به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیت الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، در ادامه تفسیر سوره توبه به آیه ۴۱ اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به مؤمنان می فرماید سبک بار و سنگین بار در راه خدا کوچ کنید و تلاش و مجاهده کنید زیرا این برای شما بهتر است از آنچه به آن دل بسته اید.

وی با بیان اینکه خداوند در آیات قبل به مسلمانان فرمود چرا وقتی گفته می شود برای جهاد در راه خدا کوچ کنید احساس سنگینی می کنید، گفت: خداوند در این آیه فرمان حرکت می دهد و می فرماید بدون هیچ عذری در راه خدا کوچ کنید، چه سبک بار باشید و چه سنگین بار.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه مراد از جهاد فقط به معنی آمدن در میدان جنگ نیست بلکه مجاهدت با مال و جان مفهوم عامی دارد و سرتاسر زندگی و هر تلاشی در راه خدا را در بر می‌گیرد افزود: مجاهدت با نفس هم فقط به معنی فدایی شدن در راه خدا نیست بلکه تمام مراحل قبل از شهادت مانند به کار گیری اندیشه، قوای جسمانی و قدرت بیان در راه خدا را هم در بر می گیرد بنابراین باید مغزهای خود را برای طرح نقشه در راه خدا، زبان‌های خود را برای تبیین راه خدا و بدن‌ها و اوقات عمر خود را در راه خدا به کار بگیریم زیرا تمام این‌ها مصداق جهاد با نفس است.

وی با بیان اینکه جمله «فی سبیل الله» هم حدود جهاد را مشخص می کند که جهاد باید برای خدا باشد، افزود: هر مقاتله و کوششی جهاد نیست بلکه باید در دایره حدود الهی قرار داشته باشد و خداوند در آیه بعد می‌فرماید اگر از نتایج اعمال خود با خبر بودید می دانستید که جهاد در راه خدا برای شما بهتر است.

سعیدی در خطبه دوم با اشاره به میلاد امام جواد علیه السلام در روز شنبه، گفت: امامی که در فرصت کوتاه امامت خود درس بزرگی به ما آموختند که در هنگامی که در برابر قدرت های منافق و ریاکار قرار می گیریم باید همت کنیم و هوشیاری مردم را نسبت به منافقان برانگیزیم.

وی با اشاره به میلاد امیرالمؤمنین(ع) در ۱۳ رجب، اظهار کرد: میلاد آن حضرت درون کعبه حادثه ای بسیار مهم است که نه قبل از آن سابقه داشته و نه بعد از آن تکرار خواهد شد و خداوند قلب تپنده خانه خدا و شرط توحید را در قبول ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام و ائمه معصوم بعد از ایشان قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به عمل اعتکاف که به معنی ماندن سه روز در مسجد و روزه داری است، گفت: اعتکاف زمان خاصی ندارد ولی در دهه سوم ماه رمضان سفارش شده و در میان ما نیز در ایام‌البیض ماه رجب رایج است و خوب است که در این مراسم معنوی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی شرکت کنیم اگرچه که در شهرهای قرمز کرونایی این عمل مستحبی برگزار نمی‌شود.

وی در ادامه با تبریک یوم الله ۲۲ بهمن و تشکر از مردم که هوشمندانه طبق ضوابط بهداشتی در این مراسم حضور پیدا کردند، اظهار کرد: در ۲۲ بهمن ۵۷ انقلاب اسلامی ساختار قدرت در دنیا را به هم ریخت، نظام سلطه را فروپاشید و نشان داد که می شود سلطه‌گر نبود و زیر سلطه هم نرفت.

سعیدی با تأکید بر اینکه امروز ایران اسلامی در میان ۱۵ کشور نخست جهان قرار دارد، افزود: این ثابت می کند که علیرغم سنگ‌اندازی های دشمن و برخی بی‌تدبیری‌های مسئولان در برخی دوره ها، انقلاب اسلامی کارآمد بوده است و این دستاوردها را در سایه اعتماد به خدا، ولایتمداری و اعتماد به توانایی درونی ملت به دست آورده است.

وی با بیان اینکه دشمنان از روزهای نخست انقلاب به دنبال فروپاشی این نظام اسلامی بودند و هنوز هم هستند، گفت: دشمنان از طریق سیاه نمایی و بزرگ نمایی مشکلات و کوچک جلوه دادن دستاوردهای انقلاب می خواهند مردم را مأیوس و ناامید کنند و حکومت اسلامی را ناکارآمد جلوه دهند.

تولیت آستان مقدس بانوی کرامت ادامه داد: به همین جهت رهبر معظم انقلاب همگان را برای مقابله با این جنگ نرم دشمن به جهاد تبیین فرا خواندند و درباره اهمیت این جهاد فرمودند جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است؛ ما نیز برای اطاعت از امر رهبر معظم انقلاب باید عرصه جهاد را تشخیص دهیم و بدانیم در هر زمانی در چه عرصه ای باید جهاد کرد؛ همانطور که تهاجم دشمن ترکیبی از جنبه های اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، دیپلماسی و نظامی را در برگرفته ما نیز باید دفاع همه جانبه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین دارای الزاماتی است، افزود: اساس برنامه دشمن در میان ما شبهه افکنی و ابهام افزایی است بنابراین اساس کار ما هم باید بصیرت افزایی و روشنگری باشد؛ در زمین دشمن و به نفع دشمن بازی نکنیم، سنگر مواجهه با دشمن را درست انتخاب کنیم و عالمانه و مجاهدانه و مستند عمل کنیم، در جهاد تبیین زاویه دید ما با زاویه دید رهبر معظم انقلاب همسو باشد، در بیان دستاوردهای نظام و دولت قوی و مستند وارد شویم.

سعیدی با تأکید بر اینکه باورمندی به قدرت الهی یک اصل است و نظام اسلامی به رهبری نایب به حق امام زمان(عج) و آبیاری خون هزاران شهید حاصل شده است، افزود: در جهاد تبیین باید عظمت انقلاب اسلامی که بدون اتکا به قدرت‌های جهانی به این دستاوردهای رسیده است را باید بیان کنیم و بدانیم که انقلاب فقط به خدا تکیه می کند و از ولی فقیه تبعیت می کند و به حول قوه الهی ماندگار خواهد شد.

وی تصریح کرد: اکنون با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب، قدرت‌ها و دولت هایی که از طرق مختلف در اندیشه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی بودن به صراحت اعلام می‌کنند که برای براندازی جمهور اسلامی شکست مفتضحانه ای خوردند و شواهد و قرائن نشان می دهد که از اگر به این سبک حرکت کنند خودشان در راه افول و فرو پاشی هستند.

امام جمعه قم با بیان اینکه حل مشکلات اقتصادی کشور در اجرای راه حلی است که مقام معظم رهبری فرمودند، افزود: ایشان با تأکید بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی راه نجات کشور را خصوصی سازی اقتصاد کشور با محوریت مردم بیان کردند که دولت هم در این زمینه کارهای خوبی را شروع کرده ولی کافی نیست و باید جدی‌تر این مطالبه را اجرایی کند.

وی با بیان اینکه دولت باید از قدرت خود در بسیج مردم برای مردمی کردن اقتصاد کشور استفاده کند، افزود: مردمی که با رهبری امام خمینی(ره) انقلاب کردند توان حل مشکلات اقتصادی کشور با هدایت رهبر معظم انقلاب را هم دارند و دولت تنها باید موانع را از سر راه مردمی کردن اقتصاد کشور بر دارد و از اقتصاد مردمی پشتیبانی و حمایت کند.