به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که از رسانه ملی منعکس شد، طی سخنانی اظهار کرد: با توجه به آیه ۹۷ سوره انبیاء، در قیامت پرده‌های غفلت از دیدگان غافلان کنار خواهد رفت و همه غافلان حقیقت را درک خواهند نمود و این افراد با دیدن وعده‌های الهی حسرت خواهند خورد.

وی افزود: غفلت یک بیماری بسیار خطرناک است و باعث از بین رفتن تمام اعمال عبادی می‌شود چرا که غفلت از جهالت جداست و به معنای بی خبری، سهل انگاری و بی توجهی بوده و ۳۵ مرتبه این واژه در قرآن ذکر شده است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اولین نشانه غفلت این است که اعضای بدن انسان به درستی کار نمی‌کند به صورتی که انسان دارای عقل، قلب، روح، چشم و گوش است اما به درستی از آن‌ها استفاده نمی‌کند و در حالی‌که ابزار فهم دارد نمی‌خواهد به درستی استفاده کند.

وی تاکید کرد: غفلت باعث بی‌توجهی به حقایق و نعمت‌هاست در حالی‌که زمین و زمان و ملائکه و انبیاء و ائمه و در راس همه این‌ها خداوند، شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند.

رفیعی یادآور شد: عده‌ای از انسان‌ها مرگ را جدی نمی‌گیرند و از آن غافل هستند در حالی‌که آمادگی برای مرگ به معنای تعطیلی کار و فعالیت و تلاش نیست بلکه آمادگی یعنی شفاف بودن از نظر اعمال عبادی است.

وی در ادامه گفت: غفلت‌های انسان یا زودگذر یا مستمر است که راهکارهای مختلفی برای درمان و مبارزه با این بیماری خطرناک وجود دارد که اولین راهکار بیداری و به خود آمدن است.

رفیعی افزود: محافظت بر نمازهای پنج‌گانه، تفکر و اندیشه؛ مطالعه تاریخ و دوام ذکر الهی از دیگر راهکارهای مبارزه با این بیماری مهلک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انسان باید برای اینکه به خود بیاید با فقرا هم‌نشین شود و از بیمارانی که دچار امراض صعب الاعلاج هستند عیادت کرده و همواره خود را ملزم به دریافت موعظه نماید چرا که همنشینی با فقرا و مساکین باید یک افتخار باشد چرا که باعث بیداری انسان از خواب غفلت خوهد شد.