به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی در مراسم مناجات شبانگاهی ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس برگزار شد، با اشاره به اینکه طبق روایات چهار نعمت وجود دارد که تا انسان آن‌ها را از دست ندهد متوجه ارزش و اهمیت آن‌ها نمی شود، گفت: این چهار نعمت ، نعمت حیات، سلامتی، جوانی و امنیت هستند.

کارشناس معارفی آستان مقدس بانوی کرامت افزود: نعمت حیات، نعمتی است که تا انسان به مرگ نزدیک نشود قدر و اهمیت آن را نمی‌داند؛ اما زمانی که به پایان عمر نزدیک شد، قدردان این نعمت خواهد بود.

وی افزود: جوانی دومین نعمتی است که انسان تا آن را از دست ندهد متوجه جایگاه و اهمیت آن نمی‌شود و براساس احادیث امام صادق علیه‌السلام دوران زندگی بشر به دوران جوانی یعنی سن ۱۵ تا ۲۹ سال، میانسالی یعنی سن ۳۰تا ۴۰ سال و پیری و بزرگسالی یعنی ۵۰ تا سنین بالاتر تقسیم می شود.

مؤمنی گفت: انسان از دوران جوانی باید به بهترین شکل برای بندگی خداوند استفاده کند؛ چرا که زمانی که انسان این نیرو را از دست می دهد بسیاری از اموری که در دوران جوانی انجامش برای انسان بسیار آسان بود در دوران کهنسالی انجام آن‌ها برای انسان ممکن نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: سلامتی نیز نعمتی است که انسان تا بیمار نشود قدر و جایگاه آن را درک نمی‌کند؛ ولی زمانی که انسان بیمار شد به جایگاه سلامتی و اهمیت آن آگاه می شود.

وی افزود: امنیت و آبادانی نعمت‌هایی است که این نعمت‌ها نیز مانند نعمت‌های قبل تا زمانی که انسان آن‌ها را در اختیار دارد از اهمیت آن‌ها آگاه نمی‌شود و زمانی که آن‌ها را از دست داد متوجه اهمیت و جایگاه آن خواهد شد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با تأکید براینکه ائمه معصوم علیهم السلام در روایت های مختلفی به شکل‌های مختلف این نعمت‌ها را مورد تأکید قرار داده اند، اظهار کرد: تأکید بر یک موضوع با بیان‌های مختلف نشانه اهمیت و جایگاه آن موضوع است و انسان باید قدردان این نعمات الهی باشد.

مؤمنی با اشاره به اینکه بالاترین نعمتی که در زندگی به انسان داده می‌شود نعمت عقل است، گفت: بهشت به وسیله عقل به دست می‌آید و انسانی که از نعمت عقل برخوردار باشد هرگز به واسطه محدود بودن دنیا، زندگی نامحدود خود را به خاطر چیزی محدود تباه نخواهد کرد.

وی فقیرترین انسان را انسان محروم از عقل و انسان جاهل عنوان کرد، افزود: جهل پایین‌ترین امور است و کسی که جاهل باشد به واسطه جهل خود را به گناه آلوده می‌کند؛ در حالی که انسان مؤمن به واسطه عقل از مسیر بندگی خدا دور نمی شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: مؤمن در زندگی از هم نشینی با انسان‌های بخیل، دروغگو و بدکار پرهیز می کند؛ چرا که مشورت با انسان بخیل انسان را از بذل و بخشش محروم می کند، انسان دروغ‌گو واقیعت را برای انسان بازگو نمی‌کند و نزدیک را دور و دور را نزدیک جلوه می‌دهد و انسان بدکار نیز شخص را به سوی گناه سوق می‌دهد همانگونه که هم نشینی با انسان‌های بدکار در دراز مدت انسان را گمراه می‌کند و همنشینی با چنین انسان‌هایی برای ارشاد آنها نیز باید در مدت زمان کوتاه باشد.

مؤمنی جوانی را فصل عبادت خداوند عنوان کرد و یادآور شد: جوانی فصل بندگی خداوند است و انسان باید از این فرصت برای عبادت و بندگی خداوند استفاده کند؛ چرا که در دوران جوانی انسان قادر به عبادت و شب زنده داری است و این فرصت در پیری و کهنسالی برای انسان سخت و دشوار خواهد بود.