به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، امروزه لزوم فرزندآوری و افزایش جمعیت از مهم‌ترین مسائلی است که کارشناسان همواره نسبت به آن تأکید ویژه‌ای دارند و این مساله به‌قدری اهمیت دارد که رهبر معظم انقلاب در ۴۳ سخنرانی بر این موضوع تأکید کرده‌اند و متأسفانه این موضوع همچنان مورد غفلت واقع شده به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای در دیدار با نمایندگان مجلس تأکید کردند که علی‌رغم توصیه‌های ایشان این موضوع مهم همچنان بر زمین مانده و کاری برای آن انجام نشده است.

از آنجایی که قیام عاشورا قیامی خانواده محور است و امام حسین (علیه‌السلام) برای تبلیغ و هدایت بشر و حفظ و احیای دین جدشان در جامعه اسلامی خانواده را با خود همراه کردند قطعاً عاشورا چشمه‌ای جاری است که در زمینه امور مرتبط به خانواده و به ویژه تربیت فرزند برای بشر الگو است و الگو گیری از عاشورا برای تربیت خانواده حسینی تا روز قیامت به عنوان چشمه جاری ادامه دارد.

توجه به واقعه عاشورا نشان می‌دهد که فرزند آوری و تربیت فرزندان صالح یکی از مهم‌ترین پیام‌های این نهضت همیشه زنده در جغرافیای تاریخ برای بشریت تا روز قیامت است.

همچنین زنده نگه داشتن چراغ هیئت ها و جلسات عزاداری نیازمند نسل جوان است و اگر چه امروز مساجد، تکایا و هیئت های عزاداری از جمعیت جوان مملو است اما اگر به نظر کارشناسان رشد سنی منفی جمعیت به همین شکل ادامه پیدا کند به یقین در چند سال آینده از نسل جوان که چراغ حسینیه ها را روشن نگه‌دارند خبری نخواهد بود و از جمعیت پا به سن نهاده هم کاری ساخته نیست، بنابراین هم تربیت باید حسینی باشد و هم برای حفظ پرچم عاشورا باید خانواده‌ها فرزند آوری کرده و عباس ها، علی اکبرها و زینب ها تربیت کنند تا بتوانند چراغ خانه امام حسین (علیه‌السلام) و عزای حسینی را روشن نگه دارند.

خانم مجیدی، کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه عاشورا مهم‌ترین مکتب برای فرزند آوری و فرزند پروری است، تصریح می کند: همه ائمه معصوم به ویژه امام حسین علیه‌السلام در سنین پایین و جوانی ازدواج کرده‌اند و صاحب فرزند شده‌اند و هیچ کدام از ائمه معصوم به داشتن فررزند کم قناعت نکرده اند و در تربیت فرزندان، امام علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را الگو قرار داده اند.

وی افزود: امام حسین علیه‌السلام در کلامی نورانی می‌فرمایند که اگر خداوند به من هزار پسر هم دهند نام آن‌ها را علی می‌گذارم که همین حدیث امام نشان می‌دهد که فرزند آوری تا چه اندازه برای حفظ پرچم اسلام ناب محمدی ضرورت دارد و در کنار فرزند آوری در تربیت فرزندان نیز باید بر اساس مرام علوی و فاطمی رفتار کرد.

کارشناس معارفی حرم مطهر با تأکید براینکه رهبر معظم انقلاب امام خامنه.ای تأکید ویژه‌ای بر فرزندآوری دارند، گفت: متأسفانه جمعیت کشور رو به پیری نهاده و اگر اقدامی به‌موقع و مناسب انجام نشود در آینده جوانی نخوهیم داشت که بیرق عزای امام حسین علیه‌السلام را برافراشته نگه دارد.

مجیدی ادامه داد: خداوند هزینه‌های اساسی زندگی و روزی فرزندان را بر عهده گرفته و فرموده که رزق فرزندان بر من است و شما از ترس فقر از فرزندآوری خودداری نکنید.

