به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی در مراسم اهتزاز پرچم عزای اباعبدالله(ع) بر فراز گنبد حرم مطهر بانوی کرامت، طی سخنانی با اشاره به آیه ۳۲ سوره حج، توجه به پرچم سالار شهیدان را مصداق تعظیم شعائر الهی دانست و اظهار کرد: خداوند در قرآن تعظیم شعائر را نشانه تقوای قلب می‌داند بنابراین جامعه‌ای که شعائر الهی را تعظیم می‌کند از تقوای قلب برخوردار است.

وی با اشاره به لزوم برگزاری مراسم اهتزاز پرچم عزای سید الشهدا(ع)، پرچم را نماد هویت هر ملت دانست و گفت: نخستین ویژگی پرچم این است که مایه تجسم هویت ملی و بیانگر تعلقات، طرز تفکر، نوع نگاه و سبک زندگی هر ملت است و از این رو است که پرچم هر ملت با پرچم ملت دیگر متفاوت است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اهتزاز پرچم امام حسین علیه السلام بیانگر این نکته است که ما ملت امام حسین علیه السلام هستیم، افزود: این پرچم نشان می دهد که نگاه ما نگاه خدا محور است و ملت ما ملتی استکبارستیز، ظلم ستیز، یاری‌گر مظلوم، عاشق خدا و عاشق عبادت است.

وی با بیان اینکه پرچم امام حسین علیه السلام نماد عزت برابر کفار و مهربانی با مسلمانان است، گفت: این پرچم نماد ایثار و از خود گذشتگی و گذشتن از جان و مال برای رضای خدا و کمک به هم‌نوع است و ما نشانه‌های این نوع نگاه را در همایش مواسات و کمک‌های مؤمنانه در ایام کرونا مشاهده کردیم.

حاج ابوالقاسم ادامه داد: دومین ویژگی پرچم این است که پرچم تنها یک پارچه نیست بلکه نماد یکپارچگی است بنابراین برافراشته شدن این پرچم در کشورهای مختلف و حرم‌های شریف ائمه پیام یکپارچگی را به دنیا مخابره می‌کند.

وی سومین ویژگی پرچم را برجسته کردن مرزها و تفاوت‌ها دانست و افزود: بر افراشته شدن این پرچم اعلام می‌کند که ما با دوستان اهل‌بیت(ع) دوست و با دشمنان آنان دشمن هستیم و هرکسی زیر پرچم سید الشهدا(ع) برود زیر پرچم کفر و نفاق نمی‌رود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پرچم باید در معرض دید همگان قرار گیرد تا مورد غفلت قرار نگیرد، تصریح کرد: پرچم عزای امام حسین علیه‌السلام از شریف‌ترین پرچم‌ها است و امام زمان(عج) با این پرچم قیام می‌کنند و شعار یا لثارات الحسین علیه‌السلام بر روی آن نوشته شده است و این پرچم باید در شریف‌ترین مکان‌ها به اهتزاز در آید.

وی ادامه داد: شریف‌ترین مکان قلب مؤمن است و پرچم عزای اباعبدالله(ع) باید در قلوب مؤمنین بر افراشته شود و جایگاه دوم آن گنبدهای مطهر حرم اهل‌بیت(ع) است که به رسم هر ساله این آیین در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دنبال می‌شود.

حاج ابوالقاسم گفت: ویژگی پنجم پرچم خاطراتی است که در ذهن انسان می‌سازد و پرچم عزای امام حسین علیه السلام نیز تا زمانی که در کربلا به زمین نیفتاده بود موجب شادی دل اهل حرم بود اما بعد از آن، همواره ظلمی که به اهل‌بیت (ع) شده است را به ما یادآوری می‌کند.