به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم دریابادی، در رواق حضرت خدیجه(س) با اشاره به اینکه اعتقادات اساس رفتارهای دنیوی و آثار اخروی انسان را شکل می‌دهند، اظهار کرد: در مقابل اعتقاد به مرگ و معاد باوری دو دیدگاه وجود دارد.
استاد حوزه علمیه قم به تفهیم دیدگاه اول انسان در این موضوع پرداخت و گفت: در این دیدگاه انسان به جای اینکه خود را برای مرگ و زندگی پس از آن آماده کند از مرگ می گریزد و سعی می‌کند خود را با زندگی دنیوی سر گرم کند.
خانم دریابادی به نقد این دیدگاه پرداخت و گفت: در این نوع نگرش فرد سعی می کند در این دنیا از تمام لذت‌ها و شهوت ها بهره مند شود؛ بنابراین انسان با این شالوده فکری زندگی را به همین دنیا محدود دانسته و سعی می‌کند از هر وسیله‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود استفاده کند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این دیدگاه انسان را به خوی حیوانی نزدیک می کند، اظهار کرد: در این زندگی هیچ چیز نمی‌تواند مانع رسیدن انسان به خواسته هایش شود زیرا آنچه مهم است خود فردیت انسان است و این همان دیدگاهی است که امروزه بر زندگی غربی حاکم شده و موجب شده که وحشیانه ترین جنایت ها با گسترش این دیدگاه در جهان انجام شود و این دیدگاه به انسان خصلت گرگ صفتانه و دد منشانه می دهد.
وی در مقابل این دیدگاه به تفسیر دیدگاه دوم پرداخت و گفت: این دیدگاه توحیدی نسبت به مرگ و عالم پس از مرگ است که در این دیدگاه مرگ پایان زندگی انسان نیست بلکه در این دیدگاه مرگ آغاز بخش زندگی جاودانه برای فرد است.
خانم دریابادی دیدگاه دوم زندگی را عاملی برای زیبا‌تر کردن زندگی انسانی دانست و گفت: این دیدگاه موجب می‌شود که انسان به خود مراقبتی رسیده و مراقب اعمال خود باشد زیرا می‌داند حساب و کتابی در کار است.
استاد حوزه علمیه قم این دیدگاه را چنین توصیف کرد: این دیگاه به انسان اجازه نمی‌دهد به هر شیوه ای که می‌خواهد زندگی کند بلکه مسیر زندگی همراه با صلح را در پهنه هستی ممکن می‌کند و در این دیدگاه مردم به دنبال سلطه جویی بر هم نیستند بلکه می‌خواهند با کمک یکدیگر در مسیر کمال گام بردارند.
خانم دریابادی ادامه داد: انبیا و ائمه(ع) برای مرگ و معاد خصایص و ویژگی‌هایی را متذکر می شوند؛ بنابراین اولین ویژگی معاد باوری این است که زندگی انسان را هدفمند کرده و موجب می‌شود انسان از فرصت هایی که در اختیار دارد نهایت استفاده و بهره مندی را داشته باشد.