به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها،  آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار با خادمان موکب حرم مطهر بانوی کرامت که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با بیان اینکه باید خدمت به زائران اربعین باید مستمر باشد، اظهار کرد: این خدمت باید به یک جریان و سنت تبدیل شود که قیام و قوامش به حضور افراد نباشد.

وی خدمت مستمر را منوط به اخلاص در نیت دانست و گفت: موکب یک کار خدماتی و جمعی است و نباید در این امر بحث رئیس و مرئوس مطرح باشد بلکه همه باید در کنار هم به زائران خدمت کنند که گزارشات نشان می‌دهد که امسال این امر مورد توجه بوده است.

امام جمعه قم نفس پیاده‌روی اربعین را یک حرکت فرهنگی بزرگ دانست و افزود: در حرکت‌هایی که ماهیت فرهنگی دارند باید بحث خدمات را برجسته کنیم و تمرکز بر کار خدماتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ریشه اربعین به دو رکن اصلی دین ما که تولی و تبری است برمی‌گردد، گفت: ما بر اساس آموزه‌های دینی مکلفیم که نسبت به برخی افراد و امور تولی و نسبت به برخی افراد و امور تبری داشته باشیم زیرا این دو جریان با هم هستند و از هم جدا نیستند.

سعیدی دینداری را مانند سکه دو رو دانست و افزود: یک روی آن تولی و یک روی آن تبری است؛ ما باید هم اهل بیت(ع) را دوست داشته باشیم و هم نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) دشمنی کنیم و در روایت داریم که فردی به امام عرض کرد که شخصی شما را خیلی دوست دارد اما از معاویه هم بدش نمی‌آید که امام فرمودند دروغ می‌گوید که ما را دوست دارد.

وی با بیان اینکه تولی و تبری بروز و ظهور می‌خواهد، افزود: اینکه انسان در قلب خود چیزی را دوست داشته باشد اما هیچ عملی در راستای این محبت انجام ندهد فایده ندارد بنابراین محرم و صفر محل بروز و ظهور تولی و تبری است و باید با حضور در مجالس اهل‌بیت(ع) و خدمت به عزاداران و زائران اهل‌بیت(ع) محبت خود را نشان دهیم.

نماینده ولی فقیه در استان قم برائت از دشمن را نیز نیازمند بروز و ظهور دانست و گفت: گفتن شعار مرگ بر آمریکا و اینکه امام خمینی(ره) فرمودند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اظهار برائت است بنابراین باید ابتدا دشمن را بشناسیم و شیوه‌های دشمنی کردن او را هم بدانیم تا بتوانیم به خوبی با آن مقابله کنیم.

وی تصریح کرد: اربعین یکی از جلوه‌‍های آشکار و رسای تولی اهل‌بیت(ع) است و اخلاصی که در این حرکت دیده می‌شود که خادمان و موکب‌داران در عین خدمت رسانی انتظار هیچ تقدیر و تشکری از کسی ندارند نشانه دوستی اهل‌بیت(ع) و انجام دادن کار برای رضای خدا و اهل بیت(ع) است.

در ابتدای این نشست نیز حجت‌الاسلام ثباتی از خادمان موکب حرم با اشاره به حضور پر رنگ زائران عراقی در موکب حضرت معصومه سلام الله علیها، گفت: با توجه شرایط موجود سطح کمی و کیفی خدمات موکب نسبت به سال‌های قبل تغییر کرد و با رعایت دستورات بهداشتی خدمات کیفی‌تری به زائران ارائه شد.

وی با بیان اینکه امسال محدودیتی برای خدمات نبود و از حضور عراقی‌ها نیز برای خدمت‌رسانی به زائران استقبال شد، افزود: تعامل با موکب‌های همجوار نیز به خوبی انجام گرفت به طوری که در فضای بیرونی موکب خادمان عراقی در توزیع غذا کمک زیادی کردند و یک موکب ایرانی عراقی برپا شده بود که بازخورد خوبی داشت.