به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان طی سخنانی در جوار مضجع شریف کریمه اهل‌بیت(س)، مراتب صبر در برابر مشکلات را مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه صبر به عنوان یک فضیلت و خصلت برجسته انسانی دارای مراتب مختلفی است، گفت: یکی از تقسیم‌ها برای مراتب صبر انگیزه آن است، به این صورت که ما می‌توانیم برای دنیای خود صبر کنیم تا دنیای خود را درست کنیم و این صبر کمی هم تلخ است و انسان را خسته می‌کند.

پناهیان با اشاره به اینکه صبر به خاطر اعتلا و رشد روحی، شخصیت برتر پیدا کردن، رسیدن به آرامش و دیگر وجوه انسانی ارزشمندتر از صبر برای ساختن دنیای خود است، اظهار کرد: اگر انسان به این خاطر صبر کند و عواملی که او را بی‌صبر می‌کند از بین ببرد در واقع کار اخلاقی و تربیتی کرده و این صبر شیرین‌تر است اما باز هم این صبر عاشقانه نیست.

وی با بیان اینکه از این صبر بالاتر صبر به خاطر قیامت و پاداش و جزای الهی است، افزود: صبر بر بیماری و مشکلات دیگر به خاطر پاداش و جزای اخروی در روایات زیادی مورد تأکید قرار گرفته و خداوند پاداش فراوانی را برای این نوع صبر به انسان عطا می‌کند.

کارشناس مسائل دینی بالاترین نوع صبر را صبر به دلیل معرفت خدا عنوان کرد و افزود: خداوند در آیه ۱۵۵ سوره بقره می فرماید من شما را به انواع بلایا امتحان می‌کنم و به صابران بشارت ده زیرا آنان با معرفت خدا صبر خود را تنظیم می‌کنند و می گویند ما از آنِ خدا هستیم و به سوی او باز خواهیم گشت.

وی تصریح کرد: عالی‌ترین نوع صبر صبری است که در اثر معرفت خدا باشد و انسان احساس مالکیت نکند و وجود خود را متعلق به خدا بداند و با آرامش قلبی در برابر مشکلات صبر کند که امیدواریم خدا عالی‌ترین نوع صبر را به ما عطا کند.

خاطرنشان می‌شود، سخنرانی‌های ضبط‌شده از حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به همت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، طی ماه مبارک رمضان هر روز از صفحات مجازی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) منعکس می‌شود.