به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی عباسی طی گفت‌و گویی بیان کرد: ابتدا باید این نکته تبیین شود که ثمره زیارت چیست و چرا در اسلام به این موضوع توجه شده است؛ در همین خصوص کتابی با عنوان کامل الزیارات وجود دارد که در آن بیش از ۸۰۰ روایت در خصوص آداب و فلسفه و ثمره زیارت آمده است.

وی افزود: این روایات متعدد نشان دهنده این است که اسلام به دنبال یک فرهنگ انسان سازی و به دنبال تعالی و کمال انسان است؛ همه‌ی انبیا یک آرمان داشتند که انسان را از خاک بردارند و بر عرش بنشانند و در این راه تلاش‌های بسیاری را انجام دادند.

این مولف و پژوهشگر دینی عنوان کرد: در خصوص زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها، احادیث صحیح و معتبر گوناگونی داریم که سعد ابن سعد أحوص که از اصحاب امام رضا علیه‌السلام و اهل شهر قم است، نقل می‌کند که روزی امام هشتم به وی می‌گوید “ما نزد شما عزیزی داریم” که منظورشان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها بوده و این عبارت مشهور “من زارها فالجنه” را فرمودند و این روایت بسیار معتبر و صحیح است و در منابع دیگری نیز ذکر شده است.

وی افزود: مرحوم علامه مجلسی نیز شکل زیارت کنونی را در ادامه عطف به این روایت می‌کند؛ بنابراین سند زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها و ثواب بزرگ آن در افق اعلی اتقان و وثاقت است؛ مضامین و عبارات به کار رفته در زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها، دلیل بر صحت و سند آن است، زیارتنامه با سلام شروع می‌شود و در فرهنگ اسلامی، سلام یک روند و جریان است و سلام از اسامی خدا است.

عباسی تصریح کرد: ما امروز شریعت درست حضرت ابراهیم، حضرت نوح و دیگر پیامبران را قبول داریم اما شریعتی که مسلمانان باید قبول و به آن التزام داشته باشند، شریعت پیامبر اسلام است و در این زیارتنامه وقتی به سلام به پیامبر اکرم(ص) و دیگر امامان می‌رسد، به گونه ای سلام را ذکر می‌کند که تجسم می‌شود که این بزرگواران در آن مکان حاضر هستند؛ در مکان و مقامی که از حضرت رسول الله(ص) تا امام زمان(عج) حضور دارند، می‌ایستیم و سلام می‌دهیم و لازم است که عظمت این مقام را درک کنیم.

وی با بیان اینکه نباید زیارت را مقام پایینی فرض کنیم، گفت: زائر وقتی که در این فضا قرار می‌گیرد، می‌تواند بهترین کلمات را از گلستان فضائل این زیارتنامه دریافت کند و در جان خود بریزد؛ آیت‌الله بهجت که از علمای بزرگ و والامقامی بود، در مقابل این ضریح می‌ایستاد و خشوع میکرد و در آن زمان تجلیاتی از عالم بالا دریافت می‌کرد.

مدیر اداره پژوهش پژوهشکده علامه طباطبایی اضافه کرد: بسیاری از علمای بزرگ مانند ملاصدرا ذکر کرده‌اند که هرگاه به مشکلات و معضلاتی برمی‌خوردند، به درگاه ملکوتی حضرت معصومه سلام‌الله علیها متوسل می‌شدند تا آن مشکلاتشان حل شود و مسائل پیچیده فلسفی را درک می‌کردند؛ برای ملاصدرا  و دیگر علمای بزرگ، عالی‌ترین مدرسه، قرارگرفتن در آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها است، باید نگاه ما نسبت به زیارت، باید نگاه مدرسه‌ای و آموزشی باشد و بدانیم از آن می‌توانیم معارف گسترده‌ای را درک کنیم.

وی تاکید کرد: در زیارتنامه برای حضرت معصومه سلام‌الله علیها شأنی ذکر شده است و برای درک این شأن باید به زیارت جامعه کبیره مراجعه کنیم و در فرازی که شأن اهل بیت(ع) را معرفی می‌کند، شأن کبیر و شفاعت مقبوله به هم در این زیارت عطف شدند که به همان شأن حضرت معصومه سلام‌الله علیها در زیارتنامه مربوط می‌شود و این نشان از دارا بودن بانوی کرامت از مقام شفاعت و کرامت است.

عباسی بیان کرد: در کتاب‌های متعددی از کرامات حضرت معصومه سلام‌الله علیها روایت‌هایی نقل شده است و تمامی این روایات دارای سند صحیح هستند و هم اکنون نیز سندهای آن در آستان مقدس وجود دارد.

وی در خصوص کیفیت زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها عنوان کرد: ملاک‌هایی ارزشی در دین اسلام وجود دارد که باید بقیه موضوعات را با آن تطبیق دهیم؛ در زیارت خانه کعبه، باید محرم وارد شویم و همچنین برای ورود به مسجدالحرام و زیارت خانه کعبه آدابی را رعایت کنیم؛ این آداب را باید برای ورود به همه‌ی مکان‌های مقدس تعمیم دهیم؛ همان آداب زیارت خانه کعبه در زیارت تمام ائمه و معصومین از جمله حضرت معصومه سلام‌الله علیها وجود دارد و باید حرمت این اماکن حفظ شود.

این مولف در خصوص نسب بانوی کرامت با امام معصوم، تصریح کرد: روایتی از امام صادق علیه‌السلام وجود دارد که می‌فرمایند که ارتباط ولایی من با پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) اعلی‌تر از ارتباط نسبی است و ایشان ریشه همه‌ی ارزش‌ها را مقام ولایت و امامت عنوان می‌کند؛ در زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها تاکید و سلام بر مقام رسالت و امامت این بانوی بزرگوار است تا انتساب ولایی حضرت معصومه  سلام‌الله علیها و این ارتباط و مقام ولایی ارجح‌تر از مقام ایشان در ارتباط فرزندی و خواهری با امام معصوم است.

وی همچنین با اشاره به جایگاه والای قم در روایات مختلف، خاطر نشان کرد: در روایات متعددی با عناوین فاخر از جمله حرم اهل بیت(ع) از شهر قم یاده شده است و نگین انگشتر استان قم، حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها است و شرع و عقل به ما حکم می‌کند که از حرمت این آستان حفظ و حراست شود.

عباسی تاکید کرد: شهر قم حرم اهل بیت(ع) است و همه باید حرمت‌ها را در این شهر رعایت کنند؛ برخی از بانوان زمانی که از حرم خارج می‌شوند چادر را از سر بر می‌دارند در صورتی که تمام شهر قم، آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیهاست و باید حرمت این شهر حفظ شود.

منبع: ایسنا