به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی، شب گذشته در شبستان امام خمینی (ره) حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، با اشاره به این که بنا به روایتی امروز روز شهادت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام است، اظهار داشت: در این روز  و دو روز بعد که دحوالارض است، زیارت علی بن موسی‌الرضا علیه السلام بسیار سفارش شده است.

این استاد حوزه به اطلاق غریب الغربا به علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام اشاره کرد و یادآور شد: دوری از اجداد طاهرین ایشان تنها یکی از علل اطلاق به این عنوان است؛ وجه دیگر نیز این است که وجود مقدس ایشان به‌تنهایی و دور از خانه و در دیار غربت به شهادت رسیدند.

وی مهم‌ترین علت غربت را غربت ایشان در میان بستگان و خواص شیعه دانست و اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام اولین و تنها امامی بودند که از ناحیه برادران و برادرزادگان، امامتشان انکار شد. سایر ائمه اگر در بین بستگان دشمنی داشتند، هیچگاه این دشمنان امامت ایشان را انکار نمی‌کردند.

سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، با اشاره به این که بسیاری از فرزندان امام موسی کاظم علیه‌السلام با ثامن‌الحجج علیه‌السلام بیعت نکردند، اظهار داشت: منکران امامت حضرت برای جلب امور مادی این رویه را در پیش گرفتند و در ادامه خیانت وکلای امام موسی کاظم علیه‌السلام نیز شکل گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی، با تأکید بر این که در میان برادران حضرت تنها شاه‌چراغ با ایشان بیعت کردند، اظهار داشت: وکلای امام موسی کاظم علیه‌السلام امامت حضرت را زیر سؤال برده، با وعده‌ووعید به مردم جایگاه امامت ثامن‌الحجج (ع) را در جامعه متزلزل ساختند.

وی با بیان این که غربت امام علیه‌السلام این‌قدر بالاست که برخی از خواص و یاران ائمه گذشته، رسماً و علناً انکار امامت امام رضا علیه‌السلام را بر زبان جاری ساختند، خاطرنشان کرد: چون امام رضا علیه‌السلام تا سن ۴۰ سالگی فرزندی نداشتند، صحابه امامان پیشین با استناد به پسر نداشتن حضرت، امامت ایشان را انکار و تفرقه‌ای بزرگ در میان پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام ایجاد کردند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها، تولد امام جواد علیه‌السلام را سرآغازی بر برچیده شدن اختلاف از جامعه شیعی توصیف کرد و یادآور شد: برخی از اصحاب و وابستگان حضرت حتی با وجود تولد امام جواد علیه‌السلام، در مورد فرزندی ایشان تشکیک کرده، برای اثبات متمسک بر چهره شناس شدند تا فرزندی حضرت نزدشان اثبات گردد.

وی در ادامه ضمن اشاره به مقامات سیروسلوک، مقام صبر را برای رسیدن به کمال بسیار لازم دانست و با بیان این که کسی که در زندگی نتواند از این مقام بگذرد نمی‌تواند به درجات بالا برسد، اظهار داشت: انتهای صبر و سربلندی از آن، آدمی را امام و پیشوا بر مردم قرار می‌دهد. اگر کسی بر مقام صبر موفق شد، خداوند او را نور و چراغی برای هدایت مردم قرار خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی دومین قدم را مقام شکر توصیف کرد و با بیان این که مقام شکر بالاتر از مقام صبر است، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام نه‌تنها مقام صبر بلکه مقام شکر داشتند؛ اگر کسی در ابتلائات به این درجه و رتبه برسد هم امام بر امت و هم امام بر ملک و ملکوت خواهد شد.

وی با اشاره به این که در مقام شکر، ذره‌ای شِکوه نسبت به مصائبی که بر انسان وارد می‌شود، وجود ندارد، اظهار داشت: مقام رضا مقام رضوان الهی و بس بلند است، «أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ »؛ بارزترین مصداق تاریخی مقام رضا عقیله العرب زینب کبری سلام الله علیها است که نقش امام را در اوج مصیبت به خاندان اهل بیت علیهم السلام ایفا نمودند و فرموند « ما رأیت الا جمیلاً ». حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی، با تاکید بر این که هر نوع رضایت‌مندی در این عالم به برکت وجود علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام است، تصریح کرد:  اگر کسی می‌خواهد خدا از او راضی شود باید رضایت امام رضا علیه‌السلام را داشته باشد؛ لذا هرکسی می‌خواهد به رتبه و درجه‌ای از رضا برسد به لطف علی بن موسی‌الرضا علیه السلام بوده، ایشان خود عطاکننده رضاست.