به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم محمدرضایی عصر امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم مطهر تربیت فرزند را یکی از آزمون‌های الهی برای والدین عنوان کرد، گفت: والدین با بردباری باید خود را برای مقابله با اقدامات و کردارهای نادرست کودک آماده کنند تا از این آزمون الهی موفق بیرون آمده و بتوانند فرزندان شایسته‌ای را تربیت کنند.

وی افزود: امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه یکی از شروط تربیت دینی کودک را مدارا دانسته و می‌فرمایند«مدارا مناسبت‌ترین روش برای رشد و هدایت کودکان است».

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: آگاهی و اندیشه کودک از وقایع و موقعیت‌های مختلف ناقص است به همین دلیل گاهی با والدین به مجادله و لجبازی برخاسته و موجب آزار والدین می‌شود که والدین در مواجه با این اقدام کودک به‌جای لجبازی باید با او مدارا کنند.

محمدرضایی بابیان اینکه کودکان کانون نیازمندی و فقر هستند، گفت: کودک بدون حمایت پدر و مادر قادر به رشد و ادامه حیات نیست بنابراین کودکان در این عالم نیازمندان واقعی بوده و پدر و مادر به‌عنوان سرپرست باید نیازمندان درگاه خویش که همان کودکان هستند را موردحمایت قرار دهند.

وی افزود: در احادیث و روایت‌ها تأکید زیادی شده که والدین نباید نسبت به کودک خود بدعهدی کنند زیرا کودک پدر و مادر را خدای خویش می‌داند و در صورت بدعهدی و بدقولی پدر و مادر به‌شدت اذیت می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم تغافل و خطاپوشی نسبت به کودکان و نوجوانان را از دیگر راهبردهای امام سجاد علیه السلام درزمینه تربیت دینی کودک عنوان کرد، گفت: امام سجاد علیه السلام می‌فرمایند به این دلیل که فرآیند تفکر در کودک و نوجوان رشد کافی ندارد به همین دلیل خطاها و اشتباهات کودکان و نوجوانان زیاد است و اگر والدین بخواهند در برابر هر خطا و اشتباهی، کودک خود را سرزنش کنند کودک احساس مجرم بودن داشته و تصور می‌کند که نزد والدین ارزش و اعتبار خود را ازدست‌داده است.

وی افزود: این رفتار والدین موجب می‌شود که لغزش و خطا در نزد کودک زشتی خود را ازدست‌داده و ارتکاب به خطا برای کودک به دلیل سرزنش بیش‌ازحد والدین عادی می‌شود درنتیجه لجاجت در کودک و نوجوان افزایش می‌یابد درحالی‌که استفاده از روش تغافل موجب می‌شود که کودک به خطا و اشتباه خود پی برده و از تکرار آن خودداری کند.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: امام سجاد علیه السلام در این زمینه در یک روایت نورانی به این شکل می‌فرمایند«پوشاندن لغزش‌های دوران کودکی و نوجوانی به بازگشت کودکان و نوجوانان و پرهیز آن‌ها از خطا و لغزش می‌انجامد».(t1)