به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، در جامعه دینی و اسلامی آموزش قرآن و آموزه های دینی به نسل جوان از اهمیت زیادی برخوردار است ؛ چرا که نسل جوان و به ویژه خردسالان و کودکان، آینده سازان کشور هستند به همین دلیل انتقال مفاهیم دینی به این قشر از اهمیت خاصی برخوردار است تا جایی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند«مَثَل الّذی یَتَعَلَّم فی صِغره کالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ؛ مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب می پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است».

اضافه بر این روان‌شناسان عرصه تربیت دینی کودک بر این باورند که وقتی آموزش همراه با بازی و سرگرمی باشد، کودکان و حتی بزرگسالان اشتیاق بیشتری برای یادگیری مباحث دارند؛ حال اگر این آموزش فراگیری قرآن در قالب بازی باشد قطعاً یادگیری قرآن را برای کسانی که مشتاق به آن هستند، آسان‌تر می‌کند.

اولین دوره آموزشی «الفبای مهربانی» به همت مرکز قرآن و حدیث آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با هدف آموزش الفبای فارسی، قرآنی، درست خوانی و زیبا خوانی قرآن کریم ویژه رده سنی نونهال با ۶۲ شرکت کننده دنبال شده است.

این دوره آموزشی قرآنی به عنوان زیر شاخه رشته «صحت قرائت قرآن کریم» به صورت حضوری، نیمه حضوری و مجازی برای دختران و پسران نونهال و کودک در حال برگزازی است.

این دوره آموزشی برای گروه سنی ۶ تا ۷ سال برگزار شده و در قالب این دوره سوره‌های کوچک جز۳۰ قرآن کریم به فراگیران آموزش داده می‌شود.

کارگاه درست خوانی و زیبا خوانی قرآن کریم نیز به عنوان زیر شاخه این دوره آموزشی برای گروه سنی ۸ تا ۱۱ سال برگزار می‌شود و شیوه‌های تئوری قرائت قرآن کریم را برای فراگیران بیان می کند.

در دوره‌« الفبای مهربانی» به ویژه برای گروه سنی نونهال و کودک با به کارگیری شیوه‌های جذاب آموزش مجازی نظیر نماهنگ، پاورپوینت، قصه گویی و فعالیت‌های متنوع در کنار آموزش مثل نقاشی و کاردستی مهارت قرائت قرآن کریم به نونهالان و کودکان آموزش داده می‌شود.

در دوره« الفبای مهربانی یک» که ویژه مقطع سنی ۵ تا ۶ سال برگزار می‌شود در ۲۵ جلسه در مدت دو روز در هفته الفبای عربی از سوی استادان مرکز قرآن و حدیث به نونهالان دختر و پسر آموزش داده می‌شود و منبع آموزشی این دوره کتاب« الفبای مهربانی» است.

همچنین در دوره «الفبای مهربانی دو» نیز در ۲۵ جلسه آموزشی دو روزه گروه سنی ۶ تا ۷ سال الفبای زبان عربی را فرامی گیرند.

دوره آموزشی درست خوانی و زیبا خوانی قرآن کریم نیز در دو ترم ۲۵ جلسه ای به مدت دو روز در هفته برای فراگیران کودک و نونهال برگزار می‌شود که در این دوره آموزشی قواعد تئوری و روش های خلاقانه قرائت قرآن کریم به کودکان آموزش داده می‌شود که کودکان با حضور در این دوره آموزشی و کسب نمره ۱۶ در آزمون شفاهی گواهینامه پایان دوره از مرکز قرآن و حدیث دریافت می‌کنند.

در اولین دوره آموزشی «الفبای مهربانی» ۳۱ نونهال فراگیردختر و ۳۱ نونهال فراگیر پسر موفق به پایان دوره شدند که جشن پایان دوره همزمان با سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برگزار شد و نونهالانی که در این دوره نمره قبولی را کسب کرده و دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته بودند هدایا و گواهینامه پایان دوره خود را از حجت الاسلام قاسمی، مدیرمعارف و قرآن و عترت استان مقدس بانوی کرامت و مولف کتاب های آموزشی دوره نونهالان دریافت کردند.

انس با قرآن از دوران خردسالی و فراگیری الفبای زبان عربی و درست خوانی و زیبا خوانی سوره‌های جز ۳۰ قرآن کریم از اهداف برگزاری دوره آموزشی برای گروه سنی نونهال است.

لازم به ذکر است، دوره آموزشی «الفبای مهربانی» همزمان با ترم زمستان نیز برای فراگیران نونهال در حال برگزاری است و تربیت آینده سازان قرآنی کشور در رشته‌های مختلف قرآنی و معارفی از اهداف مهم برگزاری این طرح از سوی مرکز قرآن و حدیث کریمه اهل بیت علیه‌السلام برای گروه سنی کودک و نونهال است.