به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، شهید سیدعبدالحمید دیالمه یکی از شهدای انقلاب اسلامی ایران است که در انفجار حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیرماه ۱۳۶۰ به شهادت رسید و بعد از شهادت در مقبره شهید مفتح واقع در صحن امام رضا علیه السلام حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها به خاک سپرده شد؛ از این رو بخشی از خصوصیات، سبک زندگی و فعالیت های این شهید را در سالروز واقعه هفتم تیر از نظر می گذرانیم.

شهید دیالمه در چهارم اردیبهشت سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد و همزمان با گذراندن دوره متوسطه برخی از دروس حوزوی از جمله فلسفه، عرفان و منطق را نزد استاد شهید مطهری خوانده و سپس در سال ۱۳۵۲ در دانشگاه مشهد به تحصیل در رشته داروسازی پرداخت و پس از أخذ دکتری، «مجمع تفکرات شیعی» را در تهران پایه‌گذاری کرد و مبارزات مؤثری را در برابر خطوط و تفکرات انحرافی پی‌گرفت. فعالیت‌های سیاسی‌اش در مشهد، او را به عنوان یک چهره مبارز و محبوب در میان مردم مشهور کرد و در حالی که تنها ۲۷ سال داشت با اکثریت قاطع آراء مردم مشهد به مجلس شورای اسلامی راه یافت.

ویژگی بارز شهید دیالمه که او را نسبت به سایر شهدا برجسته می کند دغدغه این شهید مجاهد برای تبیین مسائل اجتماعی بر مدار و محور شرع، دعوت به صراط مستقیم و تعیین ضابطه‌های شرعی برای ماندن و مداومت بر طی این صراط بود که وی را سردار جهاد تبیین کرده بود.

مروری بر عناوین کتاب‌هایی که از شهید دیالمه منتشر شده است نشان دهنده دغدغه راهنمایی و تبیین گری او است به گونه ای که ۹ کتابی که از سخنرانی های این شهید برداشت و منتشر شده است همگی پیرامون راهنمایی به صراط مستقیم که از رسالت های انبیاء است می باشد و مفاهیمی مانند انتظار، زهد، فقر، شفاعت، امامت، توکل، صبر و خلوت را از جمله ضابطه های حرکت در صراط مستقیم معرفی کرده است.

از خصوصیات شهید دیالمه که او را از چهره های برجسته انقلاب می کرد آتش به اختیار و اهل مبارزه با تفکرات انحرافی بودن، داشتن ارتباطات گسترده با جوانان و کار کردن به صورت تشکیلاتی، تلاش و پشت کار شبانه روزی، دین‌مداری و تعهد به شرع، ساده زیستی و زهد و توجه داشتن به مباحث اصولی و بنیادین اسلام اشاره کرد.

برای شناخت بیشتر شهید دیالمه مرکز نشر آثار و اندیشه های شهید دیالمه تاکنون ۹ کتاب از سخنرانی‌های این شهید را در قطع پالتویی منتشر کرده است که عبارت از  «انتظار، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» در ۱۵۶ صفحه، «زهد و آزاداندیشی، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» در ۷۲ صفحه، «فقر، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» در ۵۲ صفحه، «شفاعت، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» در ۶۰ صفحه، «صیرورت انسان بر صراط مستقیم» در ۹۰ صفحه، «امام، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم به انضمام بحثی درباره ولایت فقیه» در ۶۰ صفحه، «توکل، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» در۶۶ صفحه، «صبر، ضابطه حرکت بر صراط مستقیم» در ۴۸ صفحه و «انسان خلوت و خلوت انسان» در ۸۰ صفحه می باشد.

همچنین دو کتاب در رابطه با سبک زندگی شهید دیالمه با عنوان های «آقا وحید» و «دیالمه» منتشر شده است که برش‌هایی از زندگی و مبارزات این شهید در قالب داستانک‌ها و خاطراتی کوتاه به روایت دوستان، شاگردان و همراهان شهید این شهید را در بر دارد.

شهید عبدالحمید دیالمه در شامگاه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ در بمب‌گذاری سازمان مجاهدین خلق در دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه ۷۲ نفر از اعضای این حزب به شهادت رسید و پیکر مطهرش به همراه هشت تن دیگر از شهدای هفتم تیر به قم انتقال یافت که شهیدان دیالمه و منتظری در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و هفت شهید دیگر در مزار شهدای شیخان به خاک سپرده شدند.