به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم ظهر امروز در بیان نکات تفسیری جزء ۱۳ قرآن کریم در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم جزء ۱۳ استقامت ورزیدن و صبر در برابر مصائب و سختی ها است اظهار کرد: حکمت و فلسفه سختی ها این است که انسان در بستر این سختی ها مانند آهنی که در دست آهنگر با هر ضربه محکم‌تر می‌شود مقاوم و قدرتمند شود.

وی افزود: خداوند در آیه ۱۱۰ سوره یوسف بعد از بیان داستان حضرت یوسف(ع) که سختی های زیادی کشیدند و در نهایت به اوج عزت دست پیدا کردند به یکی از سنت های خود که عبارت است از نجات بعد از سختی های فراوان اشاره می کند.

استاد تفسیر قرآن کریم تصریح کرد: خداوند در این آیات به شرایط سخت پیامبران خود اشاره می کند که از همه چیز قطع امید کردند و در این حال نصرت الهی فرا رسید و خداوند آنها را پیروز کرد.

وی ادامه داد: حضرت یوسف درون چاه افتاد، به عنوان برده فروخته شد، دوری و تنهایی را به جان خرید، سال‌ها در زندان شکنجه شد، سخت‌ترین تحریم ها و مشکلات را تحمل کرد ولی از خدا دست نکشید و نتیجه آن این شد که خداوند او را به اوج عزت رساند.

حاج ابوالقاسم با تأکید بر اینکه رسیدن به قله های افتخار و عزت به راحتی به دست نمی آید، گفت: کوهنوردی که در حال صعود است با سختی ها و مصائبی روبرو می شود ولی با نگاه به هدفش که رسیدن به قله است تمام سختی ها را تحمل می کند تا به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه بر اساس آیه ۱۱۰ سوره یوسف نصرت الهی بعد از استقامت به دست می آید، افزود: استقامت یعنی تن دادن به سنت الهی و به جان خریدن همه سختی ها و مصائبی که در مسیر پدیدار می شود؛ یعنی زیر بار مشکلات کمر خم نکردن و تلاش کردن برای اینکه انسان به زانو در نیاید و به هدف برسد.

استاد تفسیر قرآن کریم گفت: ابن مسعود نقل می کند که با ۵ گروه از اصحاب به محضر پیامبر(ص) رسیدیم در حالی که گرسنگی شدیدی را تحمل کرده بودیم و چهار ماه بود که بجز آب، شیر و برگ درختان چیزی نخورده بودیم؛ به حضرت گفتیم تا کی باید این گرسنگی و فقر شدید را تحمل کنیم؟ ایشان فرمودند من در کتاب الهی خواندم که جز کسانی که اهل صبر هستند اهل بهشت نخواهند بود.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه درخت بیابانی را تنومندتر و دارای شعله های فروزان تر از درخت پرورشی دانسته اند، گفت: ایشان در جای دیگر در پاسخ فردی که از طولانی شدن حکومت ظالمان گلایه کرده بود فرمودند به خدا قسم به آرمان خود نمی‌رسید مگر اینکه صبر کنید تا اهل طاغوت نابود شوند و اهل تقوا احساس امنیت کنند و در چنین حالتی نصرت الهی به صورت غیر منتظره از راه خواهد رسید.

حاج ابوالقاسم تصریح کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در حکمت ۳۵۷ فرمودند وقتی شدت و سختی به نهایت برسد فرج از راه خواهد رسید و هنگامی که حلقه بلا تنگ شود گشایش خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدرتمند شدن به راحتی نیست و لازم است امتی که می خواهد قوی شود سختی های درونی و بیرونی را تحمل کند، افزود: مسلمانان در صدر اسلام به قدری سختی کشیدند و فقر، فشارهای اقتصادی و معیشتی، تحریم های ظالمانه دشمنان و جنگ های سخت و نرم را  تحمل کردند تا به اوج اقتدار دست پیدا کردند.