به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه گفت: امام علی در این خطبه فرمودند: حمد مخصوص خدایی است بدون اینکه دیده شود، شناخته شده است.
وی افزود: انسان از راه حواس پنجگانه که بیشتر ازطریق چشم صورت می گیرد، به کسب معرفت می پردازد، ولی بر اساس این سخن امام علی علیه السلام، خداوند قابل حس کردن با این حواس نیست، بلکه باچشم دل قابل دیدن و شناختن است.
وی با استناد به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) در این باره گفت: این پیامبر الهی می فرمایند که هر انسانی با فطرت الهی توحید متولد می شود و گذر زمان و نوع تربیت، او را تغییر می دهد (و او را از فطرت خود دور می سازد).
خطیب حرم مطهر ادامه داد: امام علی علیه السلام در  خطبه ۱۸۳ نهج البلاغه می فرمایند که اگر انسان بخواهد همه عالم، اربابان و بزرگان در برابرش سرتعظیم و عبودیت بیاورند، باید عزت نفس داشته و شکست ناپذیر باشد؛ این امام همام راه رسیدن به عزت نفس را ایمان معرفی می کنند.
وی با بیان این که خداوند پیامبران را برای هدایت جن و انس فرستاده است، گفت: بر اساس آیات قرآن کریم خدا پیامبران را فرستاد تا پرده ها را از مقابل چشمان بندگان کنار زنند و مردم را آگاه سازند تا عبرت گیرند. انسان باید بداند دلبستگی به مادیات دنیا به او ضرر می رساند و کسب علم و معرفت از حسنات دنیا می باشد.
خطیب حرم مطهر اظهار کرد: قرآن کریم در عین حال که ابزاری برای سخن گفتن ندارد ولی  اگر کسی اهل قرآن باشد آن را به سخن وامی دارد وهر درسی را از آن می گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام در خطبه دیگری بیان داشته اند من خدای متعال رابه گونه ای ستایش می کنم که او ازبندگانش حمد خواسته است. خداوند به وسیله قرآن انسان را به سوی بهشت جاویدان دعوت از حرکت به سوی آتش جهنم باز می دارد.