به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ظهیری در شام اربعین حسینی در شبستان امام خمینی حرم مطهر با اشاره به اینکه اسارت اهل بیت امام حسین(ع) تداوم واقعه عاشورا بود، تصریح کرد: این دو واقعه از یک ریشه و دو شاخه و تکمیل کننده همدیگر بودند.
وی افزود: طبق نظر بزرگان دینی واقعه عاشورا شباهت زیادی به قران کریم دارد و همانطور که اگر قران کریم از طرف کسی غیر از خداوند نازل شده بود درآن اختلاف زیادی وجود داشت و هماهنگی میان آیات و حوادث وقصه های قرانی نشانه اعجاز قران کریم است، ماجرای عاشورا و اسارت اهل بیت(ع) چون از یک ریشه اند ذره ای اختلاف و ناهماهنگی در آن وجود ندارد.
خطیب حرم مطهر با بیان اینکه اسارت و زندان هیچ گاه نمی تواند یک انسان آزاده را اسیر کند، تصریح کرد: قرآن کریم داستان پیامبرانی را بیان می کند که دوره ای از عمر خود را در زندان به سر می بردند ولی چون بنده واقعی خداوند بودند به زندان واسارت آبرو بخشیدند .
وی ادامه داد: حضرت ابراهیم (ع) نخستین پیامبری بوده است که چون ساحران وکائنان به نمرود گفته بودند که با تولد حضرت حکومتش به خطر خواهد افتاد لذا دستور داده بود همه زنان  باردار را زیر نظر بگیرند ولی مادر حضرت ابراهیم برای حفظ جان ایشان به مکانی دور سفر کرده و۱۳سال از عمر حضرت ابراهیم(ع) دور از اجتماع بود ولی زمانی که به جامعه برگشتند با ازبین بردن شرک وبت پرستی و گسترس توحید ویکتا پرستی رسالت خود را به انجام رساند.
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری امام کاظم، حضرت یوسف و حضرت یونس علیهم السلام را از دیگر بزرگانی ذکر کرد که بخشی از عمر خود را در زندان به سرمی بردند ولی لحظه ای از رسالت و وظایف خود غافل نشدند.
وی گفت: شیخ صدوق در کتاب امالی خود نقل می کند، حضرت علی (ع) فرمودند: پیامبر(ص) با  پیامبران قبل از خود شباهت داشتند. شباهت ایشان با حضرت یوسف این بود که حضرت یوسف ۵سال در زندان بودند وپیامبر(ص) هم ۳سال در شعب ابیطالب در محاصره اقتصادی بودند.
وی با بیان اینکه آزادگی به دو قسم مقدس و نامقدس تقسیم می شوند، گفت: اگر دین اسلام زنان را به رعایت حجاب و عفاف امر می کند به خاطر این است که با آزادگی نامقدس خود، روح دیگران را اسیر نکنند.
خطیب حرم مطهر با بیان اینکه بالاترین مصداق آزادگی، زمانی است که طوق بندگی خداوند بر گردن انسان انداخته می شود، خاطرنشان کرد: هر چقدر ارتباط انسان با خداوند قوی تر باشد درجه آزادگی او بالاتر است وانسانی که در نیمه شب به مناجات با خداوند می پردازد به بالاترین درجه آزادگی در دنیا و آخرت نائل خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین ظهیری با بیان اینکه قدرت سیاسی امام خمینی (ره) از قدرت روحی او نشأت گرفته بود، گفت: از زمان غیبت کبری تا کنون کسی چون امام (ره) در توکل به خداوند وآزادگی از تمایلات دنیوی عدم سازش با دشمنان ومستکبران وجود نداشته است.