولی کارگر و کارمند نمی توانند افزایش های قیمت را تحمل کنند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اهمیت دادن به واجبات را توصیه دیگر امام علی علیه السلام برشمرد و گفت: احسان و نیکی به خانواده، پرهیز از تهمت زدن، دور کردن از فحشا و منکر، نزدیک نشدن به مسکرات و کم فروشی نکردن از دیگر توصیه های این امام همام در خطبه روز عید فطر می باشد.

وی در پایان ضمن تقدیر از تولیت و خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها اظهار داشت: اهتمام صدا و سیما به پخش برنامه های دینی و قرآنی، تلاش نیروهای امنیتی برای ایجاد آرامش و امنیت در ایران اسلامی و حضور گسترده مردم در برنامه های دینی و قرآنی شایسته تقدیر است.