به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در سخنرانی قبل از ظهر در شبستان امام خمینی حرم مطهر با بیان اینکه اگر انسان در رسیدن به امور مالی و معنوی تلاش ومجاهدت کند، به مقامات عالی می رسد، تصریح کرد: انسان تعالی محور نسبت به انجام واجبات وترک محرمات حساس است و از مستحبات مواظبت می کند.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) افزود: سه مسئله انسان را از بندگی خداوند خارج می کند اول ترک کارهایی که خداوند به انجام آنها امر کرده ولی انسان به خاطر منافع خود ترک کند، دوم انجام بعضی از منکراتی که نهی شده اند ولی به خاطر وسوسه های شیطانی آنها را دنبال می کند و سوم ناسپاسی از نعمت های الهی که بزرگترین سرمایه انسان هستند.
خطیب حرم مطهر با بیان اینکه در بعضی از موارد مانند مبارزه با ظلم وکفار، جهاد واجب می شود، خاطرنشان کرد: جهاد تعالی بخش ، جهاد با نفس اماره است زیرا گاهی انسان به راحتی از پس دشمنان خارجی ومشرکان برمی آید، ولی جایی که وسوسه های شیطان و نفس اماره بر انسان غلبه کند نیاز به مبارزه و جهاد است .
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی  با ابراز اینکه  دین اسلام تلاش ومجاهدت  را راه رسیدن انسان  به  سعادت می داند،، گفت: گاهی افراد وبه ویژه جوانان بر اساس بعضی آموزه های نادرست فکر می کنند که دین اسلام دین تکلف و اجبار است وهمین باعث دین گریزی آنها می شود.
وی با بیان اینکه دین اسلام دین تکلیف است نه تکلف، اظهار کرد: از راه های معرفی دین و مبارزه با دین گریزی جوانان، معرفی درست دین به وسیله کسانی است که به فقه واخلاق پایبند باشند وحلال وحرام را رعایت کنند.
سخنران حرم مطهردومین راه مبارزه با دین گریزی جوانان را معرفی ابعاد دین مطابق با موقعیت وشرایط جوانان عنوان کرد وگفت: از ویژگی های مکتب تربیتی پیامبر(ص) این بود که جوانان را فهیم بار می آورد به گونه ای که خودشان بدانند ودرک کنند که چرا نماز می خوانند وعبادت می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مشارکت و مشورت خواستن از جوانان در امور مذهبی و فرهنگی از راه های معرفی دین به آنها و باعث ایجاد شخصیت در آنها خواهد شد.
وی با بیان اینکه تکلف در دینداری از بدترین سختی هاست، گفت: دین اسلام دین سخت گیریی نیست و باید به گونه ای به جوانان معرفی شود که به بهانه عمل به احکام آن خود و دیگران را به مشقت نیندازند.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تکلف در مال اندوزی را از منکرات ذکر کرد واظهارداشت: اگر انسان برای رسیدن به معیشت سالم تلاش کند از نظر اسلام جهاد به حساب می آید وائمه(ع) همواره با افرادی که به بهانه عبادت از کاروتلاش خوداری می کردند، برخورد می کردند.
وی افزود: تکلف درعلم اندوزی نیز ناپسند است وگرچه در روایات به ثواب ومنافع علم بسیار توجه شده است، اما گاهی انسان چنان غرق علم اندوزی می شود که از دیگر فضایل غفلت می کند و جامعه ای که در آن علم باشد ولی به اخلاقیات عمل نشود به انحراف اخلاقی کشیده خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تصریح کرد: اسلام به ابعاد فردی و  اجتماعی انسان ها توجه دارد و اگر کسی بخواهد به سعادت برسد باید نسبت به خواندن نافله شب، خواندن زیارت عاشورا و مراقبت از همسایه ها و بندگان خداوند توجه داشته باشد.