سوال: کسى که در ماه رمضان در سفر است، آیا مى ‏تواند نذر کند روزه بگیرد؟

همه مراجع: خیر، جایز نیست

دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ افْتَحْ لِی فِیهِ أَبْوَابَ الْجِنَانِ وَ أَغْلِقْ عَنِّی فِیهِ أَبْوَابَ النِّیرَانِ وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِتِلاوَهِ الْقُرْآنِ یَا مُنْزِلَ السَّکِینَهِ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ

خدایا در این ماه درهاى بهشت هایت را به رویم باز کن، و درهاى آتش دوزخ را به روزیم بربند، و به تلاوت قرآن موفقم بدار، اى فرو فرستنده آرامش در دل مؤمنان.

* ثواب روزه روز بیستم ماه مبارک رمضان :

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید … و هنگامى که بیست روز از ماه رمضان سپرى مى گردد، خداوند هفتاد هزار فرشته مى فرستد تا شما را از (مکر و وسوسه) هر شیطان رانده شده اى حفظ کند، و به ازاى هر روزى که روزه داشته اید خداوند پاداش روزه صد سال را در نامه اعمال شما مى نویسد، و میان شما و آتش جهنم گودالى قرار مى دهد، و ثواب کسى را که تورات و انجیل و زبور و فرقان را خوانده باشد به شما عنایت فرماید، و به تعداد پرهاى جبرئیل (ع) پاداش عبادت یک سال را بنام شما ثبت و ضبط مى کند، و ثواب تسبیح عرش و کرسى را کرامت مى فرماید، و به تعداد هر آیه اى از قرآن هزار حورى را به همسرى شما در مى آورد (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب بیست ویکم ماه مبارک رمضان:

مثل شب بیستم است (هشت رکعت ( چهار تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد هر سوره که بخواهی بخوان یک مرتبه)

ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: گشوده می شود از برای او درهای آسمان.