به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهالاسلام، حجت الاسلام حسین وحید پور، شب گذشته در شبستان امام خیمین(ره) با اشاره به حکم سر قفلی در احکام شرعی گفت: سرقفلی موضوعی است که قدمت چندانی ندارد و منظور از آن حق کسب و پیشه بوده که در حال حاضر دارای پشتوانه قانونی است یعنی اگر فردی در این زمینه به حق خود نرسید می تواند به دادگاه مراجعه کرده و احقاق حق کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که بعضی از موارد سرقفلی حلال بوده و برخی دیگر حرام است، تصریح کرد:  سرقفلی به مستاجر تعلق نمی گیرد و کسی که برای مثال پنج سال در یک مکان مستاجربوده در صورت تقاضای صاحب ملک برای تخلیه آن ملک نمی تواند چیزی اضافه تر از مبلغ ودیعه خود به بهانه سرقفلی از صاحب ملک دریافت کند و گرفتن این گونه از سر قفلی بنابر بر فتوای مراجع حرام است.

حجت الاسلام وحید پور با تاکید بر اینکه نمی توان نام همه سودهای زیاد بانکی را ربا گذاشت، افزود: در کشور ما بیشتر وام ها در قالب عقود اسلامی به وام گیرنده پرداخت می شود و همانطور که دریافت سود از بانک حرام نیست، پرداخت آن  نیز به طبع حرام نخواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که  در دریافت وام باید مد نظر قرار گیرد این است که وام حتما باید در محلی که برای آن دریافت شده، مصرف شود و الا دریافت وام برای یک مصرف خاص و استفاده آن در جای دیگر جایز نیست.

استاد حوزه علمیه قم در پاسخ به سؤالی مبنی بر حکم خمس برای شهریه طلاب ادامه داد: شهریه طلاب از یک کارگر عادی هم کمتر بوده به همین دلیل چیزی از آن باقی نمی ماند تا به آن خمس تعلق بگیرد و بنابر فتوای رهبر معظم انقلاب، شهریه طلاب خمس ندارد ولی آیت الله سیستانی معتقد به خمس برای شهریه طلاب هستند.

حجت الاسلام وحید پور با بیان این که مسأله محرمیت در قبول فرزند از پرورشگاه و شیرخوارگاه ها دارای اهمیت زیادی است، افزود: خانواده ای که کودکی را به فرزندی قبول می کند باید قبل از این که کودک از سن شیر خوارگی خارج شود در زمینه محرم شدن او با ناپدری و یا نامادری فکر بکنند و الا در بزرگسالی از نظر محرمیت با کودک دچار مشکل جدی می شوند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر خانواده هایی که کودکی را به فرزندی قبول می کنند نسبت به مسأله محرمیت بی توجه هستند، گفت: خانواده ها باید دقت کنند که کودکی که به فرزندی قبول کرده اند از آن جایی که با آنها نسبت فامیلی ندارد اگر دختر باشد به ناپدری و اگر پسسر باشد به نامادری محرم نیست و همچنین اگر این دختر و پسر ازدواج کنند، شوهر دختر به نامادری و همسر پسر به ناپدری نامحرم خواهند بود؛ زیرا ناپدری و نامادری در حقیقت مادر شور و پدر شوهر  محسوب نمی شوند و اگر فرد به سن ازدواج رسیده و در زمینه محرم شدن او با پدر و مادر فکری نشده باشد، آن کودک با اعضای آن خانواده نامحرم است و باید در مقابل او همان حریم هایی که نسبت به نامحرم حاکم است رعایت شود.

عضو اتاق فکر احکام و فقه رادیو با بیان اینکه زن پدر و پدر بزرگ به انسان محرم  هستند، یادآور شد: شوهر مادر و شوهر مادربزرگ به شرطی که با آن مرد عقد کرده و رابطه زناشویی داشته باشند با دختر به عنوان ربیبه محرم هستند ولی باید دقت کرد که این دختر، دیگر به پدر شوهر مادر و پدر شوهرمادربزرگ محرم نیست.