به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ملکی در برنامه زمزم معرفت در شبستان امام خمینی حرم مطهر با بیان اینکه خداوند قرآن کریم و اهل بیت(ع) را به عنوان دو گوهر گرانبها در نزد انسان قرار داده تا او را راهنمایی کنند، تصریح کرد: قران کریم انسان را به عنوان اشرف مخلوقات معرفی می کند ومی فرماید ای انسان از انسانیت خود مواظبت کن واز هر چیزی مانند نفاق، ریا، دورغ ، تهمت و.. که تورا از این مقام دور می کند پرهیز کن.
وی با بیان اینکه اگر انسان به دستورات قران کریم عمل کند هرگز دچار حسرت نمی شود، گفت: حسرت برای کسانی است که از قران کریم وسیره اهل بیت(ع) پیروی نکرده وانسانیت خود را از دست داده اند،
خطیب حرم مطهربا اشاره به اینکه غیر از معصوم(ع) ،هیچ کس ظرفیت کامل درک معارف الهی را ندارد، ادامه داد: انسان های بزرگ و پیرو قرآن مانند امام خمینی (ره) اگر ” ای کاش” می گفتند برای تکمیل شدن ورسیدن به مقامات عالی کمال بوده چنانچه امام (ره) می فرمود ای کاش من بیشتر عمرم را برای قران صرف می کردم.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی افزود: خانواده ها باید ای کاش های زندگی خود را برای فرزندانشان بیان کنند و داستان های بزرگان تاریخ را بری آنها بیان کنند تا جوانان عبرت بگیرند.
وی خاطرنشان کرد: طبق آیا ت قرآن کریم متقین کسانی هستند که طبق دستورات قرآن عمل می کنند واگر گناه کبیره یا صغیره ای انجام دهند به یاد خدا می افتند وتوبه می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه توبه حقیقی اکسیری است که گناه را به حسنه تبدیل می کند، گفت: توبه حقیقی شامل سه مرحله پشیمانی از گناه، تصمیم جدی بر ترک آن وجبران گناه می باشد و اگر کسی به طور واقعی از گناه خود توبه کند خداوند گناه او را به حسنه تبدیل می کند.
وی در پاسخ به این سؤال که انسان چند مرتبه می تواند توبه خود را بشکند، تصریح کرد: اگر انسان هزار مرتبه توبه حقیقی کند وهر بار آن رابشکند ودوباره توبه کند به شرط آنکه صرفا زبانی نباشد خداوند از او می پذیرد  وگناه را را به زهر تلخی تبدیل می کند تا در روح او نقش نبندد.
سخنران حرم مطهر با بیان اینکه دلیل تکرار گناه این است که انسان از زشتی آن اطلاع ندارد، اظهار کرد: توبه ،گناه را بر انسان تلخ می کند واجازه نمی دهد نفس او به سمت گناه کشیده شود وآثاری هم از گناه در او باقی نمی گذارد.
وی یکی از دلیل گناه کردن افراد را عدم خداشناسی عنوان کرد وگفت: امام حسین در پاسخ به مردی که گفته بود نمی توانم بر معصیت وگناه صبر کنم فرمود: اگر جایی را پیدا کرده ای که خداوند نباشد یا رزقی را یافته ای که از جانب او نباشد و توانستی از مرگ نجات یابی وهنگامی که ملائکه تورا به جهنم می برند فرار کنی هر چه می توانی گناه کن.