به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در محفل سخنرانی در حرم بانوی کرامت که از فضای مجازی و شبکه استانی نور پخش شد، اظهار کرد: یکی از شاخه‌های اصلاح، اصلاح روابط فامیلی و موضوع صله‌رحم است که امروزه به خاطر کرونا رفت‌وآمدها کم شده و منظور از صله‌رحم الزاماً رفت‌وآمد نیست.

وی افزود: حداقل ۲۳ آیه در قرآن در مورد صله‌رحم وجود دارد که نشان‌دهنده اهمیت موضوع است و روایات فراوانی در این خصوص وجود دارد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: افضل کار خیر طبق روایت نبی گرامی اسلام صدقه پنهانی، احسان به والدین و صله‌رحم است که این ۳ عمل در میان برترین اعمال فردی و اجتماعی قرارگرفته است.

وی یادآور شد: خداوند سه مرتبه در قرآن کریم، کسانی را که قطع رحم می‌کنند را لعنت نموده است که نشان می‌دهد موضوع ارتباطات فامیلی و صله ارحام بسیار مهم است.

سخنران حرم بانوی کرامت اظهار کرد: خداوند در لوح محو و اثبات اعمالی را پاک و اعمال دیگری را جایگزین می‌کند و این لوح محو و اثبات با لوح محفوظ فرق می‌کند و در لوح محو و اثبات معمولاً تغییراتی صورت می‌گیرد.

رفیعی در ادامه گفت: طبق فرموده رسول خدا، صدقه درراه خدا، انجام کار خیر، احسان به والدین و صله‌رحم موجب می‌شود شقاوت تبدیل به سعادت شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: صله‌رحم افزایش عمر و قطع رحم کاهش عمر را در پی دارد که همان تغییرات در لوح محو و اثبات است.

وی افزود: صله‌رحم ، صدقه و خدمت‌رسانی از «اجل‌های معلق» ممانعت می‌کند و طول عمر را افزایش می‌دهد.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: طبق روایت «رحم» منظور فامیل نسبی است و اولویت‌بندی بر اساس نسبت می‌باشد و طبق روایت باید با این فامیل ارتباط وجود داشته باشد حتی با دادن یک سلام و یکی از مصادیق صله‌رحم و بالاترین مصداق صله‌رحم این است که انسان فامیل خودش را اذیت نکند.

رفیعی یادآور شد: صله‌رحم هم دارای حدود و مرز است و اگر کسی از فامیل دارای انحرافات اعتقادی و… باشد نباید ارتباط فیزیکی صورت بگیرد چراکه در دین اسلام موضوع دین بر نسب و قوم‌وخویش مقدم است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: معنای صله‌رحم الزاماً ارتباط فیزیکی نیست بلکه با یک سلام نیزمیتوان صله‌رحم را انجام داد.

رفیعی در پایان گفت: طبق آیات قرآن کریم رسیدگی به امور و مشکلات اقوام و فامیل بسیار مهم است و انسان نباید از این مسئله غافل شود.