به گزارش پایگاه خبری حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه تفسیر سوره انبیاء که به صورت زنده از رسانه ملی منعکس شد، به آیات ۱۰۱ تا ۱۰۳ این سوره اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیات به توصیف بهشتیان پرداخته و شرایط آنان را در بهشت بیان کرده است.

وی افزود: یکی از شرایط بهشتیان این است که از اهل دوزخ دور هستند و صدای جهنمیان را نمی‌شنوند، از طرف دیگر هر چه میل دارند برایشان فراهم است و هیچ محدودیتی در استفاده از نعمت‌های بهشتی وجود ندارد و کسی هم از بهشت بیرون نخواهد رفت و این نعمت‌ها همیشگی خواهد بود.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با بیان اینکه ویژگی بعدی مؤمنان این است که فریاد و ناله بزرگ قیامت آنها را نمی‌ترساند، خاطرنشان کرد: از دیگر ویژگی های اهل بهشت این است که ملائکه از آنها استقبال می‌کنند و می‌گویند این همان روزی است که به شما وعده داد شده بود.

مشرکین جایی در بهشت ندارند

وی با اشاره به اسباب ورود به بهشت ابراز کرد: از آیات قرآن استفاده می‌شود که ورود به بهشت بها می‌خواهد و اولین و مهمترین سرمایه ورود به بهشت ایمان است زیرا مشرک به هیچ وجه به بهشت نمی‌رود و آمرزیده هم نمی‌شود.

رفیعی با بیان اینکه در قیامت پدران مؤمن را که به بهشت می‌برند سراغ فرزندان خود را می‌گیرند و خدا می‌فرماید بچه‌های مؤمنشان را به آنها ملحق کنید، افزود: خداوند در آیه ۲۱ سوره طور می‌فرماید در بهشت اولاد به پدر و مادر ملحق می‌شوند به شرط این که ایمان داشته باشند و در این ملحق شدن از درجه پدر و مادر کم نمی‌شود بلکه به درجه اولاد افزوده می‌شود.

وی دومین سبب تسریع در ورود به بهشت را غلبه بر هوای نفس عنوان کرد و گفت: غلبه بر هوای نفس به معنی ترس از ایستادن در برابر خدا و استقامت بر ایمان و عمل صالح در بهشتی شدن انسان مؤمن تسریع ایجاد می‌کند و در واقع ایمان و عمل صالح است که انسان را بهشتی می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که خداوند در آیات ۲۳ تا ۳۴ سوره معارج ۹ صفت افرادی که در بهشت مورد اکرام قرار می گیرند را بیان کرده است، افزود: کسانی که نماز می‌خوانند و بر نماز خود مداومت و محافظت دارند، از اموال خود انفاق می‌کنند و ذکات می‌دهند، قوای جنسی را کنترل می‌کنند و بر عهد و امانت خود وفا می‌کنند  از جمله اعمال صالحی است که موجب اکرام در بهشت می‌شود.

چگونه رفتن به بهشت را آسان کنیم؟

وی با بیان این که خداوند در آیه ۱۳۳ سوره آل عمران مواردی را بر شمرده است که اگر کسی آنها را داشته باشد در قیامت معطل نمی‌شود و زود به بهشت می‌رود، گفت: کسانی که خشم خود را کنترل می‌کنند، اهل عفو و گذشت از مردم هستند و از اموال خود به دیگران انفاق می‌کنند در روز قیامت معطل نمی‌شوند و زودتر به بهشت می‌روند.

رفیعی با بیان این که پیامبر(ص) و ائمه(ع) برای برخی بهشت را تضمین می‌کردند، خاطرنشان کرد: برای مثال پیامبر(ص) بهشت را برای سلمان تضمین کردند و امام صادق علیه‌السلام هم برای یکی از اصحاب خود که برای خرید منزلی به ایشان پولی داده بود و ایشان آن پول را به فقرا انفاق کرده بودند خانه‌ای در بهشت را برای او تضمین کردند.

انفاق وظیفه دولتی نیست بلکه وظیفه مردمی است

وی گفت: انفاق وظیفه دولتی نیست بلکه وظیفه مردمی است و در هیچ جای آیات و روایات نیامده است که دولت و حکومت باید انفاق کند بلکه انفاق وظیفه تک تک افراد جامعه است که باید نسبت به محرومین احساس تکلیف کنند و اگر تمام مسلمانان تنها به افراد خانواده و اطرافیان خود انفاق کنند دیگر فقیر و نیازمندی وجود نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با بیان این که بهای بهشت ایمان، عمل صالح و استقامت است، بیان کرد: بهشت بهانه‌هایی هم لازم دارد و آن بهانه‌ها انفاق، دفاع از مؤمن، دفاع از مظلوم، گذشت، محبت به خانواده و از این موارد است که بهشتی شدن انسان مؤمن را تسریع و تسهیل می‌کند.