به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، اولین نشست شورای اداری استان قم در سال ۱۴۰۱ با حضور آیت الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، سیدمحمدتقی شاهچراقی استاندار و جمعی از مدیران کل استان قم شب گذشته در سالن امام خامنه ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

سیدمحمدتقی شاهچراغی در این نشست با بیان اینکه در نیمه شعبان و تعطیلات ابتدای سال همراهی، هماهنگی، همدلی و وحدت خوبی در میان مسئولان استان وجود داشت، گفت: در ابتدای سال و در ماه مبارک رمضان در جوار حرم حضرت معصومه سلام الله علیها نشست شورای اداری استان را برگزار کردیم تا بیعتی باشد با این حضرت برای خدمت به مردم قم زیرا این شهر و این مردم مستحق خدمت و تلاش هستند.

جهت گیری این دولت جدیت در کار و تلاش برای مردم است

وی با بیان اینکه جهت گیری این دولت جدیت در کار و تلاش برای مردم است افزود: ما در سال جدید با امور جدید از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به استان قم روبرو هستیم که باید بیشتر به آن توجه شود.

استاندار قم با اشاره به شعار سال که مقام معظم رهبری بر اساس حکمتی که دارند آن را تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین تعیین کردند، گفت: این شعار مبنای ما برای کار و تلاش است و برای اینکه تولید کار آفرین و دانش بنیان اتفاق بیفتد باید تولید کنند گان دعوت شوند و از تجربیات آن‌ها استفاده شود تا اثربخشی کارهای خود و ارزآوری فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر کنیم.

وی افزود: در عرصه کارهای فرهنگی هم باید در این شهر اقدامات ویژه انجام شود و از ظرفیت نخبگان، عالمان و اندیشمندان که این شهر و کشور از آن برخوردار است استفاده شود و جلسات هم‌اندیشی با دستگاه‌های اجرایی در دستور کار قرار گیرد.

در نگاه دولت مردم مبنا هستند

شاهچراغی با تأکید بر اینکه در نگاه دولت مردم مبنا هستند و باید ببینیم که چه می خواهیم انجام دهیم و مدیران و بدنه به خواست مردم توجه کنند، گفت: از ظرفیت های مردمی باید در قالب گروه های جهادی استفاده شود زیرا این گروه‌ها شامل نیروهای خوش فکر، دغدغه مند و کار بلد هستند که در حوزه های مختلف کار کرده اند و دنیا دیده اند و باید به آن‌ها توجه شود و در برخی محلات که مخالفت عمومی با برخی اقدامات وجود دارد باید ابتدا اقناع صورت بگیرد زیرا همراهی مردم در اقدامات دولت ضروری است.

وی با اشاره به لزوم تحول و تحرک در ادارات اظهار کرد: بنا نیست ما با روش‌های قدیمی پیش برویم زیرا ما در زیرساخت‌ها مشکل داریم، در آب، برق و گاز نیاز به توسعه داریم، در حوزه‌های فرهنگی و خدماتی نیاز به تلاش مضاعف داریم و اگر دستگاهی فکر می‌کند که با رویه جاری می‌شود کار کرد اشتباه است.

استاندار قم با بیان اینکه ما نیامدیم مدیر باشیم بلکه باید از این جایگاه برای خدمت بیشتر به مردم استفاده کنیم، افزود: ما باید به وظیفه خود عمل کنیم اما وظیفه ما همین که به ما گفته‌اند نیست بلکه نیاز به کار جهادی است و باید مبتنی بر قانون و عقلانیت و تلاش بیشتر کارهای بیشتری انجام شود.

یک ریال از بودجه استان نباید برگشت بخورد

وی با اشاره به بودجه ۱۶ هزار میلیاردی سفر رئیس جمهور به قم و اعتبارات چند برابری که از مجوزهای اعطایی به استان در اختیار مسئولان استان قرار می گیرد، گفت: در حوزه‌های زیرساختی، عمرانی، فرهنگی و دیگر حوزه ها بودجه های خوبی وجود دارد که تنها نیاز به پیگیری دارد بنابراین مبنای کار در ۱۴۰۱ میزان تلاش مدیران در جذب و هزینه درست اعتبارات استان است و یک ریال از بودجه نباید برگشت بخورد.

همکاری با مدیری که به تحول و کار جهادی اعتقاد ندارد لازم نیست

شاهچراغی با تأکید بر اینکه مدیری که به تحول و کار جهادی اعتقاد ندارد نیازی نیست که حتما با او کار کنیم، افزود: در سال جدید باید به رسانه ها توجه و اگر انتقادی هست رسیدگی شود و اگر کاری انجام شده به مردم گفته شود؛ مدیران باید یا در قالب میز خدمت و یا شخصا حضور در میان مردم داشته باشند تا مردم آنها را ببینند.

وی افزود: بانک ها خودشان را برای تسهیلاتی که اعلام شده آماده کنند و باید به تعهدات عمل شود و اگر قرار باشد اشتغال و تولید راه بیفتد باید همه مجموعه باهم کار کنند.

