به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در سخنان آدینه ای این هفته با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند انسان زیر نظر خداوند است، گفت: کسی که بداند زیر نظر است رفتار و اعمالش با انضباط و نظم است و تقوای الهی را رعایت می کند.

وی با بیان اینکه ماه ذی‌الحجه آخرین ماه از سال قمری و دارای مناسبت های مهمی است، افزود: هفتم ماه، شهادت امام باقر علیه السلام است که فقه و معارف و انقلاب و نظام و خط و سبک زندگی ما از این امام اثر پذیرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به روز عرفه در نهم ذی الحجه با بیان اینکه خداوند در این روز به مؤمنین نگاه خاصی دارد، افزود: روز بعد از عرفه عید قربان است و در هجدهم این ماه نیز عید غدیر را پیش رو داریم و بقیه مناسبت های این ماه نیز بیشتر با ولایت و امامت گره خورده است.

وی با بیان اینکه دو سال است که مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا از بسیاری از فیوضات این ماه پر برکت محروم شده اند، افزود: امیدواریم با دعای حضرت ولی عصر(عج) و صبر، استقامت و مراقبت مردم نسبت به این بیماری شر این ویروس از جهان و کشور ما کم شود.

سعیدی با اشاره به نمازی که در دهه اول ماه ذی‌الحجه بین نماز مغرب و عشا سفارش شده است، گفت: خداوند در آیه ۱۴۲ سوره اعراف که باید در این نماز خوانده شود با حضرت موسی(ع) برای دریافت تورات سی شب را وعده گذاشت و ده شب دیگر را بر آن افزود و میقات حضرت موسی با چهل شب تمام شد.

وی با بیان اینکه قبل از این مأموریت حضرت موسی(ع) برادرشان هارون را به عنوان جانشین خود در بین مردم معین کردند، افزود: مفسران ذیل این آیه کریمه حدیث منزلت را نقل کرده اند، که پیامبر خطاب به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند « انت منی بمنزله هارون من موسی الا انه لا نبی بعدی؛ تو بعد از من خلیفه و جانشین من هستی با این خصوصیت که بعد از من پیامبری نیست».

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به دو نکته مهم در این آیه، خاطرنشان کرد: اول اینکه تورات از چنان اهمیتی برخوردار بوده که پیامبر معصومی مانند حضرت موسی(ع) باید چله نشینی کند و آماده دریافت این امانت الهی شود و به هدایت قوم خود بپردازد و دوم اینکه چون مدت میقات حضرت موسی(ع) طولانی بود برای خود جانشین تعیین کرد تا نگذارد مفسدان از خلأ نبود حضرت موسی(ع) سوء استفاده کنند و به افساد بپردازند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر این آیه، این است که خداوند از عبارت چهل شب استفاده کرده است با اینکه حضرت موسی(ع) روزها هم در میقات به مناجات و راز و نیاز مشغول بودند که نشان می دهد شب برای عبادت از ویژگی خاصی برخوردار است.

سعیدی با بیان اینکه برکات معنوی خاص در شب اتفاق افتاده است، افزود: در باب نزول قرآن در آیه اول سوره قدر آمده است که ما قرآن را در شب مبارکی نازل کردیم و در رابطه با معراج پیامبر(ص) می فرماید در شب این اتفاق روی داد و به همین خاطر است که خداوند خواندن نماز شب را بر پیامبر(ص) واجب کرد تا به مقام محمود برسند.

وی در رابطه با اهمیت عبادت در شب اظهار کرد: خداوند در آیه ۶ سوره مزمل می فرماید که عبادتی که در دل شب صورت می گیرد محکم تر و پایدارتر است.

نماینده ولی فقیه در استان قم با بیان اینکه حضرت هارون به دو دلیل همراه حضرت موسی(ع) به میقات نرفتند، افزود: اول به این دلیل که حضرت هارون با این که پیامبر بودند ولی مأمور دریافت تورات نبودند و دیگر اینکه لازم بود حضرت هارون در غیبت حضرت موسی (ع) برای مبارزه با فسادگران در جامعه بمانند و جامعه را رهبری کنند.

وی با تأکید بر اینکه حضرت موسی(ع) در غیبت چهل شبه خود امتشان را بی رهبری رها نکردند و خوشان این جانشین را تعیین کردند و به مردم واگذار نکردند، افزود: آیا می‌شود پیامبر خاتم(ص) امت خود را بدون تدبیر و تعیین جانشین رها کرده باشند و تعیین جانشین که امری الهی است را به مردم واگذار کرده باشند؟

سعیدی افزود: نکته دیگر این آیه این است که حضرت موسی(ع) دو مأموریت به جانشین خود دادند که اول اصلاح در جامعه بود که از شئون حکومت و رهبری است و دوم پیروی نکردن از مفسدان بود زیرا اصلاح جامعه با پیروی از مفسدان شدنی نیست و نمی‌شود که مسئول یک حکومتی با مفسدان و غارتگران بسازد و در عین حال امور مردم را اصلاح کند.