وی با بیان اینکه جنگ امروز جنگ جمعیت است، ادامه داد: برای کشور اسلامی زیبنده نیست که از سبک زندگی غربی تبعیت کرده و رفاه را بر انجام دستورات الهی ترجیح دهد چرا که فرزند آوری و فرزند مسلمان که بنا به حدیث نبوی « لااله الا الله» گویان امت هستند مایه فخر و خوشحالی رسول خدا در روز قیامت است.

وی افزود: اگر خانواده‌ها به ضروریات اکتفا کرده و از برج و تجملات دوری کنند به یقین با شرایط فعلی هم قادر به فرزند آوری زیاد و تربیت فرزندان صالح خواهند بود.

کارشناس معارفی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها یادآور شد: برافراشته نگه داشتن بیرق عزای حسینی تکلیفی است که هر محب امام حسین علیه‌السلام‌ بر دوش خود احساس می‌کند بنابراین باید با فرزند آوری و تربیت فرزندان صالح عباس ها، علی اکبرها و قاسم ها و زینب هایی تربیت کنیم که از حریم آل الله دفاع کرده و بیرق عزای امام حسین علیه‌السلام را برافراشته نگه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مسلم وافی طی سخنانی با بیان اینکه دو نوع نگاه به واقعه عاشورا وجود دارد، گفت: اگر به واقعه عاشورا، شهادت امام حسین علیه السلام، حضرت عباس علیه‌السلام و حضرت‌ علی اکبر علیه‌السلام صرفاً به دید تاریخی نگاه کنیم و نگاه موزه ای داشته باشیم قطعاً عاشورا به یک دوره زمانی خاص محدود خواهد بود که اول محرم درب موزه باز می‌شود و تا روز عاشورا درب موزه بسته می‌شود تا سال بعد که این نگاه، نگاه درستی نیست.

وی افزود: نگاه دوم به عاشورا نگاه چشمه جاری است یعنی کربلا اتفاق افتاده تا ما به تبعیت از عاشورا و کربلا بتوانیم تربیت فرزند درستی داشته، همسرداری درستی داشته و بتوانیم جوانی مانندحضرت علی اکبر علیه‌السلام تربیت کنیم که به این نوع از نگاه به واقعه عاشورا در اصطلاح سبک زندگی حسینی گفته می شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: این نگاه به عاشورا چشمه جاری است که تا روز قیامت هم ادامه دارد و در سبک زندگی عاشورایی منشاء الگو برداری رفتار امام حسین علیه‌السلام‌ است و این سبک زنگی حسینی تا به امروز حفظ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین وافی تصریح کرد: دشمن در سال ۶۱هجری امام حسین علیه‌السلام را به شهادت رساند که به آن ترور شخصیت می‌گویند و باید توجه داشت که دشمن به غیر از شهادت شخصیتی امام حسین علیه‌السلام با شهادت ایشان به دنبال شهادت و نابودی اهداف قیام حسینی بود.

وی با بیان اینکه دشمن سبک زندگی اسلامی را نمی‌خواهد و به دنبال نابودی آن است، اظهار داشت: متاسفانه در دنیای امروز نه سبک زندگی، نه سبک ازدواج و مهریه و جهیزیه و نه سبک فرزند آوری ما حسینی است.

استاد حوزه علیمه قم ادامه داد: متأسفانه به دلیل اینکه امروز جامعه و عموم مردم از سبک زندگی حسینی و فرزند آوری حسینی دور شده‌اند بنابر پیش بینی کارشناسان در سال‌های آینده دیگر جوانی در تکایا و حسینیه ها نخواهد بود و جمعیت کشور پیر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه تک فرزندی آفت است و تک فرزند بیشتر از چند فرزند وقت پدر و مادر را می‌گیرد چون تک فرزند هم‌بازی ندارد، اظهار داشت: فرزند مهمان است و خداوند روزی این میهمان را برعهده گرفته بنابراین فقر برای فرزند دار نشدن بهانه و دلیل خوبی نیست.