* روزه‏ هاى مکروه کدام است؟

روزه‏ هاى مکروه عبارت است از: روزه روز عاشورا، روزه روز عرفه براى کسى که او را از خواندن دعا باز دارد، روزه مستحبى میهمان بدون اجازه میزبان، روزه مستحبى فرزند بدون اجازه پدر و مادر.

* دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ رَحْمَهَ الْأَیْتَامِ وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ وَ صُحْبَهَ الْکِرَامِ بِطَوْلِکَ یَا مَلْجَأَ الْآمِلِینَ

خدایا در این ماه مهرورزى به ایتام، و دادن طعام، و آشکار کردن سلام، و همنشینى با اهل کرامت را نصبم فرما، به عطایت اى پناهگاه آرزومندان.

* ثواب روزه روز هشتم ماه مبارک رمضان :

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید …. و در روز هشتم، خداوند پاداشى برابر با ثواب عمل شصت هزار عابد، و شصت هزار زاهد به شما کرامت مى کند. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب نهم ماه مبارک رمضان:

شش رکعت (سه تا دو رکعتی)، بین نماز مغرب و عشاء در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه آیه الکرسی و بعد از نماز پنجاه مرتبه صلوات.

* ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: ملائکه عمل او را بالا می برند، مثل عمل راستگویان و شهداء و صالحین.