به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، نخستین نشست ستاد اعتکاف استان قم در سال ۱۴۰۱ با حضور آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر بانوی کرامت، محمدتقی شاهچراغی استاندار قم، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه ای مسئول ستاد اعتکاف کشور و جمعی از مدیران استانی پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی با اشاره به وجوب فوری جهاد تبیین ریشه تأکید مقام معظم رهبری را وجود کج فهمی ها از دین دانست و اظهار کرد: جهاد تبیین هدفی است که پیامبران الهی هم به دنبال آن بودند و یکی از اسامی قرآن نیز تبیان است و در آیه ۸۹ سوره مبارکه نحل دامنه تبیین قرآن در همه امور بیان شده است.

وی با بیان اینکه اعمال عبادی مانند اعتکاف به صورت نرم در دل های انسان ها نفوذ می کند، گفت: در اعتکاف به خاطر روزه داری و مکان شریفی که معتکفان در آن حضور دارند نفوذ پذیریشان نسبت به حقایق بیشتر می شود و باید از این فرصت برای جهاد تبیین استفاده کرد.

در ابتدای این نشست شاهچراغی استاندار قم با بیان اینکه دغدغه های تربیتی نوجوانان و جوانان از دغدغه های اصلی ماست، گفت: اولویت ثبت نام اعتکاف باید با نوجوانان، جوانان و اعتکاف اولی ها باشد و لازمه این کار همکاری و هماهنگی آموزش و پرورش است.

وی با بیان این که یکی از مصادیق جهاد تبیین در اعتکاف است افزود: مبلغان اعتکاف باید علاوه بر مسائل معنوی و عبادی مسائل روز کشور را هم در نظر داشته باشند و از این فرصت استفاده کنند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه ای مسئول ستاد اعتکاف کشور با بیان اینکه امسال به منظور جبران سال‌هایی که اعتکاف به خاطر کرونا برگزار نشد به دنبال ارتقای کمی و کیفی این عمل عبادی هستیم، اظهار کرد: امسال مقرر شده که تمام استان ها شورای راهبری اعتکاف داشته باشند و برنامه های خود را بر اساس سند راهبردی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه با توجه به تجربه سال‌های قبل ۸۰ درصد شرکت کنندگان در اعتکاف جوان هستند، گفت: بسیاری از مشکلات امروز  کشور به خاطر کاهش معنویت و اخلاق در میان جوانان و نوجوانان است بنابراین باید از ظرفیت اعتکاف برای افزایش معنویت در جامعه بهره ببریم.

سپس حجت الاسلام سید باقر تکیه ای مسئول ستاد اعتکاف استان قم با اشاره به استقبال مردم از اعتکاف ابراز کرد: امسال مساجد برگزار کننده اعتکاف افزایش ۴۵ درصدی داشته و به خاطر حضور پر رنگ نوجوانان و جوانان دهه هشتادی از مجموع ۳۲ مسجد ۵ مسجد فقط به دهه هشتادی ها اختصاص داده شده، دو مسجد ویژه اعتکاف دانشجویان در نظر گرفته شده و تعداد مساجد ویژه بانوان نیز افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت اولیه ثبتنام اعتکاف ۲ هزار نفر ثبت نام کرده اند که ۷۰ درصد نوجوان و جوان بوده اند، گفت: به منظور ارتقای سطح کیفی اعتکاف برنامه های آموزشی ویژه مدیران مساجد، مبلغان ویژه اعتکاف و کنشگران رسانه ای تدارک دیده شده است.

مسئول ستاد اعتکاف استان قم افزود: سخنرانی، مدیحه سرایی و اعمال ام داوود، تمرکز بر صحیفه سجادیه و مضامین مناجات های متعالی آن و تدبر موضوعی  در قران از برنامه های اعتکاف امسال خواهد بود و همچنین یادواره شهدا، درس اخلاق علما و ویژه برنامه های عهد بندگی، رفیق شهید و آبشار رحمت برای اعتکاف تدارک دیده شده است.