به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، محمد فخار مسئول واحد فرش آستان مقدس بانوی کرامت در گفت‌وگویی اظهار کرد: در مجموع این آستان مقدس بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ تخته فرش ماشینی و بیش از ۴ هزار متر فرش دستباف دارد که خدمات تعمیر، رفوکاری و نگهداری آن به صورت پیوسته در حال انجام است.

وی با بیان اینکه برای تعمیر و نگهداری فرش‌های حرم مطهر بانوی کرامت حدود ۵۰ خادم افتخاری در طول هفته و دو خادم رسمی به صورت تمام وقت فعالیت می کنند، گفت:  با توجه به اینکه فرش های ناقص از رده خارج شده است میزان تعمیرات کاهش یافته و یک روز در هفته تعمیرات فرش های دستباف به صورت دستی انجام و در ماه حدود ۳۰۰ متر نیز سردوزی  فرش های دستباف با چرخ انجام می شود.

مسئول واحد فرش آستان مقدس بانوی کرامت افزود: تعمیر پارگی، ریختگی، سوختگی، وصله و ریشه دوزی از جمله تعمیراتی است که روی فرش های دستباف انجام می شود و رسیدگی به پرز، لایه های رویی فرش و شست‌وشو نیز از جمله خدمات نگهداری فرش های حرم مطهر بانوی کرامت است.

وی با بیان اینکه فرش های دستباف حرم مطهر به صورت دوره ای هر دو ماه یک بار مورد بازدید قرار می گیرد، افزود: شست و شوی این فرش ها نیز هر سه ماه یک بار انجام می شود تا خاک گرفتگی باعث شکستگی فرش ها نشود.

فخار با بیان اینکه هر هفته ۳۵ تخته فرش ماشینی حرم مطهر نیز تحت تعمیراتی از قبیل رفوکاری و لکه گیری قرار می گیرد، افزود: در حالت عادی میانگین روزانه ۲۵ تخته فرش ماشینی نیز سردوزی می شود که بخش عمده کار واحد فرش را شامل می شود.