استاد تفسیر قرآن کریم هجرت را عبور تمام‌عیار در مسیر بندگی توصیف کرد و گفت: تاریخ اسطوره جهاد و هجرت را فقط یک فرد گزارش کرده است و آن‌هم جز نام مبارک امیرالمؤمنین نیست این در حالی است که به این حقیقت علمای بزرگ تمام مذاهب تصریح داشته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین انصاریان در سومین جلسه سخنرانی خود در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) به تشریح فضائل امام علی (ع) از منظر قرآن کریم پرداخت و عنوان داشت: سه نور حیاتی برای بشر از سوی قرآن کریم ترسیم‌شده است که اگر بنده در مسیر تهذیب نفس به هویت آن دست پیدا نکند حقیقت بندگی را درک نخواهد کرد.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم بابیان این‌که آیه ۲۱۸ سوره بقره سه هویت اصولی را در سبک زندگی اسلامی مؤمن ترسیم کرده است، اظهار داشت: خداوند متعال در این آیه مبارکه چنین فرموده است«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أُولئِکَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ؛ البته کسانی که ایمان آورده و کسانی که هجرت نموده و در راه خدا جهاد کرده اند، آنها به رحمت خداوند امیدوارند ، و خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.»

وی افزود: دانشمندان علم نجوم با این سطح از دانش علم نجوم بشری نتوانسته‌اند تعداد ستارگان آسمان‌ها را مورد شمارش قرار دهند؛ بر این اساس اساساً علم بشر موفق به شمارش تعداد «مَطْلَعِ الْفَجْرِ» هایی که در زمین اتفاق می‌افتد نشده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان با اشاره به این‌که آیه ۲۱۸ سوره بقره خبر طلوع سه نور حیاتی را از قلب مؤمن به‌عنوان «مَطْلَعِ الْفَجْرِ» ترسیم کرده است، گفت: نور ایمان، هجرت و جهاد سه نوری است که اگر انسان به منشأ بندگی دست یابد این سه نور همواره در مسیر بندگی او لازمه قلب ایمانی مؤمن به اذن الهی حلول خواهد کرد؛ بر این اساس امام راحل فرمودند که اگر انسان قدر خود را بشناسد محل تلالو «مَطْلَعِ الْفَجْرِ» خواهد بود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها بابیان این‌که «مَطْلَعِ الْفَجْرِ» بندگی برمدار این سه نور به معنای سبک زندگی عرشی بر روی ارض جهان هستی است، ابراز داشت: اگر مؤمن به مقام ظهور این سه نور در زندگی خود دست نیابد به تعبیر امام علی (ع) مرده متحرک خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین انصاریان امام علی (ع) را اسطوره ایمان توصیف کرد و گفت: ایمان امیرالمؤمنین به خداوند متعال فقط در ادبیات خداوند متعال قابل توصیف است؛ بنابراین در ابیات خداشناسی ابتدا برای اثبات آفرینده واحد لازم است از براهین نظم جهان هستی برای بنده سخن به میان آید تا او بر اساس موجودی در عالم به وجود خداوند دانا پی ببرد این در حالی است که امام علی (ع) چنین ایمان آوردن به ذات اقدس الهی را توصیف می‌کند که فرموده است«یا من دلّ علی ذاته بذاته»

وی ادامه داد: حقیقتاً خودم از درک این فراز از دعای صبح امیرالمؤمنین عاجز هستم و این بخش از کلام را به‌کلی نمی‌فهمم؛ این در حالی است که برای اجرای قانون عدالت امام علی (ع) می‌فرماید«وَاللّهِ لاَنْ اَبيتَ عَلى حَسَكِ السَّعْدانِ مُسَهَّداً، وَ اُجَرَّ فِى الاَغْلالِ مُصَفَّداً، اَحَبُّ اِلَىَّ مِنْ اَنْ اَلْقَى اللّهَ وَ رَسُولَهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ ظالِماً لِبَعْضِ الْعِبادِ، وَ غاصِباً لِشَىْء مِنَ الْحُطامِ. وَكَيْفَ اَظْلِمُ اَحَداً؛ به خدا قسم اگر شب را به بيدارى به روى خار سَعدان به روز آرم، و با قرار داشتن غُلها و بندها به بدنم روى زمين كشيده شوم، پيش من محبوبتر است از اينكه خدا و رسولش را در قيامت ملاقات كنم در حالى كه به بعضى از مردم ستم نموده، و چيزى از مال بى ارزش دنيا غصب كرده باشم! چگونه به كسى ستم كنم.»

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم هجرت را عبور تمام‌عیار در مسیر بندگی توصیف کرد و گفت: تاریخ اسطوره جهاد و هجرت را فقط یک فرد گزارش کرده است و آن‌هم جز نام مبارک امیرالمؤمنین نیست این در حالی است که به این حقیقت علمای بزرگ تمام مذاهب تصریح داشته‌اند.

انتهای پیام /۱۱۲