به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی غروب روز گذشته طی سخنانی که از صحن‌های حرم بانوی کرامت پخش شد، اظهار کرد: ماه ذی القعده ماه تربیت تشویقی در مکتب اسلام است و این نوع تربیت در مقابل تربیت تنبیهی و توبیخی تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وی افزود: در تربیت تنبیهی با فاکتورهای منفی شخص خطاکار مورد عتاب و خطاب قرار می‌گیرد که چندان نتیجه ندارد اما روش دین اسلام روش تربیت تشویقی است که به کرامت و ظرفیت‌های انسانی توجه و نتیجه بسیار مثبتی دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در قرآن و روایات در رابطه با تربیت انسان از طریق گوشزد نمودن کرامت انسانی و تکریم او به عنوان اشرف مخلوقات مطالب زیادی وارد شده و در آیات مختلفی این کرامت انسانی را تذکر داده است.

رزاقی تاکید کرد: دهه کرامت یعنی دهه بزرگمنشی و دهه تجلیل و تکریم از شخصیت انسان و بهترین روش برای تربیت انسان هم حفظ کرامت وی است.

وی یادآور شد: انسان اگر به درجه‌ای برسد که به خاطر کرامت خودش به دنبال گناه نرود، نقطه شروع و آغاز رشد وی خواهد شد چرا که کرامت انسانی اجازه انجام معاصی را نخواهد داد و بیشترین اثر را در منع خطاکاران نسبت به معاصی دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت اضافه کرد: کرامت انسانی در سه بخش کرامت در مقابل خداوند، کرامت نسبت به خویشتن و کرامت در رابطه با مردم تجلی پیدا می‌کند و می‌تواند زمینه رشد انسان را فراهم سازد.

رزاقی در ادامه گفت: داشتن تقوای الهی، خدا محور بودن، خداوند را حاضر و ناظر دیدن در تمام زندگی، ترک گناه، گره گشایی از کار مردم، مرتفع نمودن مشکلات مردم، دستگیری از نیازمندان، اکرام ایتام، عفو و بخشش و موارد دیگر همگی تحت عنوان این سه محور بوده و می‌تواند انسان را به کمال حقیقی برساند.

وی تاکید کرد: بالاترین درجه کرامت، کرامت انسان در مقابل خداوند است که با عبودیت حقیقی حاصل می‌شود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطر‌نشان کرد: خداوند و معصومین(ع) نمادهای کرامت هستند و حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز به عنوان کریمه اهل بیت(ع) معرفی شده است.

وی افزود: یکی از آثار و برکات وجودی بانوی کرامت، تشکیل و تاسیس حوزه علمیه قم و انتشار علوم و معارف دینی به تمام جهان و اجتماع علما در این شهر مقدس است.

رزاقی یادآور شد: بسیاری از علمای بزرگ برای حل مشکلات علمی خود دست به دامن حضرت معصومه سلام‌الله علیها می‌شدند چرا که این حضرت پناهگاه تمام محبان و پیروان اهل بیت(ع) هستند.

وی افزود: حضرت معصومه سلام‌الله علیها در دنیا معدن جود و کرم و در آخرت شفیعه تمامی شیعیان است چرا که حضرت حلقه اتصال ازل به ابد بوده و این مسئله در متن زیارت نامه حضرت ذکر شده است.

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از نمادهای جود و کرم وجود مبارک امام رضا علیه‌السلام است که ایشان منزلت عظیمی نزد خداوند دارد چرا که مجموعه دست آوردهای انبیاء و اهل بیت(ع) در وجود امام رضا علیه‌السلام خلاصه شده است.

رزاقی اضافه کرد: مکتب نبوی، مکتب علوی و مکتب تشیع به برکت وجود امام رضا علیه‌السلام منسجم باقی ماند و از انشقاق رهایی یافت چراکه در دوران امامت امام رضا علیه‌السلام مهد تمدن ادیان بود اما حضرت با تمامی ادیان به مناظره پرداخت و حقانیت شیعه را به اثبات رساند و فرقه‌های مختلفی که در تشیع به وجود آمده بودند را به سمت مکتب حقیقی تشیع هدایت و همه را متحد نمود.