به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علمای بلاد امروز در پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

آیت الله مکارم شیرازی در پیام خود به این همایش، با تقدیر از تشکیل چنین ابتکاری، بر لزوم اهتمام همگان به این قبیل برنامه‌ها که ثمرات فراوانی را به دنبال دارد، تاکید کرد.

وی به نقش مساجد در شکل‌گیری انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: انقلاب از مساجد برخاست و مساجد بودند که مبدا انقلاب شدند. مردم در مساجد تعلیمات را فرا می‌گرفتند و سپس در اختیار دیگران قرار می‌دادند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مساجد باید زنده نگه داشته شود و رکن بودن خود را حفظ کند، اضافه کرد: در مساجد معارف اسلام برای همگان خصوصا جوانان و کودکان گفته شود، مساجد باید مراکزی برای نشر معارف اسلام باشد و این سرمایه اصلی را نباید از دست بدهیم.

این مرجع تقلید شیعه بر لزوم حراست و پاسداری از این سرمایه ارزشمند، به نقش علمای اسلام در حمایت از محرومان اشاره و تاکید کرد: اخیراً در کنار مساجد صندوق‌های قرض‌الحسنه و درمانگاه احداث می‌کنند، این کار بسیار عاقلانه‌ای است که باعث ایجاد جاذبه مردمی و گرایش بیش از پیش نسل جوان به مساجد می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری «کنگره نقش شیعه در پیدایش و پیشرفت علوم اسلامی» در چند سال قبل، تصریح کرد: بحمدالله این کنگره ثمرات بسیار خوبی به همراه داشت، پنجاه جلد کتاب محصول کنگره در دسترس قرار گرفت، که عصاره آن در هفده جلد به چاپ رسید و در اختیار کتابخانه‌های مساجد و دیگر کتابخانه‌ها قرار گرفت؛ متعصبین تلاش می‌کردند تا اینها را مخفی کنند.

این مرجع تقلید بیان داشت: امیدوارم روی این مساله هم کار کنید و بویژه عزیزان دانشجو باید از این نقش به خوبی آگاه شوند و شما عزیزان در اجلاسیه می‌توانید روی این مساله هم تمرکز و توجه داشته باشید.

وی در پایان گفت: بنده گرچه نتوانستم در جلسه حضور پیدا کنم اما معتقدم این اجلاسیه نقش مؤثری در انقلاب و پیشرفت اسلام و تشیع دارد، از صمیم دل برای موفقیت همه شما عزیزان دعا می‌کنم.

*فاصله میان مسئولان و مردم کمتر شود

 آیت‌الله جعفر سبحانی در ارتباط تصویری زنده با این همایش طی سخنانی اظهار کرد: در شرایطی که بر کشور حاکم است راهی جز صبر و استقامت و تلاش برای رسیدن به هدف وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بنی اسرائیل به موسی گفتند قبل از آنکه متولد شوید ما به خاطر تو در اذیت بودیم و بعد از آمدن تو هم تحت فشار بودیم و به دنبال این سخنان، حضرت موسی فرمودند نزدیک است که خدا فرعون را نابود کند و شما جانشین او شوید و باید دید شما با این جانشینی چگونه رفتار می‌کنید.

این مرجع تقلید گفت: انقلاب ما هم اینچنین است چراکه طاغوت از بین رفت و انقلاب اسلامی جایگزین شد و باید دید که چگونه ما ارزش‌های اسلامی را پاس می‌داریم و عمل کردیم.

وی ادامه داد: واقعه‌ای که متدینین منتظر آن بودند در ۲۲ بهمن ۱۳۷۵ محقق شد و اکنون ۴۰ سال از آن می‌گذرد و باید دید که خدمت به مردم و دین در این انقلاب چگونه است.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پدیده است که هم علت محدثه می‌خواهد و هم علت مبقیه، گفت: علت محدثه داشته است چراکه امام و مردم جانفشانی کردند که انقلاب به صورت صحیح محقق شد و اهداف الهی پیش رفت اما اکنون این انقلاب در درجه اول نیازمند ایمان و اخلاق است.

وی با بیان اینکه انقلاب ما اسلامی و الهی است، گفت: در این انقلاب فقط به معنا توجه نشده است بلکه در کنار آن به ماده و در ذیل آن زندگی مردم نیز مورد توجه بوده است.

*کتاب‌های خارجی آسیب‌زا در ایران تحریم شوند

استاد سطوح خارج حوزه با تاکید بر اینکه مسئولان باید به دنبال ایمان مردم باشند، گفت: کتاب‌هایی در خارج چاپ می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد که اگر ما در فکر رد کردن و تحریم آن‌ها نباشیم اعتقادات و ایمان مردم آسیب می‌بیند و علما و حوزه‌های علمیه باید اتاق‌های فکری برای مقابله با آن‌ها باشند.

