به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام والمسلمین یزدانی در سخنرانی پیش از ظهر حرم مطهر در شبستان امام خمینی(ره) گفت: مشاهده می شود که برخی افراد مؤمن، معنویت و رابطه شان با خدا کمرنگ می شود و روحیه عبادیشان کم و زیاد می شود.
وی درباره علل این مسئله گفت: این که انسان یک روز نشاط معنوی پررنگ و کمرنگ می شود، نخست به این دلیل است که انسان نقشه راه عبادی و الگو ندارد. داشتن الگوی غیر مذهبی و غیر الهی و نداشتن رابطه درست با الگوی الهی از دیگر دلایل در این عرصه می باشد.
این سخنران الگو را مانند چراغ و راهنما معرفی کرد و گفت: کسانی که الگویی نداشته یا الگوی نادرستی داشته باشند، به انحراف رفته و به شکست خواهند رسید.
وی انحراف جامعه پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) را به دلیل نداشتن الگوی الهی و نداشتن ارتباط درست با الگوی الهی عنوان کرد و گفت: عدم ارتباط درست با اهل بیت علیهم السلام که الگوهای کامل در مسیر بندگی خدا هستند، عاملی است که معیار هدایت را نشان می دهد.
حجت الاسلام والمسلمین یزدانی به الگوی رفتاری نبی مکرم اسلام(ص) اشاره کرد و گفت: زمانی که عده ای از عدم اجابت دعاهایشان از ایشان سؤال کردند، درباره دلایل این کار، پاسخ دادند که شما خدا را خالق خود می دانید، ولی چه اندازه در مسیر جلب رضایت الهی تلاش می کنید؟ شما قرآن را می خوانید، ولی چه اندازه به آن عمل می کنید؟ شما اعتراف به نبوت من دارید، ولی چه اندازه مطیع من هستید؟
وی افزود: نبی مکرم اسلام(ص) ادامه دادند که شما شیطان را دشمن قسم خورده می دانید ولی با او دوستی می کنید، شما می دانید دنیا فانی و پست است ولی به آن دل بستید، می دانید آخرت در پیش روست ولی چه اندازه برای آباد کردن آن تلاش می کنید، شما دلتان برای بهشت رفتن علاقه دارید ولی کاری که شما را بهشتی کند، انجام نمی دهید، شما از عذاب جهنم گریزانید ولی چه اندازه کارهایی که شما را از این عذاب حفظ کند انجام می دهید، به عیبجویی می پردازید ولی از عیوب خود غافلید، اعتقاد به مردن دارید ولی چه اندازه خود را آماده مرگ کردید.
این سخنران الگو را مانند چراغی عنوان کرد که به وسیله آن انسانها از گرفتاری در ظلمات و انحرافات در امان می مانند، گفت: الگو کسب راه سعادت است، کسی که الگو نداشته باشد، به بن بست می رسد، کسی که الگوی نامناسب و بی دین باشد، به بن بست می رسد و اگر هم الگوی درستی داشته باشند، اما ارتباط درستی با الگوی خود برقرار نکنند، باز هم به بن بست می رسند.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: بر اساس این سخن امام همام، کل زندگی را باید بر چهار محور قرار داد، نخست این که خدا را ناظر همه کارها و رفتارها و سخنان خود بدانیم و حیا کنیم، دوم، بدانیم که آخر عمر ما مرگ است، پس خود را آماده سازیم؛ سوم، بدانیم خدا روزی ما را قرار داده، پس حرص و طمع را که سرسلسله کفر است، نداشته باشیم و به کار خود مشغول باشیم؛ جهارم، بدانیم که بعد از ما عمل ما را کسی غیر از خود ما انجام نمی دهد، پس کار خود را خود انجام دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین یزدانی کثرت گرایی، قطع صله ارحام و عدم توجه به ضعفا را از عوامل فاصله گرفتن از اهل بیت علیهم السلام و نرسیدن به لقاء آنها برشمرد و گفت: آنچه که امروزه در جامعه دیده می شود، تجمل گرایی، بی توجهی به ارحام و توجه نکردن به ضعفاست؛ این مسائل موجب می شود که انسان از اهل بیت علیهم السلام دور شود.