به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس، نماینده ولی فقیه و رئیس شورای فرهنگ عمومی قم به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از سوی این شورا به صدور بیانیه‌ای اقدام کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسمه تعالی
بیانیه شورای فرهنگ عمومی استان قم به مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خدا از راه می‌رسد و مردم خداجوی و مؤمن قم آماده می‌شوند تا ادب حضور در ضیافت پروردگار را سرمایه خوشبختی دنیا و آخرت خود نمایند. ماه مبارك رمضان ماه روشنگر راه هدايت از گمراهی و ضلالت و فرصت نیکویی برای خود‌يابی، خود‌شناسی، خود‌سازی و عبادت و بندگی حضرت حق است. رمضان، دوره تزکیه و هجرت درونی برای تهذیب و تربیت و ساختن و مقاومت کردن و تحمل نمودن است. ماه اعتكاف رسول‌الله و خطابه‌های امير‌المؤمنين علیه السلام و دعاها و سجده‌های سيدالساجدين و زين‌العابدين علیه السلام است. آغاز اين ماه، رحمت، ميانه آن مغفرت و پايان آن پاداش عظيم الهی است. نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله ماه مبارك رمضان را در خطبه شعبانيه چنين توصيف می‌كند «روزها و شب‌ها و ساعاتش از خجسته‌ترين زمان‌ها است، نفس‌های شما در اين ماه تسبيح و خواب‌های شما عبادت و دعاهای شما مستجاب و اعمال شما مقبول است. درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته است و شياطين در غل و زنجير هستند. پس سعادت و خوشبختی خود را با نيت‌های پاك و درست از پروردگار بخواهید و براى بهره‌گیری بیشتر از برکات مادى و معنوى و آثار و ثواب این ماه، زبان¬هایتان را از گناه بازدارید و چشمان خویش را از نگاه‌های ناپاک بپوشانید»
مقتضی است در این موسم پر خیر و برکت یاد کنیم از آنان که فیض حضورشان در این رمضان میان ما نیست، از جمله سردار پر افتخار، حاج قاسم سلیمانی عزیز و شهدای مدافع سلامت و از دعا جهت فرج عاجل حضرت ولیعصر غفلت نورزیم و با خودسازى و مراقبت و دورى از آلودگی‌ها، جان خویش را با نفحات رحمانى صفا دهیم.
مردم شریف قم خوب است در این ماه مبارک به نکات زیر توجه نمایند:
۱- مردم عزیز ما رمضان امسال را در شرایطی آغاز کرده و به ضیافت الهی می‌روند که عده‌ای از هم‌وطنان گرفتار عوارض ناشی از ویروس منحوس کرونا شده و در شرایط سخت و دشواری قرار دارند. بدون تردید توجه بیش ‌از پیش مؤمنان روزه‌دار به این گروه از افراد که معیشت آن‌ها دچار مشکل شده است و ارائه کمک‌های خود به این افراد، رضایت پروردگار و خشنودی خلق خدا را در پی دارد. لذا شایسته است تا مردم و مسئولین نیز لحظات را مغتنم شمرده و روح برادری، صمیمیت، مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه با آسیب دیدگان جامعه را در خود تقویت کرده و با گرفتن دست همدیگر و کمک به آنان، زمینه تعالی و حرکت در مسیر کمال و بازگشت به فطرت الهی را برای خویش فراهم سازند. بر مؤمنان است که در این زمینه از یکدیگر در کمک به قشر آسیب پذیر پیشی گرفته و بیش‌ازپیش دشمنان را در رسیدن به اهدافش ناکام سازند.
۲- با عنایت به تلاش دشمنان که با تشدید تحریم‌ها، معیشت مردم را نشانه رفته و عرصه زندگی را بر اقشار ضعیف جامعه تنگ نمودند، شایسته است مؤمنان، مسئولان و جوانان دانشمند به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص مسئله‌ی جهش تولید که مسئله¬ی حیاتی برای کشوراست، توجه نموده و به معنای واقعی کلمه برای افزایش تولید در همه زمینه‌ها تلاش کنند تا نیت پلید دشمنان را خنثی نمایند.
۳- این ماه پربرکت، گذشته از انجام اعمال و مناسک مذهبی، فرصت مغتنمی جهت پرداختن به دیگر ابعاد و زوایای فرهنگی آن هست تا از این گذر به ترقی و کمال فرهنگی در ابعاد فردی و اجتماعی دست‌یابیم و بستر ترویج بسیاری از مکارم و فضایل اخلاقی به‌ویژه همدلی، صله‌رحم، تکریم بزرگان، کمک به نیازمندان، ارتقای اخلاقیات عمومی از طریق فضای مجازی و با رعایت فاصله اجتماعی و پذیرفتن توصیه‌های کادر درمانی کشور است تا قدردان عظمت کار و ارزش فداکاری آن‌ها باشیم. شورای فرهنگ عمومی قم، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان از مردم مؤمن و ولایت مدار استان دعوت به عمل می‌آورد همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند «در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان از عبادت و تضرّع و خشوع در تنهایی غفلت نشود؛ ما می‌توانیم در اتاق خودمان، در خلوت خودمان، در میان خانواده و فرزندان خودمان، همین معنا را، همین توجّه را، همین خشوع و خضوع را به وجود بیاوریم.» و عظمت این ماه را به تصویر کشیده و زمینه گسترش فرهنگ دینی را در جامعه فراهم نمایند.
سید محمد سعیدی
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قم