وی با تاکید بر اینکه رفتار ایمانی مسئولان برای حفظ ایمان و اخلاق مردم لازم است، ادامه داد: مسئولان باید به شیوه‌ای با مردم رفتار کنند که مردم راضی شوند و فاصله میان مسئولان و مردم کمتر شود؛ خیلی‌ها به دوائر دولتی مراجعه می‌کنند و ناراضی برمی‌گردند درحالی‌که مسئولان باید در اختیار مردم باشند و رضایت آن‌ها را به دست بیاورند.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: مطلب دوم فقه معاصر است که ما چنین فقهی نداریم و باید اسمش را عوض کنیم که فقه مسائل معاصر است که به مسائل به صورت فردی جواب می‌دهند و اگر علما با هم جمع شوند و به صورت جمعی پاسخ دهند بهتر است. 

این مرجع تقلید گفت: اسلام برترین دین و کتابش خاتم‌الکتب است و فقه اسلام هم باید افکار جمع شوند و محتوای صحیح عرضه شود تا دیگران بدانند که اسلام جامع به تمام معنا است.

وی ادامه داد: مطلب دیگر ایرانیان خارج کشور هستند که ایران را وطن خود می‌دانند رسانه‌های ما باید در فکر مسلمانان خارج هم باشند آنها هم نیازها و افکاری دارند و غذای مناسب فکری باید برای آن‌ها تهیه شود.

آیت‌الله سبحانی گفت: طلابی که درس خوانده‌اند نباید در حوزه بمانند بلکه باید به دیگر جاها سفر کرده و نیازهای مردم را پاسخ دهند و در این راستا باید مقدمات هجرت آن‌ها را فراهم کرد و این برای حفظ انقلاب مهم است 

وی با بیان اینکه فقه اسلامی کمال ما است ولی ما خطبای بین‌الملی نداریم، گفت: گاهی خطبا در محافل بین‌المللی نمی‌توانند کمالات خود را عرضه کنند زیرا زبان نمی‌دانند درحالی‌که شورای مدیریت حوزه باید نسبت به تربیت خطیب اهتمام داشته باشد و تربیت خطیب مانعی برای پرداختن به فقه نیست.

این مرجع تقلید گفت: مطلب آخر معیشت طلاب حوزه علمیه است چراکه این افراد در مضیغه هستند و حوزه علمیه باید حمایت و فکر کند و البته به گونه‌ای نباشد که به استقلال حوزه لطمه وارد شود بلکه باید با حفظ استقلال حوزه به معیشت طلاب پرداخته شود.

*هشدار آیت‌الله حسینی بوشهری نسبت به عواقب شعار غلط جدایی دین از سیاست

در این اجلاسیه آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری با بیان اینکه این اجلاسیه با هدف بیان دستاوردهای روحانیت شکل گرفته است، اظهار کرد: روحانیت به میدان بزرگی قدم گذاشته است که هیچ کسی آن هم با دست خالی جرأت ورود به این میدان را نداشت.

وی اضافه کرد: علما، مراجع و بزرگان و در رأس همه امام احساس تکلیف کردند و رسالتی که بر دوش انبیای الهی بود را دنبال کردند و در نهایت از عهده آن برآمدند و بر دشمن پیروز شدند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه‌های علمیه ما در تحقق اهداف انقلاب نقش‌های مردمی را بر عهده دارند، گفت: قبل از انقلاب گرایش جامعه به معنویت هدف روحانیت بود چراکه دشمن پایه معنویت جامعه را سست کرده بود و با آن روند از معنویت چیزی باقی نمی‌ماند اما امام فریاد کشید که عدالت اجتماعی و احیای ارزش‌های دین را به جامعه وعده داد.

وی خاطرنشان کرد: روحانیتی که پیشتاز بوده و همه سختی‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و شکنجه‌ها را تحمل کرده است همچنان باید برای رسیدن به اهداف تلاش و تکاپو داشته باشد.

حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه دین از سیاست جدا نیست، گفت: اینکه ما فقط در مسائل فردی برای ارتقای ارزش‌های خود تلاش کنیم کافی نیست و ما باید به عرصه‌های اجتماعی ورود کنیم.

امام جمعه قم گفت: پیام این اجلاسیه این است که نکند برخی از روحانیون به خاطر فشارها و تنگناهایی که در جامعه وجود دارد با عده‌ای همنوایی و منفعلانه رفتار کنند و دین را از سیاست جدا بدانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر می‌خواهیم عدالت اجتماعی و رابطه تنگاتنگ بین دین و سیاست ایجاد کنیم باید روحانیت شعار مسجد و محراب را سر دهد یا اینکه مانند پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) که حکومت داشتند عمل کند؟.

