به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در سخنرانی برنامه سحرگاهان امروز که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در ساحت اعتقادات دینی به صراحت چهار عنصر هستند که مقدمه سلب نعمت‌ها از انسان‌ها می‌شود، اظهار کرد: ظلم به مردم از اولین مصادیق سلب نعمت از جوامع انسانی است؛ این در حالی است که ظلم در جوامع اجتماعی در شؤون مختلف آن جایگاهها و تعاریف متفاوت دارد بر این اساس ظلم یک مرد در خانه به همسرش می‌تواند از مصادیق ظلم به شمار آید.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در یکی از روایت ها زشت‌ترین و بدترین ظلم به صورت خاصی تعریف شده است، گفت: امام باقر می فرمایند« من افحش الظّلم ظلم الکرام یعنی از زشت‏ترین ستمها ستم به کریمان و مردمان بلند مرتبه است.»

استاد حوزه علمیه قم ترک امر به معروف و نهی از منکر را دومین عنصر مهم بازدارنده نعمت در نگاه دین مبین اسلام توصیف کرد و گفت: ترک امر به معروف و نهی از منکر یکی از عناوینی است که پیامبر اکرم(ص) در جامعه اسلامی بسیار از عواقب ترک آن امت اسلام را بر حذر داشته است.

وی افرود: حضرت رسول اکرم(ص) در یکی از روایت ها به صراحت می فرمایند« مَن رَأى مِنکُم مُنکَرا فَلیُغَیِّرهُ بِیَدِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِلِسانِهِ ، فَإن لَم یَستَطِع فَبِقَلبِهِ و َذلِکَ أضعَفُ الإیمانِ یعنی هر کس از شما منکرى ببیند باید با دست و اگر نتوانست با زبان و اگر نتوانست با قلبش آن را تغییر دهد، که پایین‌‏ترین درجه ایمان همین تغییر قلبى است.»

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی کفران نعمت را سومین عنصر بازدارنده در ساحت نعمات دین دانست و گفت: حضرت امیر المومنین در جایی فرمودند«أَنَّهُ قَالَ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَی اللَّهِ سُبْحَانَهُ الْعَامِلُ فِیمَا أَنْعَمَ بِهِ عَلَیْهِ بِالشُّکْرِ و َأَبْغَضُهُمْ إِلَیْهِ الْعَامِلُ فِی نِعَمِهِ بِالْکُفْرِ یعنی محبوب ترین مردم نزد خداوند، بندگان شاکری هستند که با استفاده درست و خداپسندانه از نعمت های خدا شکر آن را به جا می آورند و مبغوض ترین مردم نزد خدا مردمی هستند که با استفاده نامشروع از نعمت های خدا کفران نعمت و ناسپاسی می کنند.»

سخنران آستان مقدس ترک شکر نعمت را از مصادیق کفران نعمت و بازدارنده نعمات دین توصیف کرد و گفت: خداوند متعال به انبیاء خود صراحتاً می‌فرماید که شاکر باشید چرا که یکی از مهمترین اهداف شیطان ترک شکر بندگان است.

عضو هیات علمی جامعه المصطفی العالمیه شکر زبانی را از شایع ترین مصادیق شکر در ساحت ادبیات دینی دانست و گفت: امام سجاد علیه السلام در روایتی می فرماید« وَ أَمَّا حَقُّ ذِی الْمَعْرُوفِ عَلَیْکَ فَأَنْ تَشْکُرَهُ وَ تَذْکُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَکْسِبَهُ الْمَقَالَهَ الْحَسَنَهَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِیمَا بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِکَ کُنْتَ قَدْ شَکَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِیَهً ثُمَّ إِنْ قَدَرْتَ عَلَى مُکَافَاتِهِ یَوْماً کَافَیْتَه‏ یعنی  حق کسى که به تو نیکى کرده، این است که از او تشکر کنى و نیکى اش را به زبان آورى و از او به خوبى یاد کنى و میان خود و خداى عزّوجلّ برایش خالصانه دعا کنى  هرگاه چنین کردى بى گمان در پنهان و آشکار از او تشکر کرده اى . سپس اگر روزى توانستى نیکى او را جبران کنى؛ جبران کن.»

استاد حوزه علمیه قم شکر قلبی را گام عمیق‌تر و دومین مصداق شکر گذاری دانست و گفت: شکر قلبی به این معناست که انسان نعمت‌ها را فقط از جانب خدا بداند و نعمتی را مدیون خود نباشد؛ این در حالی است که شکر عملی بالاترین جایگاه شکر گذاری را در ادبیات عقیدتی دین مبین اسلام دارد.

وی در آخر افزود: شکر از عوامل ترقی و رشد در ساحت دین شناخته شده است و ترک آن عواقب جدی برای دنیا و آخرت مسلمانان خواهد داشت.