به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در روز پنجم ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر سوره عنکبوت در حرم بانوی کرامت اظهار داشت: مشرکان و منافقان دو دسته‌ای هستند که در مقابل رسول خدا قرار دارند.

وی اضافه کرد: مشرکان، خدا و احکام را قبول ندارند و منافقان هم فقط به ظاهر دین اسلام را قبول کرده‌اند اما طبق آیه ۴۶ سوره عنکبوت یک دسته سوم هم وجود دارند که به آن‌ها اهل کتاب گفته می‌شود که عمدتا شامل مسیحیان و یهودیان می‌شوند که هم خدا، هم کتاب‌های آسمانی و هم احکام و شرایع دینی را قبول دارند به همین خاطر به رسول خدا در آیه ۴۶ سوره عنکبوت دستور داده شده است که با اهل کتاب جدال احسن و مناظره زیبا شود.

وی افزود: اهل کتاب با مشرکان و منافقان کاملا فرق می کنند چون خدا، کتاب‌های آسمانی و پیامبران الهی و شریعت را قبول دارند به همین خاطر خداوند به نبی‌خدا می‌فرماید با اهل کتاب بدون اهانت و تندخویی جدال احسن نما.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: جدال احسن دو مرتبه در قرآن آمده است که اولین مورد، آیه ۴۶ سوره عنکبوت است و جدال احسن شامل مناظره و گفت‌وگوی زیبایی است و شرایط خاصی دارد.

سخنران حرم بانوی کرامت تاکید کرد: جدال احسن دارای شرایط خاصی است که عدم وجود توهین و اهانت به مقدسات طرفین در مناظره، شروع مناظرات در مشترکات طرفین، وجود برهان و استدلال در جدال و مناظرات، تحمل و صبر در مناظره و پذیرش حق در مناظره از جمله این شرایط است.

وی یادآور شد: باید امروزه صدا و سیما به سمت جلسات مناظرات زیبا برود و جوانان بتوانند از این گفت‌وگوها و مناظرات استفاده کنند و به سوالات و شبهات جوانان و اقشار مختلف در این مناظرات جواب داده شود به همین خاطر باید متولی این کار صدا و سیما شود.

رفیعی در ادامه گفت: خداوند در آیه ۴۶ سوره عنکبوت می‌فرماید با اهل کتاب مجادله و درگیری را کنار بگذار مگر اینکه با آنها با جدال احسن برخورد نمایی.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی اظهار داشت: متاسفانه سنت گفت‌وگو و مناظرات احسن و زیبا در جامعه تعطیل شده و لازم است در کنار منابر و جلسات مذهبی، جلسات مناظره برگزار شود تا جوانان جواب سوالات و شبهاتی که دارند را به درستی بگیرند.

وی افزود: از شبهات و اشکالات نباید هراس داشت چرا که وظیفه علمای دین این است که به این شبهات و اشکالات جواب دهند و وظیفه جوانان هم این است که سوالات و شبهات خود را مطرح کنند.

 کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها تاکید کرد: امام حسین علیه السلام در واقعه عاشورا با لشگریان دشمن با جدال احسن مناظره نمودند و برای اتمام حجت با دشمنان با موعظه و نصیحت برخورد کردند به همین خاطر باید فرهنگ گفت‌و گو مناظرات در تمام جامعه نهادینه شود.