وی ادامه داد: اگر بنا بود مقوله دین از سیاسیت جدا باشد مالک اشتر برای فرمانداری به نقطه دیگری اعزام نمی‌شد و امیرالمؤمنین(ع) هم خانه‌نشینی را می‌پذیرفت و این همه جنگ‌ها به او تحمیل نمی‌شد.

حسینی بوشهری با بیان اینکه روحانیت در صحنه می‌ماند، گفت: این قشر در کنار مردم و با هدایت رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا افق‌های دور مسیر انقلاب را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست امام زمان(عج) خواهد سپرد.

*پرورش‌دهندگان گروه فرقان هنوز در حال خط دهی هستند

 آیت‌الله سید احمد خاتمی در این همایش با تاکید بر اهمیت موضوع جهاد تبیین، گفت: مقام معظم رهبری اهمیت جهاد تبیین را به خوبی تبیین کردند، از جمله جهاد تبیین در قرآن، روایات و سیره و روش امامان که اعزه محترم باید به تبیین ابعاد مختلف آن بپردازند.

وی علما و روحانیت را طلایه داران و پیشگامان جهاد تبیین دانست و افزود: جهاد تبیین دو بخش ایجابی و سلبی دارد؛ رسالت تبیینی که انبیای الهی و اولیا داشتند هم نفی داشت و هم اثبات، نمی‌شود ما اثبات را داشته باشیم اما نفی را نداشته باشیم.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مسئله تبری را مصداق جلوه سلبی جهاد تبیین ذکر کرد و گفت: اساسا لااله‌الا‌الله از تبری شروع می‌شود، امام هم از تبری از رژیم شاه و آمریکایی‌ها شروع کرد و با این کار نظام اسلامی شکل گرفت.

عضو مجلس خبرگان با تاکید بر این‌که از ابتدای انقلاب اسلامی انقلاب بزرگ ما گرفتار التقاط اعتقادی شد، گفت: شهید مطهری به جنگ این التقاط رفت و با این نگاه آثار زیادی را درباره مبانی اسلامی به چاپ رساند، منافقین و جلوه برجسته آنها یعنی گروه فرقان به صحنه آمدند و همه چیز دین را هدف قرار دادند. شهید مطهری سه ماه قبل گفته بود اینها مرا خواهند کشت.

وی افزود: متاسفانه پرورش دهندگان فرقان که شهید مطهری را به شهادت رساندند هنوز در حال خط دهی هستند. این مسئله التقاط تنها در بعد اعتقادی نیست.

خاتمی با ذکر بیانات امام (ره) و رهبر انقلاب درباره مروجان اسلام آمریکایی و التقاطی، اظهار کرد: این تفکر امروز هم هست، زیربنای تفکرات اینها که تفکرات همان جریانی است که امام در جلد ۲۰ صحیفه در رابطه با نهضت آزادی گفتند.

وی با اشاره به نشستی که اخیرا در تهران برگزار شده و برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کرده اند، گفت: اینها روی‌شان نمی‌شود که بگویند جدای دین از سیاست، می‌گویند جدایی حوزه از سیاست، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین (ع) را تکذیب کرده است.

عضو مجلس خبرگان اظهار کرد: کسانی در پی احیای تز رضا خانی جدایی دین از سیاست هستند، ما معتقدیم حوزه فراتر از جناح‌ها و گروه‌ها است، چه کسی گفت حاج شیخ عبدالکریم در سیاست نبود، سیاست تنها درگیری نیست. امام (ره) فرمود اگر حاج شیخ عبدالکریم در زمان ما بود همان کاری را می کرد که من انجام دادم و تشکیل حوزه در آن روز کمتر از تشکیل جمهوری اسلامی در زمان ما نبود. این اسمش سیاست است. مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود و مدبرانه عمل کرد.

*حوزه باید به نیازهای متنوع بشریت پاسخ دهد/کادرسازی برای انقلاب در حوزه دنبال می‌شود

در مورد کاری که حوزه باید برای انقلاب اسلامی انجام دهد و رسالتی که بر دوش حوزه قرار دارد اظهار کرد: انقلاب اسلامی با این ابعاد پدیده‌ای کم نظیر و بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است.

