در این گیرودار عجیب دنیا که در میان انسان‌ها بی‌هویتی بی داد می‌کند بهترین و سریع‌ترین راه وصول به هویت فردی ،استفاده از ابزار قرآنی الگو و اسوه است.

اما اسوه‌هایی از جنس تمام و کمال. لَّقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا (احزاب ۲۱ ) یقیناً ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺩﺭ [ ﺭﻭﺵ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ] ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ﺍﻟﮕﻮﻯ ﻧﻴﻜﻮﻳﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺭﺩ ؛ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻳﺎﺩ می‌کنند .

درحالی‌که جامعه کنونی ، برای جوانانمان اسوه‌هایی که تنها در یک بعد از زندگی یا مهارت و تخصص دارای برتری‌هایی هستند، را معرفی می‌کنند. و هیچ‌گاه به مقصد مطلوب و هدف نهایی نائل نمی‌شویم.

خصوصا در قشر دختران که با توجه به محدودیت های عرفی و اجتماعی ، این سرمایه‌های باارزش در حصاری از خودباختگی و عدم معرفی الگوهای ناب قرارگرفته‌اند .

در ادامه با جلوه‌هایی از زندگی بانویی بافضیلت ، صاحب ویژگی‌های رفتاری ،عرفانی و اجتماعی به نام حضرت سکینه بنت الحسین (سلام‌الله علیها) آشنا میشویم.

بانوی عرفان :

“معرفت الهی” هدف مطلوب خلقت است که جز اندکی از بندگان به آن درجه و قرب نمی‌رسند. اما بزرگ‌ مردان و زنانی هم بوده‌اند و خواهند بود که دیده و نظر را از ظواهر مادی به سمت قرب الهی کشیده‌اند .

همان‌گونه که مظهر عشق و عرفان خداوند در زمین ،حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) شاگرد محفل خود و مرید مسیر طاعت را اینگونه توصیف میکنند:

غالب اوقات بر سکینه چنین است که با تمام وجود محو جمال ازلی است. ایّامش غرق در عبادت و راز و نیاز با پروردگار سپری می گردد.( نورالابصار، ص ۲۰۲)

شیر زن روشنگری:

کاروان اسرای واقعه عاشورا را درحالی‌که به ریسمان بسته‌شده بودند و از میان جمعیت عبور می‌دادند، وارد مجلس یزید کردند.

ستمکاران شام که از بزرگی، شکوه و ابهّت آن‌ها در شگفت مانده بودند،و می‌خواستند با کنایه پراکنی متعرض مقام شامخ اسراء بشوند با طعنه پرسیدند: شما چه کسانی هستید؟ از میان جمع اسراء حضرت سکینه (سلام‌الله علیها ) در عین اقتدار فرمود: ما اسیران، از خاندان محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم) هستیم!(نفس المهموم ص ۲۰۶)

تبلیغ روشنگرانه، با بیان موجز و مختصر درعین‌حال بلیغ و رسا برای بیداری خفتگان در غفلت کافی بود و از رسالت‌های مهمّ بازماندگان واقعه عاشورا بود.

مردمِ مسخ‌شده از تبلیغات پوچ و پرهیاهوی یزید با کلام مختصر سکینه (سلام‌الله علیها ) به این فکر فرورفتند که: اگر این‌ها آل محمّدند، چرا اسیرشده‌اند؟!

دربار یزید با این مواضع درستِ وابستگان امام (علیه‌السلام) رسوا می‌شد و جوانه‌های هوشیاری در دل‌ها و افکار مردم شام آغاز به روییدن می‌کرد.

حضرت سکینه علاوه بر بیدارگری‌های غیرمستقیم، در برابر دید همگان مقابل ظالمان می‌ایستاد. وی وقتی سر بریده فرزند زهرا علیها السلام را مقابل یزید مشاهده کرد که او با جسارت بدان هتاکی می‌کند و شعر پیروزی می‌سراید، فریاد برآورد و گفت:به خدا، سخت‌دل تر از یزید ندیدم و کافر و مشرکی بدتر و جفاکارتر از او نیست.(نفس المهموم، ص ۲۰۷)

فرشته مهربانی:

یکي از موفقیت‌های مکتب تربيت دینی در اين است که برنامه‌های خود را بر اساس نيازهاي دروني و فطري افراد با ارائه شیوه‌های صحيح تربيتي، پایه‌گذاری می‌کند، زيرا نیازمندی‌های روحي افراد با اختلاف در جنس و سن به‌گونه‌ای است که روشي مخصوص به خود را می‌طلبد.

ازآنجاکه دختران، همسران و مادران آينده خواهند بود، خداوند در فطرت آن‌ها شرايط و روحيات لازم مادري و همسري را قرار داده است.

در پرورش و تربيت دختران بايد اين اصل مورد توجه قرار گيرد که آن‌ها را براي چه نوع زندگي و داشتن چه تحليل و ديدگاهي از حيات آماده می‌کنیم؟ آيا از آن‌ها زناني می‌سازیم که فقط درصدد رفع نيازهاي مادي و جسمي خود هستند؟ و يا زناني که کسب مکارم و محاسن اخلاقي و ارزش‌های معنوي را وجهه هدف خويش دارند؟

بهترین پدر آسمانی، حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام ) با در نظر گرفتن اصل حفظ شخصیت و تکریم دختران و آماده ساختن آن‌ها جهت ایفای نقش در جایگاه خطیر انسان‌سازی، خطاب به همسر و دخترش می‌فرماید:

لَعَمْرُک اِنِّنی لَاُحِبُّ دارا

تَحُلُّ بها سکینةُ و الربابُ

اُحبِّهما وَ اَبْدُلُ جُلَّ حالی

وَ لَیْسَ لِلاَئمی فیها عِتابُ

( مقاتل الطالبین، ص۹۴، بیروت)

«به جان تو سوگند! من خانه ای را دوست دارم که سکینه و رباب در آن، باشند.آن‌ها را دوست دارم و تمامی دارایی‌ام را به‌پای آن‌ها می‌ریزم و هیچ‌کس نباید دراین‌باره با من سخنی به سرزنش بگوید.»

امیدواریم خانواده‌های متدین با معرفی و تبیین الگوهای رفتاری به جوانان ،در سالروز وفات حضرت سکینه (سلام‌الله علیها ) محیطی مملو از معنویت و رعایت آداب اسلامی را در خانه‌ها فراهم آورند.

صالحی همدانی