به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، خانم تاجریان  در محفل صبحگاهی بانوان دررواق حضرت خدجه(س) حرم مطهر خاطرنشان کرد: قضای نماز ، یا به دلیل سهل انگاری ویا خواب بودن در وقت نماز ویا فراموش کردن آن و یا اینکه  فرد نماز خوانده، ولی  به دلیل رعایت نکردن برخی شرایط واجب آن نماز باطل و وقت تکرار آن گذشته باشد که درهر دوصورت خواندن قضای آن نماز واجب است.

وی  با بیان اینکه خواندن نماز قضا هیچ وقت معینی ندارد ودر هرمکان و هر زمانی از روز می توان آن را بجا آورد، افزود: خواندن نماز قضا مانند خواندن نماز واجب  است وتمام نکات لازم برای خواندن آن باید رعایت شود و باید به همان شکلی که قضا شده خوانده شود و نمی توان آن را تغییر داد، به عنوان نمونه  نماز چهار رکعتی را نمی  توان به صورت قضای دو رکعتی خواند و حتی قضای نماز شکسته را چه در وطن و چه درسفر، باید به همان صورت خواند.

خطیب حرم مطهر اظهار کرد: درنمازجماعت می توان به امام جماعت اقتدا ونیت نماز قضا و یا شکسته کرد و درخواندن نماز قضا هماهنگی با امام جماعت واجب نیست .

وی ادامه داد: همچنین بر انسان واجب شرعی نیست که نماز قضای صبح را بلافاصله بعد ازآن که قضا شد و یا ازخواب بیدار شدید بخوانید، ولی بهتراست که این کار را بکنید تا به حساب سهل انگاری درنماز نوشته نشود، حتی بعضی ازمراجع گفته اند که نماز قضا را قبل از نماز  واجب روز بخوانید.

خانم تاجریان تصریح کرد: :طبق نظرهمه مراجع، اگرترتیب نمازهای قضای خود را ندانیم، ترتیب در خواندن آن واجب نیست واهمیت ندارد، اگر بدانیم به چه ترتیبی قضا شده باشد برخی مراجع رعایت ترتیب را در خواندن قضای آن را واجب و برخی دیگر بی اهمیت می شمارند.

وی اظهار کرد: کسی که نماز قضا  دارد، می تواند نماز مستحبی بخواند ولی اگر فرد روزه قضا داشته باشد نمی تواند روزه مستحبی  بگیرد بلکه باید ابتدا روزه های خود را قضا کند.