پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها_ حسین حسنی: عید سعید قربان در کنار عید سعید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است که در میان همه مسلمانان جهان فارغ از هر نوع مذهب و گرایش و اندیشه ای، جشن و سرور و شادی را به همراه دارد و همه مسلمانان این عید را گرامی می دارند.

در خصوص تاریخچه قربانی کردن گفته می‌شود که بشر همواره به دنبال ایجاد پیوندی میان خود، خداوند و مقدسات دینی بوده و قربانی کردن یکی از روش‌هایی است که این پیوند را به وجود می‌آورد. در یونان باستان، قربانی نماد کفاره، تزکیه، آرامش خاطر و استمداد از رحمت خدایان بوده و در مصر باستان نیز قربانی به عنوان عملی آیینی رواج داشته‌است.

قربانی کردن به نوعی ابراز ارادت عملی به خداوندی است که انسان حاضر می شود به خاطر خدا از داشته های خود گذشت کند و آن را در راه خدایش به دیگری بدهد از این رو فرد قربانی کننده به واسطه این عمل عبادی خود را به خداوند نزدیک تر می کند؛ بنابراین هرچه قربانی انسان ارزشمند تر باشد درجه قرب به خدا هم بیشتر خواهد شد تا جایی که انسان جان خود را در راه خدا می دهد که به مقام شهادت و یا شهود و دیدار خداوند نائل می شود.

در عید قربان گذشتن از همه چیز برای خداوند و در یک کلام خدایی شدن و خدایی زیستن مطرح است؛ عید گذشتن از مال برای خدا، گذشتن از آبرو برای خدا، گذشتن از اختلاف برای خدا، گذشتن از جان برای خدا و گذشتن از هرچیزی که متعلق به انسان است در راه خدا و در راه اعتلای کلمة الله.

در دینی که خداوند به پیامبرش دستور می دهد که به کافران اهل کتاب بگو بیایید بر سر اشتراکات خود متحد شویم و معبودی جز خدا را نپرستیم و جز خدا اربابی را برای خود قرار ندهیم به طریق اولی به پیروان خود نیز این دستور را داده است تا بر سر اشتراکات خود متحد باشند و مستکبران عالم را ارباب خود قرار ندهند.

عید قربان همانطور که گل سر سبد مراسم حجی است که نماد وحدت و اقتدار مسلمانان است؛ عید گذشتن از منیت ها، قربانی کردن اختلافات و فداکردن هواهای نفسانی برای نزدیک تر شدن به خدا و گسترش عبودیت خدا در جهان هستی و عید وحدت برای گسترش معنویت حقیقی است.

امروز که وحدت حلقه گم شده سروری مسلمانان در جهان است شعار ما این باید باشد که ای مسلمانان عالم بیایید بر آنچه همه قبولش داریم توافق کنیم، بیایید با خدا دوست باشیم، با دوستان خدا دوست باشیم و با دشمنان خدا همه با هم دشمنی کنیم؛ بیایید پرچم خدایی که همه باورش داریم را بالا ببریم، پیامبری که همه قبولش داریم را سروری بدهیم و نگذاریم کسی جرأت توهین به ایشان را داشته باشد، بیایید قرآنی که دستور العمل سعادت است را همگی سرمشق خود کنیم و نگذاریم کسی به آن بی حرمتی کند.

همه کشورهای اسلامی به نحوی کلمه «الله» را بر پرچم خود نقش بسته اند و به دنبال اهتزاز پرچم خود هستند در حالی که اهتزاز هر کدام از این پرچم ها اهتزاز کلمه «الله» است و همه مسلمانان باید از پیروزی هر مسلمانی در عالم هستی مسرور و از شکست هر مسلمانی مغموم و دل آزرده باشند.

عید قربان عید بندگی در برابر خدای واحد است و عید قربانی کردن تعددها و تکثرها و رسیدن به وحدت و چه خوب است که این عید به عید اعتلای کلمه توحید در جهان مبدل شود و برای این کار راهی جز وحدت نیست.