به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، نمایشگاه «دختران سرزمین من» به همت امور فرهنگی خواهران حرم مطهر و با استفاده از ظرفیت دختران دهه هشتادی از ۱۲ آبان‌ماه در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم بانوی کرامت برپا شده و تا پایان هفته جاری پذیرای دختران و بانوان زائر و مجاور است.

امروز مهمان این نمایشگاه شدیم تا غرفه‌های این نمایشگاه را به مخاطبان معرفی کنیم؛ در ابتدای ورود به نمایشگاه «دختران سرزمین من»، خادمان دهه هشتادی کفش‌های مخاطبان را واکس می‌زنند و در بخش کفشداری کفش‌های افراد را به امانت نگه می‌دارند.

بازدیدکنندگان در ابتدا در غرفه «در پناه بانو» حضور پیدا می‌کنند، در این غرفه مخاطبان دلشان را به ضریح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها گره زده و با بانو خلوت می‌کنند، حاضرین در این غرفه با تجسم آرزوها و خواسته‌های خود، آن‌ها را در برگه‌های دلنوشته که خادم‌یاران نوجوان آماده کردند، می‌نویسند و به دیوار آرزوها می‌چسبانند و در نهایت با نمک تبرکی آستان بانوی کرامت، نمک‌ گیر حضرت می‌شوند.

غرفه در پناه بانو میزبان پرچم متبرک حرم حضرت معصومه سلام الله علیها است و سفره عزایی که به مناسبت ایام وفات حضرت پهن شده به چشم می‌خورد و افراد با قدم گذاشتن در طریق عشق، زیارت نامه می‌خوانند و دلشان را با اهل بیت علیها سلام گره می‌زنند.

غرفه بعدی نمایشگاه، غرفه «حجاب آرا» است که در آن بستن مدل‌های مختلف روسری به نوجوانان و کودکان آموزش داده و یک سنجاق روسری نیز به عنوان هدیه به حاضرین داده می‌شود. در این غرفه میز هنری آموزش روبان دوزی و جواهر دوزی روی اقلام عفاف و حجاب و میز خطاطی نیز تدارک دیده شده است.

بعد از غرفه حجاب آرا، به غرفه «یک فنجان گفت‌وگو» می‌رسیم، در غرفه یک فنجان گفتگو جس بودن در یک خانه قدیمی به آدمی دست می‌دهد، اینجا با وسایل و ابزاری که به گرم‌تر شدن و صمیمیت محیط غرفه کمک می‌کند، تزیین شده است.

در غرفه یک فنجان گفت‌وگو، مشاوره خصوصی و گفت‌وگوی جمعی با حضور کارشناس در موضوعات مختلف اعم از حجاب، موضوعات روز کشور و احکام انجام می‌شود.

نوجوانان در این فضا بدون حس تحمیل نظر و اعتقادات، با یکدیگر به گفت‌وگو می‌پردازند، طبق گفته مسئول غرفه، باتوجه به اینکه فرزندان در سن بلوغ نیاز به شخصیت‌دهی دارند، پذیرایی در این غرفه مختص نوجوانان و تمامی دکور استفاده شده به سلیقه نوجوانان بوده و عوامل اجرایی نیز از نوجوانان هستند.

سپس به غرفه «واقعیت مجازی و یاvr » می‌رسیم، در این غرفه دختران وارد فضایvr شده و عینکی را به چشمان خود می‌زنند، در این عینک، تصاویر سه بعدی با موضوعات مختلف با توجه به علایق مخاطبین پخش می‌شود، سپس زمانی که نوجوانان از این فضا خارج شدند، مربیان دوره مجازی «بی‌نهایت» از مؤسسه جوانان آستان قدس با آن‌ها صحبت می‌کنند و داستان فردی که از ابتدای تولد تا زمان نوجوانی عینک واقعیت مجازی روی چشمانش بوده را بازگو می‌کنند.

این فرد در سن نوجوانی دوستی پیدا می‌کند که عینک واقعیت مجازی روی چشمانش نیست و دنیای واقعی را می‌بیند و در ادامه گفت‌وگوی این دو دوست را داریم؛ چالش اصلی vr این سؤال است که آیا ما مطمئن هستیم دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، vr نیست؟ و آیا نباید در جستجوی فضای حقیقی و بزرگتری باشیم تا در آینده حسرت‌زده نشویم؟.

در پایان برنامه‌های این غرفه، دوره بی‌نهایت به نوجوانان معرفی می‌شود و نوجوانان با شرکت در این دوره علاوه بر بهره‌مندی از جوایز، پاسخ معمایvr را نیز دریافت می‌کنند.

پس از غرفه vr، به غرفه «معراج شهدا» با نام راه آرمان می‌رسیم، نام این غرفه با توجه به وقایع و اتفاقات اخیر انتخاب شده و دکور و فضاسازی غرفه نیز تلفیقی از یادبود شهدای شاهچراغ، دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع امنیت است.

در این غرفه، چادر نماز خونین شهدای شاهچراغ به صورت نمادین به چشم می‌خورد، هم‌چنین دختران دهه هشتادی، قسمتی از وصیت‌نامه شهدا را به انتخاب خود نگاشته و بر دیوار این غرفه نصب کردند، به علاوه در غرفه، نذر صلوات برای آرامش وطنم، ختم قرآن به نیت شهدا و روایتگری از جنگ ترکیبی و جهاد تبیین نیز توسط راوی انجام می‌شود.

در قسمت میانی نمایشگاه، غرفه حرم نگار توسط تعدادی از نوجوانان علاقمند به عکاسی با همکاری خادمان حرم مطهر و گردان حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها ایجاد شده و با دکور مزین به گنبد حرم مطهر و طرح سنتی، علاقمندان عکس یادگاری می‌گیرند، بسیاری از دختران نیز، این عکس‌ها را با هشتگ دختران سرزمین من در فضای مجازی منتشر می‌کنند.

در گوشه‌ای از نمایشگاه، محلی با عنوان هشتگ برای آرتین تدارک دیده شده است و کودکان و نوجوانان دلنوشته‌های خود را برای آرتین نوشته و بر دیوار می‌چسبانند.

در قسمت دیگری از نمایشگاه دختران سرزمین من، غرفه نقاشی روی صورت برای کودکان برپا شده و تصاویر مختلفی مانند پرچم کشورمان روی صورت کودکان نقاشی می‌شود.

غرفه دیگر این نمایشگاه، غرفه کودک با عنوان «زیر گنبد طلا» است که در این غرفه از کودکان دختر و پسر ۴ تا ۶ سال و دختران ۷ تا ۱۱ سال ثبت‌نام می‌کنند؛ در این غرفه برنامه‌های مختلفی مانند جُنگ، سرود و همخوانی، بازی و سرگرمی، نمایش، مسابقه و رنگ آمیزی اجرا می‌شود و کودکان بعد از ۴۵ دقیقه حضور در غرفه با دریافت یادبودی از حرم بانوی کرامت از غرفه خارج می‌شوند.

در انتهای نمایشگاه نیز غرفه پذیرایی با نام «تبرک خانه» از زائران و مجاوران حضرت معصومه سلام الله علیها پذیرایی می‌کند، هم‌چنین در این نمایشگاه، مراسم عزاداری، مداحی و روضه خوانی ایام وفات حضرت معصومه سلام الله علیها نیز بر پا است.