استاندار قم با بیان اینکه برای مجموعه های دانش بنیان باید کار اساسی و راهکار عملیاتی دنبال شود، گفت: موضوع آب و برق امسال با توجه به اقلیم استان نیاز به دقت دارد و باید بر حفظ انرژی توجه و مصرف بی ضابطه و بی قاعده رفع شود؛ از طرف دیگر در رابطه با مصرف بهینه باید کار فرهنگی و اطلاع رسانی صورت بگیرد و به این نکته توجه داده شود که اگر دقت نکنیم گرفتار می شویم.

وی در رابطه با موضوع کرونا و رعایت مسائل بهداشتی به رشد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت که در برخی ادارات در تزریق واکسن حتی در دوز اول و دوم هم عقب هستیم و این موضوع نیاز به دقت بیشتری دارد.

رعایت عفاف و حجاب در ادارات امری لازم و قطعی است

شاهچراغی با اشاره به موضوعات فرهنگی در ادارات استان قم گفت: موضوع نماز و عفاف و حجاب در ادارات امری لازم و قطعی است بنابراین حتما باید در ادارات به عفاف و حجاب توجه شود و اینکه ساعات اداری در ماه رمضان از ۸ تا ۱۴ اعلام شده به خاطر برگزاری نماز در ادارات است.

همچنین در ابتدای این نشست ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با اشاره به همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اداری و اجرایی استان قم و استفاده از ظرفیت نیروهای مردمی و گروه‌های جهادی در پذیرایی از زائران و مسافران در ایام نیمه شعبان و نوروز گفت: اتفاق بزرگی در زمینه اسکان زائران در نیمه شعبان رقم خورد و ما حدود ۲۰۰ موکب را در ایام نیمه شعبان داشتیم.

وی با اشاره به ورود نزدیک به ۱۵ و نیم میلیون خودرو در محورهای مواصلاتی استان و حضور ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در شهر مقدس قم به مناسبت نوروز افزود: ما میزبانی خوبی را در قم رقم زدیم و نزدیک به ۱۴ میلیون نفر میانگین ۷ ساعت ماندگاری در شهر قم داشتند.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم ادامه داد: در نیمه اول نوروز ۹۵ درصد ظرفیت اسکان استان و در نیمه دوم نیز نزدیک به ۶۰ درصد ظرفیت اسکان استان قم تکمیل شد که در مجموع نزدیک به ۵۵۰ هزار نفر از ظرفیت اسکان شبانه در قم استفاده کرده‌اند.

وی با تشکر ویژه از حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد مقدس جمکران که با اختصاص زائرسرا برای اسکان زائران همکاری خوبی داشتند، گفت: در این مدت در راه‌های استان قم ۹ فوتی را داشتیم که ۳ فوتی مربوط به جاده‌های اصلی استان و ۶ فوتی مربوط به راه‌های فرعی بوده است که با توجه به حجم بالای ترددها نشان دهنده عملکرد خوب راهداری و نیروی انتظامی استان برای کنترل ترددها است.

مقیمی با اشاره به برخی گرانی هایی که توسط برخی از واحدهای اقامتی و صنفی در این ایام صورت گرفت ابراز کرد: با کمک دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی بسیاری از این موارد کنترل شد و ما ۴۰۰ گشت را بین دستگاه‌های اداری و اجرایی ایجاد کردیم که این گشت ها به جز گشت‌های دستگاه‌های نظارتی بود و نتیجه این نظارت‌ها پلمپ چندین واحد صنفی و اقامتی بود و در مواردی هم که خسارت دیده مشخص بود رد مال صورت گرفت.

وی با اشاره به ضرورت نظارت بر مجموعه هایی که خدمات به زائران ارائه می دهند به ویژه در بحث اسکان، گفت: آموزش دستگاهای مختلف در بخش نظارت ضرورت دارد و همچنین کمبودهای زیادی در حوزه زیر ساختی زیارت وجود دارد که امسال با کمک هایی که از استان های دیگر، سپاه علی بن ابی طالب و شهرداری قم گرفتیم این کمبودها تا حدودی جبران شد ولی برای سال‌های بعد ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی به این کمبودها بیشتر بپردازند.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم با تشکر ویژه از مجموعه های مردمی که در نیمه شعبان میدان داری کردند و همچنین تمامی نهادهایی که در استان برای میزبانی از زائران کمک کردند، گفت: امسال الگوی کاری ما در استان قم بر اساس کار جهادی بود و امیدواریم با جبران عقب ماندگی هایی که در دو سال شیوع کرونا به وجود آمده است بتوانیم شرمنده حضرت معصومه سلام الله علیها نباشیم.

گفتنی است در انتهای این مراسم از فعالان ستاد تسهیلات زائران استان قم از جمله هادی محمودنژاد معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، کاظم پورامینی قائم مقام تولیت مسجد مقدس جمکران، حجت‌الاسلام وطن‌خواه رئیس ستاد مردمی اجتماعات مهدوی، غفوری معاون ستاد مردمی اجتماعات مهدوی، سیدمحمود میرفیضی فرمانده نیروی انتظامی استان قم، سیدمرتضی سقائیان نژاد شهردار قم، علیرضا ارجمنتدی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم، علیرضا رحیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قم، مهدی آهنین‌پنجه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان قم، محمد خامه یار دبیر ستاد اقامه نماز استان قم و عباس ذاکریان فرماندار قم با اهدای لوحی، تقدیر به عمل آمد.