به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به حدیثی از رسولالله صلیالله علیه و آله که درود بر من نورای قبر، صراط و بهشت است، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله در روایتی در رابطه بافضیلت ماه شعبان المعظم میفرمایند؛ مرا در این ماه با نماز و روزه یاری فرمایید. صلوات در ماه شعبان یکی از اموری است که نفاق را از بین میبرد و باعث نورانیت انسان میگردد.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه تفسیر آیاتی از قرآن کریم به آیه ۲۵۵ سوره بقره اشاره نمود و با تأکید بر اینکه بر اساس روایتی بر هر یک از ۵۰ کلمه آیهالکرسی ۵۰ برکت نهاده شده است، اظهار داشت: هرکسی که آیهالکرسی را در شب بخواند و بخوابد از خطرات محفوظ میماند.
رفیعی بابیان اینکه بر قرائت آیهالکرسی در سفر، در روز بهویژه بعد از نماز و نیز برای افزایش نور چشم تأکید شده است، خاطرنشان کرد: ۱۲ صفت و ویژگی الهی در آیهالکرسی ذکرشده است و از مهمترین آیات تقویت توحید و اعتقادات به شمار میرود.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر اینکه خداوند متعال ذاتی است که هیچکسی غیر از او الوهیت ندارد و غیر خدا عبودیت و پرستش احدی جایز نیست، یادآور شد: یکی دیگر از صفات الهی مذکور در آیهالکرسی زندهبودن ذات اقدس الهی است، حیات در خداوند متعال به معنای این است که او ذات ازلی و ابدی و هیچگاه فنا در او راه ندارد.
عضو هیئتعلمی جامعةالمصطفی قیوم، استوار و برپادارندگی را از دیگر صفات ذات اقدس الهی برشمرد و اذعان داشت: خداوند متعال از صفات جمال و جلال برخوردار است؛ «لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلاَ نَوْمٌ» اینکه هیچگاه خداوند متعال نمیخوابد از صفات جلال الهی است.
رفیعی ضمن اشاره به ادامه فرزهایی از آیهالکرسی «لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ»، مالکیت را تنها از آن ذات اقدس الهی دانست و تصریح کرد: همه هستی متعلق به پروردگار عالمیان است و ملکیت انسان اعتباری است؛ لذا خداوند متعال وقتی سخن از انفاق به میان میآورد، میفرمایند؛ « مِنْ مَا رَزَقْنَاكُمْ»[۱]؛ یعنی از آن چیزی که به شما دادم انفاق کنید.
وی در تبیین «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» بابیان اینکه هیچکسی جرئت شفاعت ندارد مگر به اذن الهی، اظهار داشت: مشرکین بر واسطه بودن بتها اعتقاد داشته، آن را مظهری از خدا میپندارند؛ این فراز از آیهالکرسی تلنگری بر ابطال بتپرستی است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه به معانی شفاعت در مبانی اسلامی اشاره کرد و بابیان اینکه شفاعت در دنیا نیز متصور است، ابراز داشت: یکی از مصادیق شفاعتهای دنیایی مسئله ازدواج و ضمانتهای بانکی است که فردی واسطه تائید صلاحیت فرد است.
رفیعی با تأکید بر اینکه آیات شفاعت در قران کریم سه دسته هستند و در تفسیر قرآن کریم باید به تمام آیات الهی توجه نمود، اظهار داشت: برخی از آیات الهی میفرمایند؛ روز قیامت هیچ شفاعتی وجود ندارد؛ که ازجمله آن میتوان به آیه شریفه «… وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ»[۲] اشاره نمود.
