به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، مهندس هادی محمودنژاد طی گفت‌وگویی اظهار کرد: حرم بانوی کرامت همه ساله به مناسب ماه مبارک رمضان سفره اطعام و افطاری داشته است و همچنین برای زائران و مجاورین نیز غذای گرم در سطح استان توزیع می‌کرده و سال گذشته نزدیک به ۴۵۰ هزار اطعام در ماه مبارک رمضان به همت حرم بانوی کرامت انجام شده است.

قائم مقام تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها افزود: حرم بانوی کرامت در حقیقت بنیانگذار سفره اطعام در اعتاب مقدس است و از دهه‌های گذشته این افطاری و اطعام را شروع نموده و از تعداد کم امروزه به تعداد کثیر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: بروز بیماری کرونا این مسئله افطاری را وارد فاز جدید نمود به همین علت آستان مقدس با برنامه‌ریزی دقیق در راستای لبیک به توصیه مقام معظم رهبری در مورد کمک مؤمنانه و دستگیری از مستمندان و محرومین اقدام به حرکتی جدید نمود و با دستور مستقیم تولیت حرم مطهر، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای افطاری و اطعام یک میلیون نفری پیش‌بینی نمود.

محمودنژاد تاکید کرد: اطعام یک ملیون نفر در حقیقت برای ۳۰ روز ماه مبارک رمضان است و بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده مراحل طبخ غذای گرم و همچنین بسته‌بندی افطاری ساده همگی به همت حرم مطهر انجام و توزیع آن نیز با همکاری ارگان‌ها و گروه‌های جهادی دنبال می‌شود.

معاون اجرایی آستان مقدس یادآور شد: امسال با توجه به بروز بیماری کرونا و تعطیلی موقت حرم مطهر، برپایی سفره افطار در حرم مطهر و پخش فیش تبرکی از دستور کار خارج شده و سفره اطعام و افطار در منازل در قالب پویش کمک مؤمنانه، ضیافت کریمانه و با شعار «سفره‌ای به وسعت یک شهر» در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: بسته‌های غذایی به صورت خانوادگی و شامل دو افطار گرم و سه افطار سرد است در حالی‌که در سال‌های گذشته افطاری و اطعام به صورت انفرادی بود.

محمودنژاد ضمن تقدیر از مشارکت مؤسسه حضرت خدیجه(س) در طرح کمک مؤمنانه، ضیافت کریمانه تاکید کرد: با توجه به حجم و وسعت کار، برای توزیع از دیگر مجموعه‌ها کمک گرفته می‌شود و گروه‌های جهادی، قرارگاه کریمه اهل‌بیت(ع)، بسیج و… به صورت هماهنگ در توزیع افطاری فعالیت دارند.

وی خاطر نشان کرد: شهر مقدس قم توسط سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) به ۴۰ محله تقسیم‌بندی شده است و تا پایان ماه مبارک رمضان تمامی ۴۰ محله هدف و همچنین روستاهای اطراف از اطعام و افطاری حرم بانوی کرامت بهره‌مند خواهند شد.

محمودنژاد یادآور شد: از ساعت ۱۵ افطاری گرم بسته‌بندی و آماده توزیع می‌شود و بسته‌های افطاری سرد نیز از هفت صبح آماده‌سازی می‌شود و هم‌زمان با افطاری گرم به محلات مشخص شده با کامیون‌های مخصوص ارسال می‌شود.

معاون اجرایی حرم بانوی کرامت تاکید کرد: در راستای به حداقل رساندن موازی کاری‌ها با ارگان‌ها و نهادهای مختلف هماهنگی‌های لازم انجام و همچنین سهمیه‌های ویژه ای برای کمیته امداد، بهزیستی و غیره در نظر گرفته شده است.

محمودنژاد خاطرنشان کرد: طرح‌های مشارکتی آستان مقدس به همت گروه‌های جهادی و خیرین در سطح قابل توجهی درحال انجام است که در آشپزخانه‌هایی بیرون از حرم مطهر طبخ و توزیع می‌شود.

وی در ادامه گفت: آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها به صورت مستقل این ضیافت یک میلیونی را رقم می‌زند و با کمک بانیان خیر این امر تا آخر ماه مبارک تحقق پیدا خواهد کرد.

قائم مقام تولیت حرم بانوی کرامت یادآور شد: هر روز ۶ هزار بسته پنج نفره تهیه و توزیع می‌شود و گروه‌های مختلفی از نهادها و مجموعه‌ها در توزیع نقش آفرینی می‌کنند و آستان مقدس در توزیع سهم زیادی ندارد و تقسیم‌بندی و توزیع با توجه به ظرفیت‌هایی که بسیج آماده‌سازی کرده است انجام می‌شود.

وی افزود: تا آخر ماه مبارک نزدیک به ۳۰۰ هزار غذای گرم و ۷۰۰ هزار افطاری ساده توزیع خواهد شد و روزهای خاصی نیز برای بیمارستان‌ها و بیماران کرونایی و کادر درمان در نظر گرفته شده است و این عزیزان نیز از افطاری و اطعام متبرک بانوی کرامت بهره‌مند خواهند شد هر چند اینکه کادر درمان و بیماران کرونایی قبل از ماه مبارک نیز از اطعام آستان مقدس بهره‌مند شده بودند.

محمودنژاد در ادامه گفت: پروتکل‌های بهداشتی در تمامی مراحل از جمله خرید، طبخ، بسته‌بندی و توزیع، کاملا به صورت مرحله به مرحله رعایت می‌شود و ستاد بهداشتی در آستان مقدس تشکیل و مدیر بهداشت و درمان آستان به صورت روزانه و مداوم بر آشپزخانه نظارت دارد و همچنین نماینده بهداشت استان نیز ناظر بر همه امور است و همه دستورات لازمه در این مورد لازم الاجرا بوده و رعایت می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: در روستاهای اطراف قم نیز اطعام و افطاری توزیع خواهد شد و سعی بر این بوده در شهر قم این توزیع در محلات بی‌بضاعت و محروم دنبال شود و بدون موازی‌کاری با دیگر مجموعه‌ها باشد.