به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر، به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره کرد و با تاکید بر این که شیطان همواره به دنبال ایجاد کینه و دشمنی میان انسان‌هاست «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ»(آیه ۹۱ سوره مائده)، ابراز داشت: همانطور که آیات قرآن می فرمایند؛ «أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» و « جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً»، یکی از کارهای خداوند متعال ایجاد محبت و دوستی و مودت در میان انسان هاست.

وی با تاکید بر این که محبوبیت مؤلفه‌ای قلبی است،  خاطرنشان کرد: انسان در زیارت امین‌الله حاجاتی را از خداوند متعال مطالبه می‌کند که محبوبیت در آسمان و زمین «مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ» یکی از این عناصر است. حضرت ابراهیم(ع) نیز در درگاه ذات اقدس الهی دعا می کنند تا « وَ اجْعَلْ‌ لِي‌ لِسَانَ‌ صِدْقٍ‌ فِي‌ الْآخِرِينَ‌» (آیه ۸۴ سوره شعراء) باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، «ودود» به معنای محبوب و دوست‌داشتنی را یکی از اسامی و صفات خداوند متعال توصیف کرد و یادآور شد: احترام، عزت و محبوبیت میل طبیعی آدمی است.

وی در ادامه با بیان این که دوستی و محبت به عوامل متعددی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام سه مؤلفه مهم در ایجاد محبت را بیان نموده‌اند؛ «ثَلاثَةٌ تُورِثُ المَحَبَّةَ : الدِّينُ و التِّواضُعُ و البَذلُ» سه چيز محبّت مى آورد : دين دارى ، تواضع و بخشش.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، با بیان این که دین‌داری با دین دانی و دین بازی متفاوت است، خاطرنشان کرد: تمام مردم دین‌داران که عامل به معارف الهی هستند را دوست دارند.

وی در تعریف دین، اعتقادات، احکام و اخلاق را پایه‌های مهم دین توصیف کرد و با بیان این که صداقت و امانت و وفای به عهد از شروط مهم دین‌داری است، اذعان داشت: برخی از بزرگان علی‌رغم تمام جایگاهی که داشتند، همواره بر دین‌داری واقعی خود شک می‌کردند؛ برخی از صحابه ائمه(ع) هم برای اصلاح، دین خود را خدمت اهل‌بیت علیهم‌السلام عرضه می‌داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، با بیان این که دین‌دار تمام کارهای خود را با دین می‌سنجد؛ توحید را ریشه دین، انجام واجبات را تنه و اخلاق را برگ‌های درخت دین توصیف کرد و یادآور شد: برای انسان بهتر است تا تمام کارهایی را که در زندگی انجام می‌دهد، با دین بسنجد.

وی با بیان این که متأسفانه در میان مردم بیش از توضیح‌المسائل، توجیه المسائل رواج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه فضای مجازی به فضای شبهه تبدیل شده، برای انجام کارهای اشتباه و ناپسند و فرار از دین، مبادرت به عذرتراشی می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، با تاکید بر این که دین به زندگی معنا، مسئولیت‌پذیری و هدف می‌دهد، اظهار داشت: زندگی در نگاه دینی پلی برای رشد و تعالی انسان‌هاست؛ دین تحرک و نشاط در زندگی را افزایش می‌دهد.

وی بر ویژگی‌ها و شاخص‌های دین قیم و استوار اشاره و اذعان داشت: دین مجموعه‌ی یکپارچه از رهنمودهای الهی است که باید به تمام ساحت‌های آن توجه نمود؛ نگاه فصلی، سطحی و صرفاً مناسکی به دین از برجسته‌ترین آسیب‌های تحمیلی بر دین و دین‌داری است.

این استاد حوزه، با اشاره به  این که مردم انسان‌های اهل بزل و بخشش را دوست می‌دارند، خاطرنشان کرد: بزل اعم از بزل مال، جان، آبرو و اخلاق است؛ «شیعتنا المتباذلون فی ولایتنا» شیعیان کسانی هستند که در راه ولایت به یکدیگر بذل و بخشش نموده، در مشکلات دستگیر همنوعان هستند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، به مقوله تواضع و فروتنی به‌عنوان یکی از راهکاری ارتقای محبت اشاره کرد و اذعان داشت: تکبر درافتادن با خداوند است؛ اگر جواب سلام انسان به فقیر ضعیف‌تر از سلام به ثروتمند باشد، مورد غضب الهی قرار خواهد گرفت.