وی ضمن اشاره به آیه شریفه « قُلْ لِلَّهِ الشَّفَاعَةُ جَمِيعًا…»[۳] بابیان اینکه دسته دیگری از آیات الهی شفاعت را منحصر در خداوند متعال میسازند، خاطرنشان ساخت: دسته سوم آیات الهی همچون آیات شریفه «وَلَا تَنْفَعُ الشَّفَاعَةُ عِنْدَهُ إِلَّا لِمَنْ أَذِنَ لَه»[۴]، «وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَى»[۵] و «مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ»[۶] ضمن تصریح بر دو نکته پیشین، میفرمایند؛ تنها با اذن و اراده الهی، برخی حق شفاعت پیدا میکنند.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن تبیین فرازهایی از آیات الهی قرآن کریم به گروههایی که خداوند متعال اذن شفاعت اعطا نموده، اشاره کرد و ابراز داشت: بعد از خداوند متعال، انبیاء بالاترین شفیعان روز قیامت هستند؛ شخص پیامبر اسلام صلیالله علیه و آله، تمام انبیاء، فرشتگان، ائمه معصومین علیهمالسلام، مؤمنین، علماء، شهیدان، قرآن کریم، کسانى که عمرى در اسلام صرف کردهاند، عبادات و اعمال نیک انسان به اذن الله ازجمله شفیعان روز قیامت هستند.
وی در اشاره به آیات شریفه «عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا»[۷] و «وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى»[۸]، مقام محمود پیامبر اعظم صلیالله علیه و آله را مقام شفاعت توصیف کرد و اذعان داشت: شفاعت حقی الهی است که در قیامت به اذن الهی گروههایی اذن شفاعت دارند؛ شفاعت در روز قیامت اتصال ضعیف انسانها به ذات اقدس الهی را تقویت میسازد و برای افرادی که در دنیا اتصالشان با خداوند متعال را قطع نموده، کارایی ندارد.
رفیعی ضمن تبیین روایاتی با تأکید بر اینکه شفاعت شامل اهل شک در مبانی الهی نمیشود، اظهار داشت: شفاعت شامل مشرک، اهل کفر، حاکم ستمگر، بدعتگذاران در دین، ناسزاگویان به اهلبیت علیهمالسلام، آزاردهندگان خدا و پیامبر که مورد لعن الهی قرار رفتهاند، کسانی که نماز را سبک میشمارند، کسانی که حقالناس بر گردن دارند و کسی که جرئت بر گناه داشته باشد، نمیشود.
وی بابیان اینکه انسان گناهکار حتی اگر مرتکب گناه کبیره شود و پس از توبه از دنیا برود، مورد شفاعت قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: خداوند متعال میفرمایند « قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّه»[۹] و «فَلَا تَكُنْ مِنَ الْقَانِطِينَ»[۱۰]؛ انسان هیچگاه نباید مأیوس در درگاه الهی باشد.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: اینکه خداوند متعال میفرمایند؛ «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»[۱۱] و یکشب را از هزار ماه برتر میسازد تا انسان با تمسک بدان با توبه خود را تطهیر سازد، تجلی رحمانیت و مهرورزی ذات اقدس الهی است.
رفیعی توبه و شفاعت را دو بال رهایی انسان از آثار گناه دانست و با اشاره به اینکه توبه و استغفار بال دنیایی و شفاعت بال اخروی نجات آدمی است، ابراز داشت: انسان خود باید اسباب شفاعت را فراهم سازد، روزهداری، تمسک به قرآن، صلهرحم و امانتداری ازجمله اسبابی است که انسان را در مسیر کسب شفاعت قرار میدهد.
[۱] – آیه ۱۰ سوره منافقون
[۲] – آیه ۲۵۴ سوره بقره
[۳] – آیه ۴۴ سوره زمر
[۴] – آیه ۲۳ سوره سبأ
[۵] – آیه ۲۸ سوره انبیاء
[۶] – آیه ۲۵۵ سوره بقره
[۷] – آیه ۷۹ سوره اسراء
[۸] – آیه ۵ سوره ضحی
[۹] – آیه ۵۳ سوره زمر
[۱۰] – آیه ۵۵ سوره حجر
[۱۱] – آیه ۳ سوره قدر