باتوجه به فرارسیدن نیمه ماه شعبان المعظم و میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر ارواحناله الفداء و اهمیت والای این شب عظیم، نظر بازدیدکنندگان محترم از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را به اهمیت این شب بزرگ در روایت و اعمال مستحبی آن جلب می نماییم.

* فضیلت شب نیمه شعبان

در بحار الانوار در مورد اهمیت شب نیمه شعبان از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله اینگونه روایت شده است که : « من شب نیمه شعبان خوابیده بودم که جبرائیل به نزدم آمد و گفت : ای محمد! آیا در این شب می‌خوابی؟ گفتم : ای جبرائیل!  مگر این شب چه شبی است؟ جبرائیل گفت : این شب، شب نیمه شعبان است. ای محمد برخیز! پس مرا از بستر خواب بلند نمود و آنگاه مرا به بقیع برد و گفت: سرت را بلند کن و به آسمان بنگر چرا که امشب، شبی است که در «رحمت»، در «رضوان»، در « مغفرت»، در « فضل»، در « توبه»، در « نعمت»، در «جود» و در « احسان» به سوی بندگان باز می شود ، زمان مرگ را در آن ثبت شده و به ‌مدت یک سال روزی ها تقسیم می‌ شود.  محمد! کسی که این شب را با گفتن «الله اکبر»، «سبحان الله» و «لا اله الا الله» و دعا و نماز و قرآن خواندن و انجام اعمال مستحب و استغفار کردن زنده نگه دارد،  بهشت منزل و استراحتگاه او خواهد بود و گناهان گذشته و آینده‌اش بخشیده می‌شود. در حالی نزدت آمدم که تمام فرشته ‌ها در آسمان پاهایشان را جفت کرده‌ اند، عده‌ای تسبیح می‌کنند، عده‌ای در رکوع، عده‌ای در سجود و گروهی ذکر می‌گویند. شبی است که کسی دعا نمی‌کند مگر این که مستجاب می‌شود، کسی چیزی نمی‌خواهد مگر این که به او داده می‌شود، کسی درخواست مغفرت و بخشش نمی‌کند، مگر این که بخشیده می‌شود، کسی توبه نمیکند مگر این که توبه ‌اش پذیرفته می‌شود. کسی که از خیر این شب محروم شود، از خیر بزرگی محروم شده است. (بحار الانوار، ج ۹۸، ص ۴۱۳)

در روایت دیگری اینگونه آمده است که وقتی از امام باقرعلیه السلام درباره فضیلت شب نیمه شعبان سوال شد، فرمودند : « این شب بعد از لیله القدر، با فضیلت ترین شبهاست که در آن خداوند به بندگان فضل فراوان عطا می کند و به لطف و کرم خویش ایشان را می آمرزد؛ پس در تقرّب به سوى خداى تعالى در این شب کوشش کن. بدرستى که خدا به ذات مقدّس خود قسم یاد کرده که در این شب سائلى را از درگاه خود دست خالى برنگرداند».

امیرالمؤمنین علیه السّلام نیز ‌فرمودند: « در شگفتم از کسی که چهار شب از سال را به بی‌تفاوتی می گذراند. آن چهار شب عبارتند از: شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه شعبان و اولین شب از ماه رجب. (مصباح ‏المتهجد، ص ۸۵۲)

برخی از اعمال شب نیمه شعبان :

اوّل: غسل است که باعث تخفیف در گناهان مى شود.

دوّم: احیاء این شب است.

سوّم: زیارت امام حسین علیه السلام است که افضل اعمال این شب و باعث آمرزش ‍ گناهان است. امام صادق علیه السّلام فرمود: « هرکس دوست دارد پیامبران الهی را از نزدیک ملاقات کند، در شب نیمه شعبان قبر حسین ‌بن علی علیهما السّلام را زیارت کند؛ چرا که در چنین روزی ارواح پیامبران علیهم السّلام از خداوند متعال اجازه می گیرند تا به زیارت حسین علیه السّلام مشرف شوند که خداوند متعال هم به آنها اجازه می دهد. (تهذیب‏ الأحکام، ج ۶، ص ۴۸). حداقل زیارت، آن است که به پشت بام رفته و به جانب راست و چپ نظر کرده و سپس سر به جانب آسمان کند و آنگاه بگوید : « اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَه اللّهِ وَ بَرَکاتُهُ » .

چهارم : بخواند صلوات هر روز ماه شعبان را که در وقت زوال مى خواند.

پنجم: بنا بر روایت جناب کمیل، یار وفادار امیرالمؤمنین علیه السّلام، یکی از یاران حضرت از ایشان درباره این آیه شریفه سوره دخان « فیها یفرق کل أمر حکیم» سؤال کرد، ایشان نیز در تفسیر شب قدر که امور آدمیان در آن مقدر می‌شود به بیان اهمیت شب نیمه شعبان پرداختند و به خصوص بر خواندن دعای حضرت خضر علیه ‌السّلام در این شب نیمه شعبان تاکید کردند. پس از اتمام جلسه و آنگاه که کمیل به منزل خود بازگشت، باز به نزد حضرت مراجعه کرد تا دعای خضر را از ایشان فرا گیرد. حضرت  نیز نخست او را امر به نوشتن کرد و آنگاه دعای معروف کمیل را برای او خوانده، سرانجام او را به خواندن این دعا در شب نیمه شعبان سفارش فرمودند.( اقبال الأعمال، ص ۲۱۰)

ششم: آنکه هر یک از سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُلِلّهِ وَاللّهُ اَکْبَرُ وَلااِلهَ اِلا اللّهُ را صد مرتبه بگوید تا خداوند تعالى گناهان گذشته او را بیامرزد و حاجت هاى دنیا و آخرت او را برآورده نماید.

هفتم: نماز جناب جعفر طیار را به جا آورد.

هشتم: بجا آورد نمازی را که از حضرت باقر و صادق عَلیهِماالسَّلام روایت شده که فرمودند: « هرگاه شب نیمه شعبان شد، چهار رکعت نماز بجا بیاور و در هر رکعت حمد یک مرتبه و سوره توحید ۱۰۰ مرتبه و چون از نماز فارغ شدى بگو :

« اَللّهُمَّ اِنّى اِلَیْکَ فَقیرٌ وَ مِنْ عَذاِبکَ خائِفٌ مُسْتَجیرٌ اَللّهُمَّ لا تُبَدِّلْ اِسْمى وَ لا تُغَیِّرْ جِسْمى وَلا تَجْهَدْ بَلاَّئى وَلا تُشْمِتْ بى اَعْداَّئى اَعُوذُ بِعَفْوِکَ مِنْ عِقابِکَ وَ اَعُوذُ بِرَحْمَتِکَ مِنْ عَذابِکَ وَ اَعُوذُ بِرِضاکَ مِنْ سَخَطِکَ وَ اَعُوذُبِکَ مِنْکَ جَلَّ ثَناَّؤُکَ اَنْتَ کَما اَثْنَیْتَ عَلى نَفْسِکَ وَ فَوْقَ مایَقُولُ الْقآئِلُون »

اما بزرگترین دعای این شب عظیم «اللهم عجل لولیک الفرج»