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی با تکیه بر آموزه‌های اسلام پیروز شد و به همین علت به همه قلمروهای زندگی بشر نگاه داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: انقلاب اسلامی فراساحتی است و به همه ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیره نگاه دارد و فرامرزی عمل می‌کند و بشریت را خطاب قرار می‌دهد و برآمده از دین و با قرائت حوزوی است که مفسر آن امام و رهبری معظم هستند.

وی با تاکید بر اینکه هر قشر و نهادی برابر این پدیده استقلال آفرین و نجات بخش وظیفه ای دارد گفت: وقتی از وظیفه حوزه سخن می‌گوییم به جز وظایف عامی که همه جامعه دارند حوزه وظایف ویژه و خاصی هم دارد.

اعرافی به وظایف خاص روحانیت در قبال انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین وظیفه حوزه علمیه حوزه‌های فکری، دانشی و معرفتی است.

وی با اشاره به تجلی دین در دنیای معاصر و گره‌گشایی دین در عرصه‌های فرهنگ، سیاست و جامعه گفت: ما یک سخن جدید و گفتمان تمدنی داریم و حوزه باید پیشگام در سیاست و دارای مواضع پیش‌رو در حمایت از انقلاب اسلامی باشد و به نیازهای بنیادی از منظر اسلامی جواب دهد.

امام جمعه قم گفت: وقتی خورشید انقلاب و نظام اسلامی بر ایران تابید و در ماروای مرزها در شکل محور مقاومت جلوه‌گر شد به دنبال آن صدها پرسش مطرح می‌شود و فقه، تفسیر و فلسفه ما باید به طیف رنگارنگ نیازها پاسخ دهد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مسئولیت سنگینی دارد، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی با همین تولیدات حوزه و اندیشه‌های ناب فقهی، کلامی و معرفتی شکل گرفت و امروز هم برای تداوم به اندیشه و تولید فکری نیاز دارد.

اعرافی تصریح کردک گسترش مرزهای علوم اسلامی به سمت پرسش‌های نو و با تکیه بر روش دقیق اجتهادی امر مهمی است؛ فقه ما در تاریخ هزار ساله ریشه دارد و فقه باید به مسائل جدید پاسخگو باشد تا بتوانیم نرم افزارهای اندیشه غرب که علوم انسانی آنها است را پاسخ دهیم و با آن‌ها مقابله کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه دوم حوزه علمیه در عرصه کادرسازی است گفت: حوزه نمی‌تواند در گوشه‌ای بنشیند و چشم را به نیازهای گوناگون نظام ببندد و این نیاز به برنامه‌ریزی در رشته‌های گوناگون دارد.

اعرافی عنوان کرد: در طرح آمایش حوزه‌های علمیه بیش از ۷۰ کانال شناسایی شده و برای هر کدام نیازمند تربیت نیرو هستیم و از سطوح بالای نظام تا پایین نیاز به کادر و نیروی قوی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سیاستی که بر اساس مصوبات شورای عالی پیش می‌رود به دنبال خروجی هدفمند در حوزه است که معطوف به نیازهای نظام است و طرح‌های متنوعی برنامه‌ریزی شده و برخی هم به مقام عمل رسیده است.

اعرافی با بیان اینکه در حوزه دو خط را به موازات هم باید پیگیری کنیم، گفت: کادرسازی برای جامعه در قالب مسجد یا در قالب حضور در عرصه‌های خاص نهادی و گفتمان‌سازی، جهاد تبیین و تبلیغ این وظایف مهم است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ضمن کادرسازی و غنی‌سازی گنجینه دانش اسلامی، در ارتباط با مردم باید تبیین اندیشه انقلابی و نشان دادن راه صحیح را دنبال کنیم و تا کنون هم این کار بر دوش حوزه بوده است.

وی دیگر وظیفه حوزه نسبت به نظام اسلامی را اطاعت و حمایت دانست و گفت: پایداری و پاسداری از اندیشه ولایت فقیه و نظام ولایت فقیه موضوع مهم دیگر است.

اعرافی بر لزوم داشتن مواضع روشن و حضور در عرصه‌های سیاسی متناسب با جایگاه حوزه تاکید کرد و گفت: سیاستی که در مورد حوزه‌های بلاد دنبال می‌کنیم این است که اختیارات بیشتری را به آن‌ها بسپاریم که این کار باید همراه با کیفیت باشد و ارتقای کیفیت حوزه‌ها در اخلاق و آموزش مورد نظر است.

وی با بیان اینکه حرکت به سمت‌‌ درس‌های خارج درست و دقیق در استان‌ها در دستور کار است، گفت: در چند سال اخیر حدود ۵۰ درس خارس دراستان‌ها تقویت شده است و در کنار درس‌های خارج تقویت رشته‌های مورد نیاز نیز دنبال می‌شود.