یکی از کارشناسان مسائل دینی با تاکید بر اینکه رفع تکبر و داشتن تواضع بسیاری از مشکلات جامعه را رفع می‌کند، گفت: بر اساس فرمایشات امام علی علیه‌السلام تواضع یکی از بهترین عبادت‌ها و در نقطه مقابل، تکبر از بزرگ‌ترین گناهان است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید صادق میرشفیعی ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره)‌ با بیان اینکه بر اساس روایتی از امام علی علیه‌السلام خداوند متعال نیازی به عبادت انسان‌ها ندارد، اظهار کرد: روزه‌داری تمرین صبر و شکیبایی و یادآوری سختی‌های دنیای و آخرت است که انسان را در مقابل سختی‌ها بیمه می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه روزه‌داری سبب مهار شهوت‌ها می‌شود، اضافه کرد: روزه از ریا فاصله دارد و به اخلاص نزدیک است چرا که روزه‌داری در ظاهر شخص آشکار نیست مگر اینکه خود فرد از روزه بودن خود سخن به میان آورد.

این استاد برجسته حوزه با تقوا شدن را از اهداف روزه‌داری دانست و گفت:‌ خداوند متعال روزه را واجب کرده تا انسان متقی شود، ویژگی و صفات افراد متقی در نهج‌البلاغه بیان شده است به همین علت اگر می‌خواهیم بدانیم که آیا توانسته به خواسته خداوند متعال برسیم باید تقوای خود را ارزیابی کنیم.

وی با بیان اینکه صفات خود کارخانه تولید خوبی‌ها و صفات بد کارخانه بدی‌هاست، عنوان کرد: حسادت، کبر و حرس از صفات بد و از ریشه‌های کفر است که بسیاری از بدی‌ها را نیز به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی با اشاره به اینکه انسان با داشتن صفات بد نباید به نفس خود اعتماد کند، مطرح کرد: خداوند متعال یک ماه روزه‌داری را واجب قرار داده است تا با شکل‌گیری صفات خوب، انسان متقی شود؛ خداوند متعال بدون هدف به دنبال سختی بندگان خود نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: انسان متقی که باطن خود را تغییر دهد و در دوره‌های مختلف زندگی خود به دنبال تقوا باشد در نزد خداوند متعال جایگاه والایی دارد به همین علت خداوند در تمام روزها او را روزه‌دار شمرده و برای خواب او هم پاداش درنظر می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی با نشاط بودن و داشتن چهره خندان را یکی از ویژگی‌های فرد با اخلاق دانست و اظهار کرد: اگر انسان متقی شود دیگر حسرت مادیات دنیایی را نداشته و دچار تکبر نمی‌شود.

این کارشناس مسائل دینی با تاکید بر اینکه رفع تکبر و داشتن تواضع بسیاری از مشکلات جامعه را رفع می‌کند، تصریح کرد: بر اساس فرمایشات امام علی علیه‌السلام تواضع یکی از بهترین عبادت‌ها و در نقطه مقابل، تکبر از بزرگ‌ترین گناهان است.

وی با بیان اینکه تقوا داشتن شرط پذیرفتن اعمال نیکوست، عنوان کرد: برخی افراد آیات قرآن را می‌خوانند اما به میزانی عمل آنها بد است که آیات قرآن کریم هم او را لعنت می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی یادآور شد: خداوند متعال در آیات مختلف قرآن کریم انسان را به تقوا دعوت می‌کند چرا که خداوند متعال نسبت به انسان‌های با تقوا عنایت ویژه داشته و برای آنها برترین طبقات بهشت را درنظر می‌گیرد.

انتهای پیام/۱۱۵